Medledelse med muligheder - om det anderledes mulige

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Anerkendende refleksion
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Tekster til i dag Justine Grønbæk Pors Department of Management,
Lederudvikling.
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Lærerprofessionen.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Styring og autenticitet
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Lærerprofessionen - en definition.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Tillid Temadag for AMIR
Hvad er en diskurs Diskurser fastlægger betydningen indenfor et bestemt domæne , og ukrystaliseres omkring nordalpunkter Nordalpunkter er er et privilegeret.
Aktør- og diskursstyring
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Velkommen til pædagogisk dag!
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Nye fagprofessionelle lederroller
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Kodeks for offentlig topledelse
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Logopædens rolle i inkluderende specialpædagogisk praksis
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
- et udviklings- og dialogværktøj
Lærerprofessionen.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Tirsdag den 18. september 2007 Freddie Rieper-Holm
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Frivillighed på kommando findes ikke
Strategi og samfundsdiagnostik
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledere mellem profession, management og demokrati
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Vision mission værdier handleplaner
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Nye muligheder og potentialer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Medledelse med muligheder - om det anderledes mulige Paradigmehjulet www.borumconsult.com

læringsformer Lærings-former Psykologiske betegnelser Tilsvarende vidensformer Stimulerings former Resultat former 1. Ordens læring Kumulation (0phobning) 1. Ordens viden Direkte lærings stimulering Kvalifikationer 2. Ordens læring Assimilation (indpasning) 2. Ordens viden Appropriation (tilegne sig) Kompetence 3. Ordens læring Akkommoda-tion (tilpasning) 3. Ordens viden Produktion Kreativitet Lærings -omverden paradigmeskift 4. Ordens viden Social evolution kultur www.borumconsult.com

Læringsformer 1. Ordens læring 2. Ordens læring Udgangspunktet for læring er at der drages en distinktion En tilstand, der ikke er tilfældig, men er bestemt af en forskel mellem noget og noget andet Den kumulative læring – ophobning af viden 2. Ordens læring Her sker ikke kun en reference til den markerede side her sker også en reference til forudsætningen for den markerede side Man ser det udefra som observatør i en 2. ordens betragtning Assimilativ læring – indpasning i etablerede bevidsthedsstrukturer www.borumconsult.com

Læringsformer 3. Ordens læring Enhver læring er et paradoks – læring forudsætter læring Chris Agyris kalder det dobbelt loop læring , læring der overskrider rammen for sine egne umiddelbare læringsforudsætninger Akkomodation – tilpasning 4. Ordens læring – eller lærings – omverden Læring forudsætter en omverden der er systemisk forskellig fra læringssystemet Et psykisk system har et socialt system som omverden Et psykisk system har eksempelvis undervisningssystemet som sin omverden Undervisningssystemet er dermed læringssystemets forudsætning Men det tilhører ikke læringssystemet Paradigmeskift – fra en grundopfattelse til en anden www.borumconsult.com

Ledelse i det organisatoriske krydspres - Et demokratisk dannelsesprojekt Rationelle diskursers position Ledelse med mening Politiske diskursers position Et demokratisk dannelsesprojekt en meta-fortælling om: Deltagerdemokrati Autonom ledelse Utraditionel dannelse Repræsentation Tolerance Tillid solidaritet Sociale diskursers position www.borumconsult.com

diskurspositioner De rationelles diskursers position Forståelsesfeltet menings- og betydningstilskrivning De politiske diskursers position aktørfeltets kontingente distinktionsritual Holdningsbaserede beslutningsfora De sociale diskursers position Den faglige ritualisering Identitetsskabende vidensformer Den saglige ritualisering Perspektivering af faglighedens vidensformer i nye kontekstforståelsers meningstilskrivning www.borumconsult.com

To konkurrerende paradigmer Det konstruktivistiske paradigme Det socialkonstruktionistiske paradigme Den systemiske tilgang Løst koblede systemer Den eksplorative Ændringsstrategi Aktører tilknyttet det organisatoriske felt som ændringsagenter Det narrative perspektiv (fortællingen) Indre fokus på læring Relationernes betydning Det positivistiske paradigme Det rationelle paradigme (Rationel choice) Den lineære tilgang Produktionssystem Den teknisk rationelle ændringsstrategi Ledelsen og analytikere som ændringsagenter Det kognitive perspektiv (årsag – virkning) Ydre fokus på læring Metodernes betydning www.borumconsult.com

x www.munchkonsulent.biz www.borumconsult.com

Hierarkisk government paradigme Konsistent med den traditionelle demokratisk styringskæde Det er en koalition mellem ret og formel magt Det er udmøntningen af lov og regelstyring I Danelunds perspektiv er styringsparadigmet en lineær, rationel styring www.borumconsult.com

Government, Governance, Governmentality og netværksledelse med mening. Lineær, rationel styring: Omverdensforhold Selvforhold lineær transparens ml. ydreforhold og indre forhold (objektivering) Lineær, rationel styring Ydreforhold Ydrestyring på viden Indre forhold Indre styring af selvstyring Lineær tilpasning til viden www.borumconsult.com

