Fleksibel kompetenceudvikling i næringslivet Morten Lassen Center for arbejdsmarkedsforskning (CARMA), Aalborg Universitet September 2004.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
Advertisements

Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Ledertræf Slagelse Kommune 18. april 2012
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Oplæg ved Jens Chr. Birch, kommunaldirektør i Næstved Kommune og formand for Kommunaldirektørforeningen i Danmark Arendalkonferencen Den 9. juni 2010.
Kompetenceudvikling set med erhvervslivets øjne. • Bodil Vilmand-Olsen • Adm. Direktør hos Midt Marketing • 6 års erfaring med personale- og kompetenceudvikling.
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Hvor er KFUM’s Sociale Arbejde på vej hen?. Hvad vil det offentlige? Nye udfordringer? Nye muligheder? Nye vilkår? Tendenser? Det er vi!
Med blik for at bruge markedets, virksomhedernes og samfundets bevægelse -Region Midtjyllands initiativ DK i front på Cirkulær Økonomi.
Arbejdet i foreningen Sindslidendes Vilkår siden 1999
Tillid Temadag for AMIR
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA RKV- et samspilsramt projekt? Morten Lassen
Kompetencerådet i Region Midtjylland
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Voksenuddannelse og regional udvikling KOMPETENCEmidt startkonference 8. maj 2008 Palle Rasmussen Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi Aalborg Universitet.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Opstartsworkshop om informationsformidling Viborg, 5. oktober 2010 Stefan Knudsen.
Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA Morten Lassen, Alle vil kompetenceudvikling - hvorfor sker der så ikke noget?
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Evaluering af Skandinavisk KompetenceudviklingsNetværk
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA Virksomheders brug af redskaber og metoder til kompetenceudvikling – erfaringer fra opgave 2.6. NCK-debat og.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Kommunerne og krisen Kent Damsgaard 07.maj 09 Fokus på det fundamentale Kommunerne og krisen DI Hovedstadens Erhvervstræf 2009.
Børns behov for samspil på biblioteket?! Thessa Jensen, ph.d. Lektor, Aalborg Universitet.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Insert picture in this frame Grid Projekt Go-For-It Oktober Securitas, Morten Enghave.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
SKI – Indkøbs ABC Hvorfor stå alene, når der findes fællesskaber?
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark Den 22. august 2016 Velkommen.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
SÅDAN UNDERSTØTTER BESKÆFTIGELSESPOLITIKKEN DEN LOKALE ERHVERVSPOLITIK - Oplæg v/ Formanden for Beskæftigelsesudvalget og for LBR i Herning Kommune, Ingelis.
Skolelederforeningens årsmøde 24. oktober 2013 v/adjungeret professor, tidl.kommunaldirektør Jens Christian Birch Hvor går ledelsen hen? fri agent Jens.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
1. 2 Odense Kommunes Integrationspolitik Hvorfor en ny integrationspolitik? -Integrationsindsatsen har ikke været tilstrækkelig succesfuld på en række.
Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge? Thomas Q. Christensen 03.okt. 08 Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge?
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Mellem human kapital og social kapital Skismaer i det ufaglærte arbejdsliv og barrierer for udviklingen af læringsidentiteter Mads Peter Klindt, lektor,
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
- Tanker fra en underviser
Agnete Gersing Departementschef Uddannelses- og Forskningsministeriet
KKR NORDJYLLAND Indsats for at få højtuddannet arbejdskraft ud i hele Nordjylland KKR-møde d. 21 juni 2019.
Det kompetente Nordjylland
Vi uddanner medarbejdere, ledere, ledige og selvstændige
Præsentationens transcript:

Fleksibel kompetenceudvikling i næringslivet Morten Lassen Center for arbejdsmarkedsforskning (CARMA), Aalborg Universitet September 2004

Fleksibel arbejdspladslæring – et samspilsanliggende  ”kun” arbejdspladslæring  For specifik  I prioriteringsklemme med driftshensyn  ”kun” skolebaseret læring  For fritsvævende i forhold til arbejdspraksis

Samspillets vilkår  Uddannelse i vidensamfundet  investering i human kapital som udviklingsbetingelse  Arbejdsprocesser  Arbejdsmarked  Samfundet bredt  Innovation som ledetråd i erhvervsudviklingen - men langt mere end produktinnovation

Samspillets vilkår – fortsat  Nye relationer mellem offentlig og privat sektor  samfundsmæssige finansieringsansvar for efteruddannelse er vigende  serviceydelse ses som samproduktion mellem bruger og uddannelsesinstitution - en udvidet leverance  lovimplementering som lokalt anliggende  uddannelsesinstitutionerne stærkt markedsafhængige  virksomhederne som nøglespillere i netværksimplementeringen

Samspil i praksis - den nordjyske elektronikindustri  Undersøgelsen "Forbundne Kar og Åbne Sind", oktober 2003,  Arbejdsmarkedsuddannelse som central brik i opbygningen af det nordjyske elektronikcluster  Frugtbar netværksimplementering med symbiotisk præg  Fra part til partner - "Forbundne Kar og Åbne Sind" - et spørgsmål om strukturel afhængighed og aktørers tillid i netværket

Succesbetingelser  En kompetent og dristig udbyder - funderet i et videnscenter  Et forpligtende ERFA-samarbejde med engagerede, dygtige og dristige virksomhedsrepræsentanter og lærere  En relevant matchende udbudsprofil - kurser på tre niveauer  Videnscentret er netværksorganiserende  Den dobbelte effekt - kvalificeret efterspørgsel fra virksomhederne og sikkerhed for volumen, varieret udbud og kvalitetsudvikling på uddan- nelsesinstitutionen

Ni teser til fremme af symbiosen 1. Erhvervsrettet efteruddannelse er samproduktion - ikke leverance 2. Samproduktion udspiller sig i lokale netværkskonstruktioner - indenfor nationalt afstukne rammer 3. Symbiotiske netværk opstår som frivillige plus-sumsspil - gensidig nytte 4. Netværk drives af aktører med respekt for hinandens egenart - virksomheder og uddannelsesinstitutioner er væsensforskellige 5. Uddannelsesinstitutionen indtager sin styrende plads i kraft af præstationer - må se sig organiseret som et videnscenter

Ni teser til fremme af symbiosen - fortsat 6. Uddannelsesudbuddet skal være differentieret - fordi virksomheders forretningssituation og personalesituation giver differentierede behov 7. Netværksaktørerne skal være dristige og have handlemuligheder - at turde forpligte sig 8. Staten og organisationerne må skabe rammer, der fremmer - via lovgivning, overenskomster og påvirkning 9. Fortsat konkurrencekraft og beskæftigelse i vidensamfundet afhænger af kompetenceløft og livslang uddannelse for hele arbejdsstyrken - kommer der et "historisk kompromis", hvor alle forpligter sig på et markant højere ambitions-niveau?