Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Regulerende lovgivning 2
Skolebestyrelsesvalg 2012
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Arbejdsmiljø og strategisk ledelse IDA Lederforum og SAM, 5. maj 2010 Arbejdsmiljøchef Lars Andersen Ledernes Hovedorganisation
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
TRIOENS OPGAVER.
Arbejdsmiljøcertificering
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
DUA seminar den 5. oktober 2010
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
Ændring af arbejdsmiljøloven
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Myter? Hvad er skrøner og hvad er facts?
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Arbejdsmiljøarbejdet i nye rammer
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
Refleksioner i-bar.dk 22. oktober 2014 Peter Vesterheden Direktør, Arbejdstilsynet Arbejdsmiljøet i industrien.
Jan Toft Rasmussen Miljøkonsulent Dansk Metal
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Regler og opgaver vedrørende sygefravær
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Alkohol- og rusmiddelspolitik for Roskilde Kommune HR & Organisation.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
29. april 2014, Albertslund Kommune
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Arbejdsmiljøorganisationen som forandringsagent Klaus T. Nielsen ph.d., lektor Center for Arbejdslivsforskning Roskilde Universitet 3. november 2014 Arbejdsmiljøorganisationen.
Arbejdsmiljø Lovgrundlag: Lov om arbejdsmiljø i Grønland Lovbekendtgørelse nr 1048 af 26 oktober 2005 og Lov nr 1382 af 23. december 2012 Samt tilhørende.
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
HVORDAN ER ARBEJDSMILJØ VIGTIGT? KLAUS T. NIELSEN CENTER FOR ARBEJDSLIVSFORSKNING ROSKILDE UNIVERSITET.
Arbejdsmiljøorganisationen - nye regler, forandringer og udfordringer Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning Roskilde Universitet Pernille Birk.
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
Lederkursus December REGELHIERARKIET I Grundloven Folketingslov Landstingslov, landstingsforordning og Inatsisartutlov Bekendtgørelser Cirkulærer.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Fyraftensmøde hos LO Aalborgs miljøudvalg 1. oktober 2015 Jens Klug Albertsen, chefkonsulent Arbejdstilsynet, Tilsynscenter Nord.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Malerfagets overenskomst §10 Sikkerhedsbestemmelser Hvem har ansvaret for, at det nødvendige sikkerhedsudstyr er til rådighed? Hvem har ansvaret.
Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Overordnede bestemmelser
§ 72 - Planlægning af infrastrukturarbejder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Malerfagets overenskomst
Hvem har myndighedsansvaret for den akutte skadesafhjælpende indsats
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Rolle og arbejdsområder
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed Nr. 1181 af 15 oktober 2010 1

Arbejdsmiljøorganisation i flere niveauer § 12. I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation i 2 niveauer bestående af 1 niveau med en eller flere arbejdsmiljøgrupper og 1 niveau med et eller flere arbejdsmiljøudvalg. Stk. 2. En arbejdsmiljøgruppe består af 1 udpeget arbejdsleder og 1 valgt arbejdsmiljørepræsentant. Stk. 3. Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsen-tanter fra en eller flere arbejdsmiljøgrupper med arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand. Formanden skal kunne handle på arbejdsgiverens vegne i arbejdsmiljøspørgsmål. Stk. 4. Antallet af arbejdsmiljøgrupper i en arbejdsmiljøorganisation fastsættes efter § 16. Ved arbejde omfattet af § 7 skal der dog oprettes 1 eller flere arbejdsmiljøgrupper på hvert udearbejdssted. Stk. 5. Virksomheder kan oprette arbejdsmiljøorganisation i mere end 2 niveauer. 2

§ 13. Ved etablering af en arbejdsmiljøgruppe skal der tages stilling til, inden for hvilken del af virksomheden arbejdsmiljøgruppen skal varetage sine opgaver. Virksomhedens arbejdsmiljøgrupper skal tilsammen omfatte alle ansatte i hele virksomheden. Stk. 2. Hvis arbejdsleder og arbejdsmiljørepræsentant ikke er til stede samtidigt, varetager det tilstedeværende medlem arbejdsmiljøgruppens opgaver. Foranstaltninger, der er truffet i den andens fravær, skal hurtigst muligt meddeles denne. 3

