Forskning i og med praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor står vi nu? udkast til en fremtidsvision. Det ved vi allerede Enorm praktisk viden om indsatser En del ’slutmålinger’ og slutmålingsredskaber Mange.
Advertisements

Praksisrettet og udfordrende efter – og videreuddannelse i VIA
Hvordan navigerer lederen?
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Har I verdens bedste uddannelser?
Ergoterapi til patienter på hospitalets akutafdelinger
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Konference for ledere 2012 ”Innovations- og forandringsledelse” Middelfart 2012 Tove Schreiber Ergoterapeutuddannelsen, Holstebro, VIA 1 Hvad.
Udvikling af sygeplejeprofessionen
Familierådslagning: Inddragelse over tid
Økonomistyring og økonomiske modeller
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Hjerneskadecentret Bomi
Projekt Ledelse af team: Når verden ikke kan kontrolleres Karina Nielsen Det nye arbejdsliv Netværksmøde
Sygeplejeruddannelsen
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Intervention i almen praksis
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Kvalitetssikring og forskning
Vejledningsforløb med læringskontrakt
En integreret, rehabiliterings- og helhedsorienteret indsats i et dokumentations og evidensperspektiv Konference november 2012 Socialstyrelsen og SFI.
Faglig kvalitet i den kommunale genoptræning - Undersøgelse af kommuners anvendelse af og indhold i standardforløb Temadag for kommunale ledere Februar.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Kompetent til at støtte livet med kræft
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
- i et strategisk og sundhedsøkonomisk perspektiv
Højskolen for Efter-og Videreuddannelse Interprofessionel Læring og Samarbejde 10. november 2013Chefkonsulent Kirsten Willemoes Knudsen 1.
Anette Liljensøe Ph.d. - stud., cand.scient.san.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Dilemmaer og overvejelser i den kliniske praksis’ møde med projektarbejdets evalueringspraksisser Dea.
ICF-projektet forår 2008 – december 2009 Evaluering Afsluttende konference Torvehallerne i Vejle Marianne Engberg,
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
Er det vigtigt, at det lige
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Psykiatrisk Forskningsenhed Vest
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
28. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen VIDENUDVEKSLING UDDANNELSE FORSKNING TALENTUDVIKLING HUMBOLDT -UNIVERSITETET.
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring.
DEMC November 2014 Funktionsevnen hos ældre medicinske patienter indlagt i en akutafdeling Inge Hansen Bruun, ph.d. stud, fysioterapeut.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
DPU – Aarhus Universitet
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Genoptræningsforløbs- beskrivelser - samarbejde mellem Region Syddanmark og kommunerne i regionen Asger Kudahl - Odense Kommune 2. juni 2009.
Figur 7 © Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis, 2. udg., Hans Reitzels Forlag, 2016, Andy Højholdt.
Figur 7 © Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis, 1. udg., Hans Reitzels Forlag, 2013, Andy Højholdt.
Virksomhedssamarbejde
Evaluering af jobfirst
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Organisationsdiagram for Fysio- og Ergoterapien, Hvidovre Hospital
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Fra visitator til borgerkonsulent
FINN AMBY Underviser og forsker ved VIA University College, Aarhus.
Præsentationens transcript:

Forskning i og med praksis Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

Hvorfor forskning i professionsuddannelserne Professionsudvikling Praksisudvikling Kompetenceudvikling Hvad er formålet? Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

Samarbejde mellem uddannelse og praksis Praksisrelevant viden Uddannelsesrelevant viden Grundforskning Anvendt forskning Hvilken viden søges? Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

Eksempler på projekter Udvikling af undersøgelsesredskaber Borgerperspektivet Professionelles perspektiv Interventionsstudier Kvantitative studier: spørgeskemaundersøgelser, randomiserede - og follow-up studier Kvalitative studier: interviews, casestudier, deltagerobservation Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

Eksempler på undersøgelsesspørgsmål Hvordan oplever borgeren interventionen = processen Hvordan vurderer borgeren effekten af interventionen = resultatet Hvilke undersøgelsesredskaber er egnet til screening af funktionsevne hos ... Hvilken effekt har træning i udførelse af daglige aktiviteter på behov for praktisk hjælp … Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

Tværfaglige og monofaglige projekter Rehabilitering: - en tværsektoriel og tværfaglig samarbejdsproces = tværprofessionelt fokus Ergoterapi: - viden om praksis / viden relevant for praksis = professionsrettet fokus Hvem er viden relevant for? Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d. Udfordringer Indkredsning af formål og problem Udarbejdelse af projektbeskrivelse Organisering: projektdeltagere og styring Finansiering og fondsansøgninger Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d. Resultatet Udvikling af studerendes kompetencer Udvikling af undervisernes kompetencer Teori- og praksisudvikling Ny viden: teorier, modeller, metoder, redskaber Udvikling af kompetencer: fagteoretisk-, relations- og praksiskompetence Udvikling af de ergoterapeutiske kerneydelser Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.

Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d. Afslutning Spørgsmål Tak Kontaktinformation: Kirsten Petersen Ergoterapeutudd. i Aarhus VIA University College kirp@viauc.dk Kirsten Petersen, ergoterapeut, cand.scient.soc, ph.d.