Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Relationel Psykiatrisk Sygepleje

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Relationel Psykiatrisk Sygepleje"— Præsentationens transcript:

1 Relationel Psykiatrisk Sygepleje
Ved Ph.d., post.doc. Frederik Alkier Gildberg Forsknings- & Udviklingsenheden Psykiatrisk Afdeling Middelfart, Institut for Regional Sundhedsforskning, Syddansk Universitet. Tak for muligheden for at præsentere et kvalitativt studie hvor personalets interaktion med den retspsykiatriske patient har været det centrale omdrejningspunkt (skift) © Gildberg 2013

2 Artikeloversigt Gildberg, F.A., Elverdam, B. & Hounsgaard, L Forensic psychiatric nursing: a literature review and thematic analysis of staff-patient interaction. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 2010, (17) Gildberg, F.A., Bradley, S.K., Fristed, P., & Hounsgaard, L Reconstructing normality: Characteristics of staff interactions with forensic mental health inpatients. Int J.Ment.Health Nurs., 21, (2) Gildberg, F.A., Bradley, S.K., & Hounsgaard, L Comparing the Obvious: Interactional characteristics of staff in acute mental health nursing and forensic psychiatric nursing - journalname- Submitted. resultaterne er løbende publiceret i internationale tidsskrifter (skift) © Gildberg 2013

3 Fokus for litteraturstudiet
Hvad kendetegner det retspsykiatriske personales interaktion med den hospitaliserede retspsykiatriske patient? Hvilken betydning har personalets interaktionelle kendetegn for den hospitaliserede retspsykiatriske patient? Fokus for litteraturstudiet var at undersøge (skift) Hvad kendetegner det retspsykiatriske personales interaktion med den hospitaliserede retspsykiatriske patient? (skift) … Og videre .. .Hvilken betydning har personalets interaktionelle kendetegn for den hospitaliserede retspsykiatriske patient? (skift) © Gildberg 2013

4 Søgestrategi © Gildberg 2013
Søgningen blev gennemført ved brug af kæde og kombinationssøgning af ovenstående nøgleord og variabler i databaserne CINAHL, CSB, PsycINFO, Scopus, Pubmed, MEDLINE and Sociological Abstracts og udvælgelsen forløb således (skift) © Gildberg 2013

5 Artikel udvælgelse Søgning på nøgleord 4850 artikler And/not variabler
Sortering af abstract 420 artikler Ikke videnskabelige artikler 167 artikler Inklussionskriterier for review 42 artikler Duplikater 17 artikler Den første søgning på nøgleordene gav 4850 artikler (skift) © Gildberg 2013

6 Opdragende og adfærdsændrende sygepleje
Tema I Opdragende og adfærdsændrende sygepleje Ude af kontrol Svært ved at følge regler Svært ved at indgå i relationer Mangler indsigt i rigtig og forkert adfærd Resultatet af analysen peger på at forskningslitteraturen tegner sig indenfor 2 overordnede temaer. Det første tema Opdragende og adfærdsændrende sygepleje er i litteraturen kendetegnet ved personalets syn på patienten som den der (skift) kan komme ud af kontrol (skift) Har svært ved at følge regler (skift) Har svært ved at indgå i relationer (skift) Mangler indsigt i rigtig og forkert adfærd (skift) © Gildberg 2013

7 Temaet fordeler sig på to grupper af interaktionelle kendetegn en kontrollerende (PEG) og en støttende måde at opdrage og adfærdsændre (PEG) Den kontrollerende del knytter sig i litteraturen til berebet kostodoial pleje og er kendetegnet ved at personalet konfrontere, observere, grænsesætter og håndhæver regler i interaktionen med patienten. Gruppen har primært patienten som genstand (som det der kan komme ud af kontrol) og har sikkerhed som hensigt. (skift) © Gildberg 2013

8 Den støttende gruppe af adfærdsændrende og opdragende sygepleje indeholder derimod grupperne at ansvarsforvalte, forklare og at motivere (PEG) der med udgangspunkt i patienten sigter på at støtte patienten i adfærdsændring. Nu er der tale om en skematisk fremstilling og der skal derfor tages højde for interne sammenhænge. For eksempel peger enkelte studier på at forklaringer og grænsesætning når de anvendes sammen muligvis kan reducere potentielle konflikter. (skift) © Gildberg 2013

9 Egenskabsbetinget relationelle sygepleje
Tema II Egenskabsbetinget relationelle sygepleje Det 2. tema: ‘Egenskabsbetinget relationelle sygepleje’ er i litteraturen kendetegnet ved personalets brug af forskellige egenskaber med henblik på positivt at påvirke og skabe en relation til patienten (skift) © Gildberg 2013

10 Analysen identificerede 31 personlige personale egenskaber med særlig gavn i patient-personale relationen herunder eksempelvis: Empati, humor, at være selvbevidst og opmærksom – blot for at nævne et par stykker. Herunder forekommer en gruppe af etiske egenskaber som eksempelvis Lytte, respekt og ikke-dømme der er bundet op på at skabe lighed og har til hensigt at sikre at patienten behandles som et menneske (skift) © Gildberg 2013