Arbejdsmiljøorganisationens størrelse § 16. Arbejdsgiveren fastsætter i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne det nødvendige antal medlemmer og arbejdsmiljøgrupper i arbejdsmiljøorganisationen ud fra et nærhedsprincip. Stk. 2. Antallet af medlemmer og arbejdsmiljøgrupper skal fastsættes således, at arbejdsmiljøorganisationen til enhver tid kan løse sine opgaver på tilfredsstillende måde i forhold til: 1. virksomhedens ledelsesstruktur, 2. virksomhedens øvrige struktur, herunder geografiske forhold, størrelse og beliggenhed, 3. virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder arbejdets art, farlighed, risici og positive arbejdsmiljøfaktorer, 4. arbejdets organisering, 5. særlige ansættelsesformer og 6. andre hensyn, som påvirker arbejdsmiljøopgaverne i arbejdsmiljøorganisa- tionen 4

Stk. 3. Antallet af arbejdsmiljørepræsentanter skal endvidere fastsættes, således at alle ansatte kan komme i kontakt med deres arbejdsmiljørepræsen-tanter, og således at de ansatte kan drøfte arbejdsmiljøforhold med medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen inden for de ansattes arbejdstid. Stk. 4. Antallet af arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen skal fastsættes, således at der sikres viden om virksomhedens produktion og ydelse. 5

Arbejdsmiljøorganisationens strategiske, dvs. overordnede opgaver § 17. De strategiske, dvs. overordnede opgaver varetages af arbejdsmiljøud-valget. Stk. 2. Opgaverne består i at: 1. Planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed. Arbejdsmiljøudvalget skal forestå de nødvendige aktiviteter til beskyttelse af de ansatte og til forebyggelse af risici. 2. Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse, jf. § 9. 3. Kontrollere sikkerheds- og sundhedsarbejdet og sørge for, at arbejdsmiljø- grupperne orienteres og vejledes herom. 6

5. Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse. 4. Deltage i udarbejdelsen af virksomhedens arbejdspladsvurdering, herunder inddrage sygefravær, under iagttagelse af gældende forebyggelsesprincipper, jf. bekendtgørelse om arbejdets udførelse. 5. Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse. 6. Rådgive arbejdsgiveren om løsning af sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål og om, hvordan arbejdsmiljø integreres i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift. 7. Sørge for, at årsagerne til ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil undersøges, og sørge for at få gennemført foranstaltninger, der hindrer gentagelse. Arbejdsmiljøudvalget skal en gang årligt udarbejde en samlet oversigt over ulykker, forgiftninger og sundhedsskader i virksomheden. 8. Holde sig orienteret om lovgivning om beskyttelse af de ansatte mod sikker- heds- og sundhedsrisici. 7

10. Rådgive arbejdsgiveren om virksomhedens kompetenceudviklingsplan. 9. Opstille principper for tilstrækkelig og nødvendig oplæring og instruktion, tilpasset arbejdsforholdene på virksomheden og de ansattes behov, samt sørge for, at der føres stadig kontrol med overholdelse af instruktionerne. 10. Rådgive arbejdsgiveren om virksomhedens kompetenceudviklingsplan. 11. Sørge for udarbejdelse af en plan over arbejdsmiljøorganisationens op- bygning med oplysning om medlemmer, og sørge for, at de ansatte bliver bekendt med planen. 12. Medvirke aktivt til en samordning af arbejdet for sikkerhed og sundhed med andre virksomheder, når der udføres arbejde på samme arbejdssted. Stk. 3. Når arbejdsmiljøudvalget rådgiver arbejdsgiveren, og arbejdsgiveren ikke følger rådet, har arbejdsmiljøudvalget ret til en begrundelse herfor inden for 3 uger. 8

