Sygepleje i korttidsafsnit

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Patientpakker Angina /NSTEMI
Advertisements

Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Fra idé til projektbeskrivelse
Evidens og accelererede operationsforløb
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Visioner for udvikling af brugen af it i laboratoriespecialerne Nu i et nyt perspektiv…! 1 Dansk Selskab for Klinisk Biokemi ∙ Middelfart ∙
Journal Club Finsencentret, Rigshospitalet
Kan omsorg accelereres?
Uddannelsesparathed - hvad er det
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
9. semester 9. semester studerende med blandede erfaringer 9. semester studerende med blandede erfaringer Ali Ghotbi Ali Ghotbi.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Afdelingsleder Morten Freil
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Metoder til kvalitetsudvikling
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Center for Kliniske Retningslinjer Nationalt Clearinghouse for Sygepleje, Aarhus Universitet Dokumentation og implementering – før, nu og i fremtiden Yrsa.
Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.
Dan Zielke og 1.
Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Hvordan ser det ud i dag?.
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Behandling i hjemmet København den
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
Omsorg for patienter i det endoskopiske afsnit. Styrer driften?  Stort flow af patienter  Korte kontakter  Øget instrumentel / teknologisk sygepleje.
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse,
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Er nutidens kræftsygepleje rettet mod fremtiden ?
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Sygeplejens virksomhedsfelt
Region Hovedstaden Temadag for Udviklingsgruppen vedrørende IT og informationsudveksling den 10. juni 2013 Michel Kjeldsen. Praktiserende Læge og Praksiskoordinator.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Relationel Psykiatrisk Sygepleje
Patienters oplevelse af livet efter indlæggelse på intensiv afdeling Forskningsprojekt ved Forskningsenheden for Klinisk Sygepleje Intensivsygeplejersker.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Dokumentation af sygepleje -et etnografisk inspireret studie af perioperative sygeplejerskers dokumentationspraksis Vejledere: Kirsten Frederiksen, Ph.d.
Introduktion til SPV-kursus
Grundliggende principper
Patienttilfredshedsundersøgelse Foråret 2015
Introduction to synopsis writing
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Problematik omkring udskrivelse af sammedagspatienter, som er aleneboende Proceduren i afd. er at sammedagspatienter, der bor alene, og som ikke kan overnatte.
Karin Bundgaard Akutcentret, Aarhus Universitetshospital
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Fra komfortzone til læringszone
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Afholdelse af journal club i egen klinik:
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Fundamentals of care - værdigrundlag
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Sygepleje i korttidsafsnit Kort & Godt? Sygepleje i korttidsafsnit

Præsentation

Studiet A N L Y S E Baggrund – Paper I Feltarbejde Analyse Generisk beskrivelse Paper II Paper III Paper IV

Paper I ORIGINAL ARTIKEL Kort & godt? Om korttidsafsnit og Klinisk Sygepleje · 25. årgang · nr. 3 · 2011 Kort & godt? Om korttidsafsnit og korttidssygepleje Making It Short? Nursing Care in Facilities for Short-term Stays Karin Bundgaard, Karl Brian Nielsen og Erik Elgaard Sørensen Peer reviewed article

Baggrund Medicinsk og teknologisk udvikling Ændring på pleje og behandlingsområdet Korttidsafsnit Den nye kontekst Sygepleje i korttidsafsnit Korttidssygepleje

Baggrund Sygepleje i korttidsafsnit

Baggrund ’Knowing the patient’ Hjælper sygeplejersker med at behandle patienter som unikke. Fremmer sygeplejerskers evne til klinisk beslutningstagen og medvirker til at sikre kvalitet og sikkerhed i patientforløb Definitioner Knowing the patients experiences, behaviours, feelings and perceptions (Radwin 1995) Knowing the patient typical patterns of responses and knowing the patient as a person (Tanner 1993, 2006)

Formål At udvikle viden om sygepleje i korttidsafsnit At udvikle viden om patienters forventninger til og behov for sygepleje i korttidsafsnit

