Hvad er en gruppe? Om Boybandpigerne som Neotribalt fællesskab.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Danehofskolens værdigrundlag
Oplæg om Habermas og demokrati
Aleksander Stii Stud.merc.fil. Forskningsassistent CVL, CBS
Set i forældreperspektiv
Kulturmøder og kulturforskelle
Velkommen til 3 ugers kursus
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Maritim Miljøstyring HVAD ER MILJØSTYRING (ISO 14001) ?
Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vi gennemførte en række interview ifm
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Handicap, idræt og social deltagelse
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Sociologi – Individ og samfund
Æstetiske læreprocesser
Introduktion til centrale begreber
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Validitet og reliabilitet
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Uddrag af politiske principprogrammer
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Skolen og den sociale arv
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Strategi og samfundsdiagnostik
POLITISK DELTAGELSE & VÆLGER ADFÆRD
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
1. lektion: Danmark i verden
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Stress En folkesygdom?.
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Mindre management, mere Kierkegaard. Efterskoler, Nyborg Strand, 3. 3
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
SAMARBEJDE giver FÆLLESSKAB og UDVIKLING
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Identitet Organisation AAU Org1 Org2 Org3 Org4 Org5 Org6
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvad er en gruppe? Om Boybandpigerne som Neotribalt fællesskab. Betoningen af, at fællesskabers primære funktion er fællesskabet – solidariteten At Gruppen ikke kun eksisterer i modsætning til verden, dvs. som en måde at forholde sig til verden, men også som et ”aflukke”, Altså: grupperne er ikke samlet om en opgave – men om et fællesskab, hvor tilhørsforholdet er en nødvendig del af dette. Den socialontologiske påstand (s. 142, note 48); at mennesker erkender sig selv via fællesskaber, samværet med andre som en tilbagetrækning fra verden, ikke ind i sig selv, men ind i gruppen og socialiteten.  Kan dette siges altid at være gruppers formål? Findes der ”undtagelser”?

Rationalitet og emotionalitet Gruppen ikke er et middel til at opnå noget andet (primært, i hvert fald), men er i sig selv selve målet At skelne mellem det rationelle Sociale og den emotionelle Socialitet Bemærk at man ofte ser grupper som fællesskaber omkring opgaver – eks. Skinhøjs ”Forbrødningsritualer” og ”overgangsriter”  Hvad er ”formålet” da?: Socialiteten – fællesskabet En skelnen mellem ”det sociale”, der er rationelt, betydningsfuldt og diskursivt, og ”socialiteten”, som er overfladen og skiftende; …men som altså er det, der gør gruppen relevant og varig, samt det der egentlig holder gruppen sammen.

Den ”Æstetiske kommunikation” og medlemmernes aktiviteter i og udenfor gruppen Den ”æstetiske kommunikation” i gruppen har ikke som hovedformål at holde sammen på gruppen, men er måden man er sammen på i gruppen Pointeringen af gruppens kommunikation og handlinger som en måde også at holde gruppens fællesskab ”hemmeligt”; Fanger både det problematiske i grupper (magtspil, hierarki og ”sparken-nedad”), men også at gruppens medlemmer samtidig efterstræber fællesskabet …kan også belyse ”lysskyheden” hos ”almindelige” mennesker, eksempelvis når forskere vil undersøge deres liv.

Der kan også ”skrues op og ned” for den æstetiske kommunikation, eks Der kan også ”skrues op og ned” for den æstetiske kommunikation, eks. når der skal manifesteres internt eller når man vil undgå indblanding udefra. Valg og individuelle udmærkelser inden for gruppen er måder at positionere sig/markere sig i forhold til andre medlemmer af gruppen Bemærk også, at boybandpigernes fællesskab jo ikke er ”kulturelt acceptabelt”, dvs. det er ikke god smag i kulturen; fællesskabet skal bevares og beskyttes  fordi det betyder noget for deltagerne! Der skal også være mulighed for, trods hemmelighed og samfundets foragt, at omgås inden for gruppen og, ikke mindst, at positionere sig internt i gruppen, eks. som bedre eller mindre god fan

Neotriben og det omgivende Samfund (og andre samfund i samfundet?) Grupperne eller Neotriberne forholder sig til det omgivende samfund, men gør det ved at håndtere eller omformulere de givne diskurser – eks. når pigerne forholder sig til den romantiske kærlighedsdiskurs. Bemærk: Diskurser er ”rationelle” – man forholder sig til dem rationelt – modsat fællesskabets emotionelle tiltrækning Dvs. ikke blot en strukturel subjektivering via kulturelle diskurser  kan neotriben siges at ”beskytte”, eller om ikke andet, give mulighed for at forholde sig til og nuancere den givne diskurs? Men: Finder pigerne en anden, alternativ position? Og er det overhovedet meningen?  ”værdilader” man da ikke gruppen, ved at give den en anden funktion; er konstruktionen af kønsidentiteten blot noget, der finder sted på baggrund af socialiteten? En sidegevinst?

