Klasseledelses- og relationskompetence

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Denne serie vil vise nogle af mine sjove billeder
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Aldersintegration - et middel til at opnå målet
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Når lærere samarbejder med forældre
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Forældremøde X årgang.
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Hvorfor skal vi lave intro-forløb, og hvad får vi ud af det? Hvad er kommunens, skolens,
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU.
Jeg har altid vist det….
Jeg har altid vist det…. Og her er Beviserne Der findes mange flere.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvad gør livet så værdifuldt
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Hvad er faglig kerne? Per Fibæk Laursen DPU, Center for grundskoleforskning Børne- og kulturchefforeningen
Hvad gør livet så værdifuldt
Den svære samtale PsykiatriFondens Børne- og UngeProjekt.
Hvad gør livet så værdifuldt
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Undervisning i særklasse
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Den korte version Autenticitet er at kunne udfylde lærerrollen kompetent på et personligt tilegnet værdi-grundlag.
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Hva er god klasseledelse ?
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Relationskompetence – hvad er det?
Ny nordisk skole Mandag den 2. februar 2015
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Om livsglæde og relationer
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
AKT på Dybbøl Skolen.
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
Udeundervisning Egebjerg Skole og Børnehave
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU LÆRERROLLER.
Hvad gør livet så værdifuldt
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
og få alle elever med Odense Lærerforening, 12. november 2015
Præsentationens transcript:

Klasseledelses- og relationskompetence Odense 10. marts 2010 Per Fibæk Laursen DPU

På programmet i dag Hvilke lærerkompetencer virker? Hvad er god klasseledelse? Særligt for ”de praktiske" Hvordan udvikler man gode relationer til eleverne? Hvad gør en lærer troværdig eller autentisk?

Clearinghouse, 2008 Tre lærerkompetencer har betydning for elevers udbytte: Ledelsesmæssig Relationel Didaktisk

Forskning om klasseledelse: forebyggende Kom i klassen senest samtidig med eleverne Hold eleverne til ilden Velstruktureret undervisning med markant begyndelse og afslutning på lektioner Indarbejdede rutiner Glidende skift i undervisningen Signaler positive forventninger til eleverne Lyt til eleverne – forsøg at se undervisningen og klassens liv fra deres side Positiv kommunikation

Forskning om klasseledelse: reparerende Grib hurtigt ind Undgå moralprædikener og skældud Nedtrap konflikter, f.eks. vha. humor Hold personlig distance til problemerne Gør noget overraskende og afvæbn eleverne Lav aftaler med klassen f.eks. om time outs – husk at give eleverne valgmuligheder

Klasseledelse for praktisk orienterede elever Få regler, der konsekvent overholdes En lidt barsk, men solidarisk humor ”De er sådan lidt pjattede, men de kan også være meget alvorlige, når det skal være… De kan tåle sjov her” Læreren som markant autoritet: ”Kæft, trit og retning og en masse kærlighed” ”Jeg synes mere de taler med os… end til os”

Klasseledelse: personlige kvaliteter Venlighed Energi Humor Empati og rummelighed Interesse for elevers læring og tænkning Fagligt engagement Pålidelighed Kommunikationsevne

Relationer Vis eleverne respekt Lyt til eleverne Vis interesse for elevernes læring og forståelse Giv hver enkelt elev en oplevelse af at være ’set’ Vær troværdig: Hav dig selv med i lærerrollen