Kontekst definering Korttidsafsnit anvendes som en samlet betegnelse for ambulatorier, skadestuer, undersøgelses- og behandlingsafsnit samt dagkirurgiske afsnit

Fund Generisk beskrivelse af sygepleje til patienten ved gastroskopi Uskrevet standard 5-10 minutter information og forberedelse til gastroskopi Assisterer patient og læge Soignerer Siger farvel Klargør stuen til næste patient

What to know and how to get to know? A fieldwork study outlining the understanding of knowing the patient in facilities for short-term stay.

Paper II - Fund What to know? Nervøsitet / angst Ønske om medicin Tidligere erfaringer How to get to know? Journal / Henvisning Kommunikation Sanserne: lytte, se, fysisk kontakt

Paper II - Konklusion Kendskab til patientens praktiske bekymringer kan ikke kan adskilles fra viden om patienten som person Det ’at kende patienten’ er konceptuelt det samme i korttidsafsnit og stationære afsnit. Det der adskiller de to er omfanget af kendskabet Intentionel brug af kommunikation og sansning bidrager som understøttende dimensioner i processen med at komme til ’at kende patienten’ i korttidsafsnit

The best way possible! A fieldwork study outlining patients’ expectations and need for nursing care in an endoscopic facility for short-term stay

Paper III - Fund Nervøsitet / angst At få det overstået Betydningen af ord Tage forholdsregler Fastholde kontrol Være informeret Andre i ‘samme båd’ At være proaktiv

Paper III - Konklusion Nervøsitet / angst kommer til udtryk på og håndteres på forskellige måder hos patienter, der gennemgår gastroskopi Patienter har individuelle måder at kræve kontrol i / over situationen i endoskopiske afsnit Sygepleje skræddersys til den individuelle patients forventninger og behov, når den baseres på patientens unikke måde at håndtere nervøsitet / angst på, og patientens måde at kræve kontrol i og over situationen

The art of holding hands. A fieldwork study outlining the significance of physical touch in facilities for short-term stay.

Paper IV - Fund Betydningen af ​​at holde i hånd og fysisk kontakt Opbygge tillid og tryghed Parathed til at hjælpe Balancere mellem omsorg og overgreb Teknisk instrumentel sygepleje

Paper IV - Konklusion Der er sammenhæng mellem brug af fysisk kontakt og den tillid og tryghed, der skabes i sygeplejerske-patient relationen Intentionel brug af fysisk kontakt hjælper sygeplejersken med at balancere mellem overgreb og omsorg for patienten Fysisk kontakt er en måde, at udtrykke omsorg for patienten, under instrumentel sygepleje

Konklusion I endoskopiske afsnit er patienters forventninger til og behov for sygepleje nært knyttet til praktiske bekymringer relateret til gastroskopi Patienter forventer at blive hjulpet igennem undersøgelsen, passet på, lyttet til, taget alvorlig og at modtage grundig vejledning og information Sygeplejersker forventes at være vidende og dygtig dvs. vide, hvad der skal gøres og hvordan dette skal gøres

Konklusion Sygepleje i korttidsafsnit er standardiseret, idet den følger kliniske retningslinjer, procedurer og tjeklister. Standardiseret sygepleje fortolkes ikke begrænset til kun at opfylde minimums- kravene Individualiseret sygepleje kan bygge på standarder og i standardiserede sygepleje findes måder, hvorpå den enkelte patients ønsker og behov kan imødekommes

Konklusion Sygepleje i korttidsafsnit er ikke en særlig form for sygepleje, men denne sygepleje kræver, at sygeplejersken er i stand til at aktivere alle sanser i mødet med patienten Kommunikation, evner til at observere, lytte og brugen af at holde i hånd og fysisk kontakt er færdigheder, der hjælper med at identificere det unikke i patienten og i situationen og muliggør en situations- bestemt opmærksomhed

Tak for opmærksomheden!