Hierarkisk government paradigme Definitionsmagten konstitueres i den hierarkiske organisation Magten har ret til magten til at kommunikere ret Der er lineær transparens mellem ydreforhold og indre forhold Der sker en objektivering med lineær tilpasning til viden Forholdet mellem styrende og styret er et principal/agent forhold www.borumconsult.com

Rationelt government paradigme Hierarkisk styring på en positivistisk opfattelse af virkeligheden. (årsag/virkning) Styringen er på resultater og effekt/effektivitet Styringen beror på aktører, der tilpasser sig lineært i overensstemmelse med omverdenens forventninger I Danelunds perspektiv en lineær, rationel styring Organisationen er præget af fejlfindingskultur og mangeltænkning Forholdet mellem styrende og styret, styres, planlægges og kontrolleres centralt. Der er en glidende overgang til konkurrenceparadigmet www.munchkonsulent.biz www.borumconsult.com

Rationel konkurrence paradigme Konstituerer sig mod den tiltagende markeds-gørelse af de off. Serviceydelser Grænseoverskridelsen mellem den offentlige sektor og markedet NPM indført i 1986 af Schlütter, forøget brug under Nyrup og cementeret under den nuværende regering – forslaget om 30 % udliciteringer Borgernes identitet som forbruger medfører legitim ret til frit at vælge www.borumconsult.com

Rationel konkurrence paradigme Kvalitetsbegrebet bygger på aktuel dokumentation og kontrol Der er tale om en reguleret konkurrence Det offentlige er både udbyder, kravspecificerende og kontrollerende Kobles til Samstyringsparadigmet Kommunale institutioner skal både konkurrere og benchmarkes – ens/forskellig www.borumconsult.com

Samstyrings paradigmet Paradigmet konstituerer fremvæksten af nye partnerskabs og samarbejdsformer. Det styrker muligheden for synergi, læring og integrering af fælles interesser Det arbejdes for at opnå konsensus Det kobler sig til selvstyringsparadigmet Det konstituerer hele NMP tænkningen Styringen bliver på afstand som fremmedstyring af selvstyringen Governance på kanten til governmentality www.borumconsult.com

Government, Governance, Governmentality og netværksledelse med mening. En suveræn samfundsstyring, hvor en regering styrer samfundet ved hjælp af et lov - og regelstyret forvaltningsapparat . Rationelle styringsprocesser Governance: Samfundsstyring som en proces, der ikke har sit udspring i eller kontrolleres af en bestemt institution. En proces, der er dynamisk og kompleks uden klare og entydige grænser. Styring af selvstyring i netværk Governmentality: En moralsk forankring af forpligtigelsen på de normative sandheder. Forholdet mellem ydre styring og indre styring af selvstyringen. Diskursiv styring af selvstyring på afstand Forholdet mellem friheden og pligten til at afgrænse egne styringsmuligheder. www.borumconsult.com

Paradoksale konsensusforventninger Fremmedstyring/selvstyring Centralisering/decentralisering Tilpasning/autonomi Konkurrence/samarbejde Planlægning/eksperimentering Driftsikkerhed/Innovation og læring www.munchkonsulent.biz www.borumconsult.com

Det regulerede selvstyringsparadigme Lokal ansvarlighed for kompetenceudvikling og performance som konkurrenceparameter Værdier som (selv)styringsteknologier Styring af selvstyring på afstand Selvteknologier som selvstyring styret på afstand: -realisering, -evaluering, -dokumentation, -vurderinger, -udvikling, -……. www.borumconsult.com

Etisk selvskabelsesparadigmet Interne og eksterne retlige og sociale anerkendelsesrelationer Honneth's anerkendelsesteorier og begreber Kærlighedskampen – relationel anerkendelse Retlig anerkendelse – retligt individ i samfundet Social anerkendelse – del af fællesskabet Den refleksive selvstyrings fremmedstyring www.munchkonsulent.biz www.borumconsult.com

Selvskabelses paradigmet Aktørbaseret og diskursiv styringskompleksitet Governance og samstyring Anerkendelseskampen i netværket Ligeværdige deltager – bidrager til fællesskabet og i egen organisatorisk kontekst Intern – ekstern Fra den Andens perspektiv ”Respekten for den Anden er livsvigtig for såvel den Anden som for os selv” Paul Riceour i Bouchet 2010 www.munchkonsulent.biz www.borumconsult.com

Government, Governance, Governmentality og netværksledelse med mening. Governancestyringskoncepter; governmentality: Selvforhold Omverdens Governmentality styring Omverdensforhold Ydre forhold lineær refleksivitet Indre forhold Ydre styring mlm. Indreforhold indrestyring af selvstyring Værdier og viden og ydreforhold lineær tilpasning til værdier og viden (subjektivering) www.borumconsult.com