Overflade og dybde Hvorfor al overfladen (udseende osv.)? Dette ”sentiment” foragtes af pigerne ud fra rationelle betragtninger, men ”varmer” som socialitet (se s. 99) – er samtidig også en ”tom metafor”, hvori anden betydning (eks. indre kvaliteter osv.) kan ligges i (samme side). Jo større identificering medlemmerne imellem, jo større mulighed for frirum (s. 115); Maffesoli: Fordi det rationelle valg (dvs. dybde, mening, udlevelse af kulturel diskurs) ikke er ligeså umiddelbart som Socialiteten  jf. den socialontologiske påstand. kunne man forestille sig, at det gruppemæssige hierarki spiller ind her? At nye medlemmer skal ”underkaste” sig den overdrevne identifikation, for at opnå det ”frirum” for intragruppe handlen, som ”højtplacerede medlemmer” allerede har?

Identitet i neotriben og for det enkelte gruppemedlem En anden identitetsforståelse: Gruppetilhørsforhold er ikke en udadvendt identitet (dvs. i forhold til samfundet), men en indadvendt identitet – en markering ift. andre medlemmer af gruppen Kunne markeringerne og graden af ”i-forhold-til-omverden-”forholdelse være anderledes ved en decideret subkulturel gruppering, eks. en gruppe står uden for den kulturelle ”mainstream”, og ikke inden i den, som eks. boybandpigerne gør?

Kan en persons neotribale tilhørsforhold blive problematisk for personens muligheder i den ”almindelige” verden? Vel en meget vigtig problematik, især psykologisk, idet manøvrering mellem neotribe og omgivende samfund (der vel til dels også kan indeholde andre deltagelsesformer) vel er noget af et menneskeligt og kulturelt vilkår – og som de fleste jo egentlig også klarer – Personen står vel her med nogle reelle problemer, nemlig mellem at skulle honorere gruppens krav, samt at skulle tilgodese egne muligheder i verden? Eks. s. 109; at pigerne jo også søger anerkendelse blandt klassekammerater: Men anerkendelse er vel også ledsaget af ændrede handlemuligheder – og i andre sammenhænge end skoleklassen, kan neotribalt tilhørsforhold (med dertilhørende Socialitet) vel godt komme i et modsætningsforhold til ens sociale handling?

[?Spørgsmål?] Socialiteten og fællesskabet som ”samfundets elementære form” - Opgaver eller fællesskab? - Neotriben som fællesskab indadtil og ikke i kraft af ydre påvirkning Subjekters bevægelser i og mellem fællesskaber – hvordan ift. Neotriberne? Kan en persons neotribale tilhørsforhold blive problematisk for personens muligheder i den ”almindelige” verden? Subjekters mulighed for overhoved at vælge – fjerner socialiteten i neotribens fællesskab individuelle valg? Det gruppemæssige hierarki: At nye medlemmer skal ”underkaste” sig den overdrevne identifikation, for at opnå det ”frirum” for intragruppe handlen, som ”højtplacerede medlemmer” allerede har? Er konstruktionen af kønsidentiteten blot noget, der finder sted på baggrund af socialiteten? Og: Kan pigerne en anden, alternativ position? Og er det overhovedet meningen? Kunne markeringerne og graden af ”i-forhold-til-omverden-”forholdelse være anderledes ved en decideret subkulturel gruppering, eks. en gruppe står uden for den kulturelle ”mainstream”, og ikke inden i den, som eks. boybandpigerne gør? ”Samfundsromantik” – er der en længsel efter et ”organisk samfund” m hierakier og traditioner, der giver individer værdier at forholde os til? En ”ophøjelse” af neotribernes og fællesskabernes irrationalitet, gruppepres og lukkethed? Er Tribalisme som ”samfundsorden” et argument for multikulturalisme eller en kritik af demokrati?