Arbejdsmiljøorganisationens operationelle dvs. daglige opgaver § 18. De operationelle, dvs. daglige opgaver udføres af arbejdsmiljøgruppen inden for den del af virksomheden, som arbejdsmiljøgruppen dækker. Stk. 2. Opgaverne består i at: 1. Varetage og deltage i aktiviteter til beskyttelse af de ansatte og til forebyg- gelse af risici. 2. Deltage i planlægning af sikkerheds- og sundhedsarbejdet og deltage i ud- arbejdelsen af arbejdspladsvurderingen, herunder inddrage sygefravær, under iagttagelse af gældende forebyggelsesprincipper, jf. bekendtgørelse om arbejdets udførelse. 3. Kontrollere, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. 9

7. Virke som kontaktled mellem de ansatte og arbejdsmiljøudvalget. 4. Kontrollere, at der gives effektiv oplæring og instruktion tilpasset de ansattes behov. 5. Deltage i undersøgelse af ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil og anmelde dem til arbejdsgiveren eller dennes repræsentant. 6. Påvirke den enkelte til en adfærd, der fremmer egen og andres sikkerhed og sundhed. 7. Virke som kontaktled mellem de ansatte og arbejdsmiljøudvalget. 8. Forelægge sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer, som arbejdsmiljø- gruppen ikke kan løse, eller som er generelle for virksomheden, for arbejds- miljøudvalget. 10

Kapitel 4 - Aftaler § 20. Bestemmelserne i §§ 9-10 og §§ 12-16 finder ikke anvendelse i det omfang der er for at styrke og effektivisere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed. 1. er indgået en aftale mellem en eller flere lønmodtagerorganisationer og den eller de modstående arbejdsgiverorganisationer eller arbejdsgivere eller dem, de bemyndiger hertil og 2. på virksomheder, der er omfattet af en aftale indgået efter nr. 1, er ind- gået en aftale mellem arbejdsgiveren, herunder eventuelle arbejdsledere og de ansatte i virksomheden eller de ansatte i en del af virksomheden.  11

Stk. 2. Arbejdsgiveren skal kunne dokumentere over for Arbejdstilsynet, at virksomheden er omfattet af en aftale i henhold til stk. 1. Virksomhedsaftalen efter stk. 1, nr. 2, skal være skriftlig, og være tilgængelig for de ansatte på virksomheden. Stk. 3. En aftale om organiseringen af samarbejdet om sikkerhed og sundhed efter stk. 1 berører ikke varetagelsen af de opgaver, funktioner, pligter og rettigheder m.v., der er fastsat i bekendtgørelsen. Stk. 4. En virksomhedsaftale, der er indgået efter stk. 1, nr. 2, skal sikre, at organiseringen af virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed er i overensstemmelse med virksomhedens struktur, og at den ændrede organisering styrker og effektiviserer samarbejdet. 12

4. Beskrivelse af, hvordan virksomhedsaftalen kan ændres og opsiges. Stk. 5. Virksomhedsaftalen skal som minimum indeholde følgende elementer: 1. Beskrivelse af de aktiviteter/metoder, der kan anvendes for at sikre, at den ændrede organisering af samarbejdet om sikkerhed og sundhed styrker og effektiviserer funktionsvaretagelsen. 2. Beskrivelse af en procedure for gennemførelse og opfølgning af virksom- hedsaftalen på virksomheden. 3. Beskrivelse af, hvordan opgaver og funktioner varetages, herunder de ansattes og arbejdsledernes deltagelse i sikkerheds- og sundhedsarbejdet. 4. Beskrivelse af, hvordan virksomhedsaftalen kan ændres og opsiges. 5. Oversigt over den aftalte organisering af samarbejdet om sikkerhed og sundhed i form af en organisationsplan. 13

Status Vi afventer en justering af FKODIR 061-1 Forventes behandlet i UVA Herefter en regulering af HOKBST 061.200 Forventes behandlet i HOK FÆLSU 14

16

17