11 Til dette tema hører det at snakke (small talk eller chatting) og aktiviteter. At snakke er kendetegnet ved brugen af hverdagssamtaler til at etablere en relation på samme måde som uformelle aktiviteter som sport, spil og andre sociale aktiviteter. Gruppen har patienten som udgangspunkt og har relationen som hensigt (skift) © Gildberg 2013

12 Sammenfatning af litteratur
Få studier der belyser betydning for patienten Karakter af opremsning Belyser kun sparsomt meningen bag Litteraturstudiet peger på at der kun er få artikler der belyser betydningen af personalets interaktion med patienten (skift) Og at de repræsenterede kendetegn ved interaktionen har karakter af opremsning (skift) og videre belyser de kun meget sparsomt meningen med personalets interaktions (skift) © Gildberg 2013

13 Artikeloversigt Gildberg, F.A., Elverdam, B. & Hounsgaard, L Forensic psychiatric nursing: a literature review and thematic analysis of staff-patient interaction. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 2010, (17) Gildberg, F.A., Bradley, S.K., Fristed, P., & Hounsgaard, L Reconstructing normality: Characteristics of staff interactions with forensic mental health inpatients. Int J.Ment.Health Nurs., 21, (2) Gildberg, F.A., Bradley, S.K., & Hounsgaard, L Comparing the Obvious: Interactional characteristics of staff in acute mental health nursing and forensic psychiatric nursing - journalname- Submitted. resultaterne er løbende publiceret i internationale tidsskrifter (skift) © Gildberg 2013

14 Formål At undersøge den daglige pleje, som den udspiller sig i dagligdagen i en retspsykiatrisk afdelingen. Nemlig, at undersøge den daglige pleje, som den udspiller sig i dagligdagen i en retspsykiatrisk afdelingen. (skift) © Gildberg 2013

15 Formål At undersøge den daglige pleje, som den udspiller sig i dagligdagen i en retspsykiatrisk afdelingen. Hensigten har været at beskrive og analysere kendetegn ved personalets pleje af de retspsykiatriske patienter og at undersøge personalets erfaring med den daglige pleje samt meningen bag interaktionerne. Hensigten har været at beskrive og analysere kendetegn ved personalets pleje af de retspsykiatriske patienter og at undersøge personalets erfaring med den daglige pleje samt meningen bag interaktionerne (skift) © Gildberg 2013

16 Forskningsspørgsmål Hvad kendetegner det retspsykiatriske plejepersonales måde at optræde på i interaktionen med den indlagte etnisk danske retspsykiatriske patient over 18 år Hvilken mening giver det retspsykiatriske plejepersonale ovenstående brug af interaktionelle kendetegn i deres interaktion med den indlagte etnisk danske retspsykiatriske patient over 18 år Forskningsspørgsmålene lød Læs (skift) Læs Som det fremgår af studiets forskningsspørgsmål inkludere studiet udelukkende personalets interaktion med den indlagte retspsykiatriske patienter, Etnisk danske, over 18. Dansk Etnisitet blev valgt for at undgå at sprog og kulturforskelle ville dominere interaktionen og afgrænsede sig endvidere til voksenpsykiatri hvorfor de 18 år blev valgt som afgrænsning (skift) © Gildberg 2013

17 Metode Der i sig selv bestod af flere cirkulære processer mellem datakonstruktion og analyse. Som det frem går af figuren blev studiet indledt med brede beskrivende observationer. Ud fra indledende observationer blev det hurtigt klart at dagligstuen var det sted hvorfra flest personale patient interaktioner kunne observeres (skift) © Gildberg 2013

18 Materiale Grupper (N=) Gn. alder Gn. År Erfaring Sygeplejersker 14
39.79 5.71 Social og sundhedsassistenter 12 43.75 7 Plejer 3 57 33.33 Social rådgiver 1 52 Studerende 2 N/A Total: 32 43.5 8.8 Table 1: Personale Inkluderet brede beskrivende deltagerobservationer over 224 timer over 52 dage og i de brede observationer deltog 14 sygeplejersker, 12 soc.ass, 3 plejere, 1 soc.rådgiver, 2 studerende. Gennemsnitsalderen var 43.5 år, og det gennemsnitlige antal år i erfaring som personale på afdelingen var 8.8 år (skift) © Gildberg 2013

19 Materiale Grupper (N=) Gn. alder Gn. År erafring Observationer in timer/min. Feltdage Sygeplejersker 3 44.33 11.00 35hr 30min. 9 Social og sundhedsassistenter 41.33 14.67 39hr 45min. Plejer 1 63.00 44.00 8hr 30min. Total: 7 45.71 17.29 83hr 45min. 21 Table 2: Personale inkluderet I fokuserede observationer og interviews Deltagerene i de fokuserede observationer blev valgt ved at lade personalet pege på hvem de ville følges med hvis de skulle lære plejen i afdelingen og hvem der ville repræsentere en kontrast hertil. Dette blev kombineret med et hensyn til representation ifht grupper, alder, køn og erfaring. (skift) © Gildberg 2013

