Mere Velfærd kræver øget produktivitet
Hvad er KORA? Dannet 1. juli 2012 En fusion af: – DSI – AKF – KREVI P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer, politologer, sociologer, antropologer, psykologer Lokalitet – Købmagergade, København – Oluf Palmes Alle, Aarhus
Velfærdsstatens grundproblem De fremtidige midler bliver ikke rigelige – Politisk prioritering, hvor rigelige – Nuværende standard er finansieret, men forbliver næppe tidssvarende Hvordan får vi en ordentlig kvalitet med de tilgængelige midler? – Prioritering – Produktivitet
Er produktiviteten dårlig i den offentlige sektor? Vi ved det ikke – men en formodning om, at den er lavere end i privat sektor – Offentlig sektor har ikke samme klare bundlinje som privat virksomhed – At undgå dårlige ”sager” vejer ofte tungere end produktivitet – Meget bureaukrati – Svært at skabe incitamenter til innovation
Måling af produktivitet Private sektor: – Gode muligheder indenfor fremstillingssektor – En udfordring indenfor service, men meningsfuld Offentlig sektor: – Næsten umuligt at gøre ordentligt – Traditionelt har nationalregnskabet opgivet at måle på andet end input Men et stort behov – Benchmarking er en mulighed
KORA-analyse af kommuner Udfordringer i analysen: – Service skal måles uafhængig af ressourceforbrug – Kommuner har forskellige grundvilkår (befolkningssammensætning) – Kommuner kan prioritere forskelligt (dvs. forskellige målsætninger) DEA-analyse tager hensyn til alt dette – Konservativt mål
Kommunale produktivitetsniveauer
Potentiale Offentligt forbrug: 500 mia. Kommunerne: 49% Skoleområde, ældreområde og dagtilbudsområde peger på et potentiale på ca. 10% ca. 25 mia. i kommuner og evt. 50 mia. i hele offentlig sektor Baseret på benchmarking – de bedste kan nok også gøre det bedre Bemærk: et potentiale er ikke guld på gaden – Hvordan høstes potentialet?
Er et stort potentiale unikt for offentlig sektor? NEJ – tilsvarende findes i privat sektor Eksempel: industrien i Danmark kunne øge produktivitet med 15%, hvis automationen var på samme niveau som de bedste lande i hver branche 9
Hvordan øges produktiviteten i offentlig sektor? Anbefalinger fra Produktivitets- kommissionen: forslag til styringsændringer – Mere fokus på kerneydelse og produktivitet 10
Hvad med offentligt-privat samarbejde? Det har ikke været behandlet i Produktivitetskommissionen Det bliver det næste Forventning at OPS og udlicitering kan øge produktiviteten – Incitamenter/innovation i privat sektor ”overføres” til offentlig sektor 11
Sundheds- og velfærdsteknologi Måske kæmpe potentiale – mere sundhed og velfærd for pengene Teknologien er der – problemet er at få den implementeret
Hvad skal der til for at udbrede til stor skala? Det er ikke nok, at teknologien er der Det er ikke nok, at der laves masser af forsøg på implementering Forsøgene skal systematisk evalueres på en ensartet måde – Implementeringsudfordringer til større skala – Business case for større skala
Case: Visitation og implementering af hjælpemidler i hjemmeplejen Favrskov, Randers og Aarhus Støttet af Fonden for Velfærds- teknologi Fokus på inddragelse af hjælpemidler Evalueret af Rambøll
Kvaliteten Brugerne positive over at være mere selvhjulpne 1.Rart selv at bestemme, hvornår der skal gøres rent 2.Rart selv at kunne bestemme, hvornår man skal op eller ud (fx ved hjælp til støttestrømper) Nogle bange for at miste social kontakt
Hjemmeplejens tidsforbrug hver 14. dag i timer Før EfterÆndring Gruppe 1 2,7 0,7 -2,0 Gruppe 2 7,6 7,5 -0,1
Økonomisk potentiale på nationalt plan 1.Pengestrøm år 0: 182 mio.kr. 2.Pengestrøm pr. år (år 1-4): 272 – 538 mio.kr. 3.Tilbagebetalingstid under 1 år
Risiko for dobbelt omkostning Innovation: en investering, der typisk koster i starten Husk at lukke færgen, når man åbner broen Man kan ikke bare ”efterlade” borgere
Afsluttende kommentarer Produktivitet er vanskeligt at måle i offentlig sektor Der er formodentlig et stort potentiale for at øge produktiviteten Spørgsmålet er, hvordan? Sundheds- og velfærdsteknologi er formodentlig en af mulighederne