Government, Governance, Governmentality og netværksledelse med mening. regulerer konsensusunderskuddet mellem ydre styring og indre styring af selvstyringen. Iscenesættes ikke som en ydre forpligtelse, men en moralsk indre forpligtelse. Forpligtiger individ og organisation til adaption af værdier og viden lineær refleksivitet (spejler sig i den normative ydre diskurs). Skaber lineær tilpasning til viden og værdier gennem subjektivation. Individ og organisation bliver et med de ydre forholds diskurs www.borumconsult.com

Government, Governance, Governmentality og netværksledelse med mening. Ledelsesidentiteten: Kapacitet til at inderliggøre den ydre tvang (subjektivering) Regulere et konsensusunderskud mellem indre styring og selvstyring. Selvledelsesidentiteten: Kapacitet til selvudvikling og selvkontrol Kapacitet til at overleve skyldfølelsen i det eksistentielle tomrum Den styredes skyldfølelse over manglende succes eller opfyldelse af den styrendes forventninger ( den moralske forpligtigelse) www.borumconsult.com

Paradoksale koalitioner Selvskabelsesparadigmets indbyggede forventninger til individuelle (anderledes og bedre) præstationer Under hensyn til det fælles bedste Kobles sammen med samskabelsesparadigmets forudsætninger og forventninger til det anderledes muliges innovative eksperimenter www.munchkonsulent.biz www.borumconsult.com

Samskabelse – paradoks udfoldelse, refleksion, det ”fælles” x Rationel choice Lineær styring Magt beslutninger Government Det individuelle Sociological Governmentality ledelse Moralitet, Det passende www.munchkonsulent.biz www.borumconsult.com

Medledelse med muligheder Samskabelsesparadigmet er konstituerende for medledelse med muligheder Samskabelsesparadigmet er ”0pen – ended” i den forstand, at beslutninger her iagttages, kommunikeres og reflekteres som ubesluttelige eller en del af en fortløbende proces www.borumconsult.com

Government, Governance, Governmentality og netværksledelse med mening. Omverdens Omverdensforhold Selvforhold Ydre forhold cirkulær refleksion Indre forhold Ydre styring på af det anderledes mulige indrestyring af selvsty- værdier og viden i feltet mlm. Omverdens- ring. og selvforhold. Cirkulær refleksion af værdier og viden www.borumconsult.com

Government, Governance, Governmentality og netværksledelse med mening. Ledelsesidentiteten: Er en metaidentitet, der er nysgerrig, rummelig og dialogskabende Kapaciteten er at skabe rum, rammer og kompetencer Kan tage netværkets frihed til selvorganisering gennem refleksion på ordet Selvledelsesidentiteten: Kapacitet til selvledelse gennem refleksion af det anderledes mulige Kompleksitet og kontingens, lukketheden og åbenheden er hinandens ubesluttelige og midlertidige forudsætninger Mellem central ledelse og decentral selvledelse skabes gensidig forpligtigelse til medledelse. www.borumconsult.com

Medledelse med muligheder Samskabelsesparadigmet søger at tilføre andre betydninger og identiteter til de øvrige paradigmer , positioneringer og forholdemåder, der er i spil Samskabelsesparadigmet inkluderer principielt alle andre paradigmer som anderledes mulige positioneringer gennem refleksioner og forhandlinger www.borumconsult.com

Medledelse med muligheder Samskabelsesparadigmet har fokus på processer, der fremmer kritisk refleksion og transformative og ekspansive læreprocesser Samskabelsesparadigmet er iscenesættelse af invitationen til alle om at tage ledelse på processerne og skifte positioner mellem styret og styrende www.borumconsult.com

Medledelse med muligheder Samskabelsesparadigmet skaber et rum for innovativ samskaben gennem kritisk reflekterende forhandlede og eksperimentelt iscenesatte processer Samskabelsesparadigmet er kontekst for medledelse med muligheder og skaber læring og innovativ samskaben som en iterativ (gentaget) proces www.borumconsult.com

Dialogens konstruktion Det gør ledelse til tænkningen om læringens konstruktion i organisationen At kunne iagttage den iagttagelse, som forskellige styringsredskaber stiller til rådighed. At styre redskaberne frem for omvendt . Tage stilling til de teknologier, der former organisationen som sociale handlerum. Skabe mening mellem organisationen og dens omverden Skabe sammenhæng mellem forskellige rationaler Skabe medledelse med muligheder www.borumconsult.com

Dialogens konstruktion Dialogens afgørende spørgsmål: I hvilken grad aktørerne sætter egne regelsæt på spil? Vil man sætte dem på spil i den ydre kamp om anerkendelse? Vil man sætte dem på spil igennem sin egen refleksion Vil man acceptere at ens faglighed sættes til debat (mobiliseres) Vil man mobilisere den organisatoriske mangfoldighed af viden? www.borumconsult.com

Kampen om anerkendelse Inddragelse af viden Mobilisering F Fælles læring ml. faggrupper Kampen om anerkendelse Organisato- riske videns- niveauer Refleksion Læring indenfor faggrupperne Stabilisering Stabilisering Udgrænsning Af viden www.borumconsult.com