20 Resultater Tillids & relations etablerende og vedligeholdende pleje
Adfærds & perceptionskorrigerende pleje Resultater Analysen af det empiriske materiale resulterede i to temaer (skift) ’Tillids & relations etablerende og vedligeholdende pleje’ (skift) og ’Adfærds & perceptions korrigerende pleje’ (skift) © Gildberg 2013

21 Tillids & relations etablerende og vedligeholdende pleje
Uformelle aktiviteter & at snakke At lytte Humor Praktisk hjælp & ADL-støtte At Skabe Noget Positivt Personlig Optræden Respekt Ikke-dømme Ærlighed Tilgængelighed Tillids & relations etablerende og vedligeholdende pleje er kendetegnet ved at etabler og vedligeholde en uformel og tillidsfuld relation gennem en gentagende rekonstruktion af normalitet skabt igennem almindelige og almenmenneskelige fællesskaber, uden sproglige referencer til sygdom. (skift) Tillids & relations etablerende og vedligeholdende pleje © Gildberg 2013

22 Tillids & relations etablerende og vedligeholdende pleje
Uformelle aktiviteter & at snakke At lytte Humor Praktisk hjælp & ADL-støtte At Skabe Noget Positivt Personlig Optræden Respekt Ikke-dømme Ærlighed Tilgængelighed Meningen bag er ifølge personalet at etablere en tillidsfuld relation, der muliggør et indblik i patientens oplevelser og problemer og anvende tilliden og indsigten til en plejerelation der har ’Adfærds & perceptions korrigerende pleje’ som omdrejningspunkt. Bag den rekonstruerede normalitet ligger en uartikullert hensigt om at træne ”normal” adfærd samt at observere og vurdere ”unormal” adfærd. (skift) Tillids & relations etablerende og vedligeholdende pleje © Gildberg 2013

23 Adfærds & perceptionskorrigerende pleje
Tema II Adfærds & perceptionskorrigerende pleje ’Adfærds & perceptions korrigerende pleje’ er studiets 2. tema og er kendetegnet ved personalets forsøg på at ændre, stoppe eller støtte patientens adfærd (SKIFT) © Gildberg 2013

24 Adfærds & perceptionskorrigerende pleje
Tema II Adfærds & perceptionskorrigerende pleje Meningen er ifølge personalet at støtte og lærer patienten normal adfærd, at beskytte patienten mod blamering ved at korrigere og samtidig at opretholde kontrol og sikkerhed ved at være på forkant med evt. konflikter. (skift) © Gildberg 2013

25 Adfærds & perceptionskorrigerende pleje
Adfærdskorrektion er kendetegnet ved at personalet stopper farlig adfærd eller uacceptabel adfærd med henblik på få patienten til at indtage en “normal” adfærd” (skift) © Gildberg 2013

26 Adfærds & perceptionskorrigerende pleje
På samme måde som adfærdskorrektion retter Perceptions korrektion sig imod korrektion af patientens oplevelse. Det kan foreksempel være korrektion af virkelighedsopfattelse dvs at persnalet typisk annerkender ubehaget i patientens oplevelse men samtidig fastholder deres oplevelse af virkelighed. Hensigten er at trække patienten mod det normale og på samme måde som afledningen at skabe afstand til det oplevede. Det kræver ifølge personalet at man kan rumme/udholde eksempelvis psykotisk tale. For at undgå at udstille patienten italesættes sygdom her uden for det sociale fællesskab med andre patienter f.eks. På patientens stue (skift) © Gildberg 2013

27 Artikeloversigt Gildberg, F.A., Elverdam, B. & Hounsgaard, L Forensic psychiatric nursing: a literature review and thematic analysis of staff-patient interaction. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 2010, (17) Gildberg, F.A., Bradley, S.K., Fristed, P., & Hounsgaard, L Reconstructing normality: Characteristics of staff interactions with forensic mental health inpatients. Int J.Ment.Health Nurs., 21, (2) Gildberg, F.A., Bradley, S.K., & Hounsgaard, L Comparing the Obvious: Interactional characteristics of staff in acute mental health nursing and forensic psychiatric nursing - journalname- Submitted. – Afsnit fjernet da artiklen ikke er pub. resultaterne er løbende publiceret i internationale tidsskrifter (skift) © Gildberg 2013

28 Konklusion Som positioner eller strategier der kan illustreres som en ballance mellem de to former; hvor en høj grad (peg) af tillidsetablerende pleje og tilsvarende lav grad af adfærdskorektion ifølge personalet vil medføre risiko for overinvolvering og påvirke muligheden for den adfærds korigerende pleje I negativ retning da overindvolvering vil reducere den relationel afstand nødvendig for at kunne vurdere og gennemføre koorektioner dvs hjælp til at lære normal adfærd. (skift) © Gildberg 2013

29 Tak for jeres opmærksomhed E-mail: Frederik. Alkier. Gildberg@Psyk
Tak for jeres opmærksomhed Info: © Gildberg 2013


Download ppt "Relationel Psykiatrisk Sygepleje"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google