Klasseledelses- og relationskompetence Odense 10. marts 2010 Per Fibæk Laursen DPU
På programmet i dag Hvilke lærerkompetencer virker? Hvad er god klasseledelse? Særligt for ”de praktiske" Hvordan udvikler man gode relationer til eleverne? Hvad gør en lærer troværdig eller autentisk?
Clearinghouse, 2008 Tre lærerkompetencer har betydning for elevers udbytte: Ledelsesmæssig Relationel Didaktisk
Forskning om klasseledelse: forebyggende Kom i klassen senest samtidig med eleverne Hold eleverne til ilden Velstruktureret undervisning med markant begyndelse og afslutning på lektioner Indarbejdede rutiner Glidende skift i undervisningen Signaler positive forventninger til eleverne Lyt til eleverne – forsøg at se undervisningen og klassens liv fra deres side Positiv kommunikation
Forskning om klasseledelse: reparerende Grib hurtigt ind Undgå moralprædikener og skældud Nedtrap konflikter, f.eks. vha. humor Hold personlig distance til problemerne Gør noget overraskende og afvæbn eleverne Lav aftaler med klassen f.eks. om time outs – husk at give eleverne valgmuligheder
Klasseledelse for praktisk orienterede elever Få regler, der konsekvent overholdes En lidt barsk, men solidarisk humor ”De er sådan lidt pjattede, men de kan også være meget alvorlige, når det skal være… De kan tåle sjov her” Læreren som markant autoritet: ”Kæft, trit og retning og en masse kærlighed” ”Jeg synes mere de taler med os… end til os”
Klasseledelse: personlige kvaliteter Venlighed Energi Humor Empati og rummelighed Interesse for elevers læring og tænkning Fagligt engagement Pålidelighed Kommunikationsevne
Relationer Vis eleverne respekt Lyt til eleverne Vis interesse for elevernes læring og forståelse Giv hver enkelt elev en oplevelse af at være ’set’ Vær troværdig: Hav dig selv med i lærerrollen