Roskilde Handelsskoles APV-procedure

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Amu-faglærere Vingstedcentret 21. juni 2011
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Teststrategi Engrosmodellen
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Arbejdsmiljøcertificering
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
DUA seminar den 5. oktober 2010
Arbejdsmiljø og beredskab.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Teststrategi Engrosmodellen
Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: Arbejdsmiljøloven gav mulighed for, at overenskomstparter.
Anerkendende APV.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Afvigelsesrapportering
FYSISK APV 2012 Tilpasset elektronisk skema fra 2008.
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
Formål med projektet At I kommer i dybden med de faglige emner: virksomhedsforståelse, krav, design og implementering. At I lærer at arbejde i grupper.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Jan Toft Rasmussen Miljøkonsulent Dansk Metal
Den Kreative arbejdsform
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Kerneårsagsanalyser Kortere undervisningsoplæg eller indlæg på fx et personalemøde (30–45 minutter) DREJEBOG 2.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Samspil, Plan & Perspektiver
Alkohol- og rusmiddelspolitik for Roskilde Kommune HR & Organisation.
Ny arbejdsmiljøreform Hvad kontrollerer Arbejdstilsynet?
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Hvad er en APV og en arbejdspladsbrugsanvisning?
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Virksomhed med arbejdsmiljøcertifikat Alle virksomheder Arbejdsmiljøcertifikatet.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Vurdering – seminar 3 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN MILJØREDEGØRELSE.
29. april 2014, Albertslund Kommune
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
1 Screening, tilpasset tilsyn, rådgivning og smiley-ordning fra 1. april 2007 Indlæg ved temamøde hos Miljøforum Fyn den 8. maj 2007.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Workcyclus Mere end 10 års erfaring Facilitering, rådgivning og gennemførelse af APV og trivselsundersøgelser m.m. Private og offentlige virksomheder.
Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Arbejdsmiljøvinkler TR møde 6. september Arbejdsmiljødata Trivselsundersøgelse 2015 Arbejdstilsynets psykiske arbejdsmiljøindsats på skoleområdet.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Temamøde om vold og trusler den 1. februar 2017
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
APV, TRIVSEL OG SOCIAL KAPITAL 2017
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Tag snakken – bryd vanerne
Talt med 23 ledere og medarbejdere
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Roskilde Handelsskoles APV-procedure 2010

APV´en APV’en er ikke bare en forpligtelse ift. arbejdsmiljølovgivningen. APV’en er et værktøj, som vi bruger til at sætte arbejdet med arbejdsmiljøet i system, og som bidrager til et godt arbejdsmiljø. AMO inddrages i hele processen. Det gælder både planlægning, gennemførelse, opfølgning og revision af APV’en. APV’en er skriftlig og tilgængelig, så både ledelsen, medarbejderne og Arbejdstilsynet kan læse den.

APV’en skal indeholde fem elementer Identifikation og kortlægning af virksomhedens samlede arbejdsmiljø Beskrivelse og vurdering af virksomhedens arbejdsmiljø-problemer Inddragelse af virksomhedens sygefravær Prioritering af løsninger på virksomhedens arbejdsmiljø-problemer og udarbejdelse af en handlingsplan Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen

Identifikation og kortlægning APV´en begynder med en kortlægning af, hvordan arbejdsmiljøet er i alle dele af virksomheden (= MTU). Om nødvendigt indtænkes områder fra seneste MTU/APV.

Beskrivelse og vurdering Hvis kortlægningen viser, at der er arbejdsmiljøproblemer, skal vi beskrive disse og vurdere, hvordan de kan løses. Det er vigtigt at beskrive problemernes art, alvor og omfang. Det er desuden vigtigt at få beskrevet årsagen til problemerne og de bedste løsninger. Beskrivelsen af løsningerne skal fokusere på at løsningerne kan forebygge, at problemet opstår igen at løsningerne bliver rettet mod kilden til problemet at arbejdet kan tilpasses medarbejderne på en mere hensigtsmæssig måde at det, der er farligt eller belastende, kan udskiftes med noget, der er ufarligt/ ikke belastende eller mindre farligt/belastende at løsningerne beskytter så mange som muligt at medarbejderne bliver uddannet og instrueret, som de skal.

Inddragelse af sygefravær Det er ikke selve sygefraværet, der skal tages stilling til, men virksomheden skal vurdere, om der eventuelt er forhold i arbejdsmiljøet, der kan medvirke til det samlede sygefravær. Enkeltpersoners sygefravær skal ikke inddrages i APV’en.

Prioritering og handlingsplan Der skal udarbejdes en handlingsplan for, hvordan vi får løst de arbejdsmiljø-problemer, som ikke kan løses med det samme. Handlingsplanen skal indeholde: en kort beskrivelse af problemerne en kort beskrivelse af de valgte løsninger. Det er vigtigt, at mål og tidsplaner bliver så realistiske som muligt, og at der er taget stilling til, hvem der er ansvarlig for at løse hvilke problemer. Handlingsplanen skal indeholde en prioritering af de konstaterede problemer, hvilken rækkefølge de skal løses i, hvornår det skal ske, og hvem der er ansvarlig, for at det sker. Det kan også blive nødvendigt at prioritere mellem forskellige forslag til løsning af de enkelte problemer. Ledelsen og arbejdsmiljøorganisationen bør i fællesskab diskutere handlingsplanen og prioriteringen.

Opfølgning på handlingsplan AMO skal opstille retningslinjer for, hvordan virksomheden vil følge op på handlingsplanen. Det skal fremgå, hvem der har ansvaret for at gennemføre handlingsplanen i praksis. Det skal også fremgå, hvornår og hvordan det afgøres, om de valgte løsninger virker, og om handlingsplanen skal revideres.

Opgave Metode Ansvarlig Status Opfølgning på seneste handlingsplan Notat Skolens ledelse Under udarbejdelse ifbm skoleårets afslutning Identifikation og kortlægning MTU MTU-gruppen MTU gennemført og resultater præsenteret for AMU/SU Beskrivelse og vurdering Drøftelse De lokale, afdelingsbaserede arbejdsmiljøgrupper Perioden frem til og med oktober 2012 Inddragelse af sygefravær Der arbejdes med tilvejebringelse af valide data Prioritering og handlingsplan Input fra grupper til AMOU, som udarbejder indstilling til skolens ledelse November 2012 m.h.p.indarbejdelse i skolens budget Opfølgning på handlingsplanen Halvårlig status i AMOU Ultimo kalenderåret og ultimo skoleåret