Om at facilitere Facilitering, fra fransk facile = nemt, let

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
National konference for VUM superbrugere
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Prioritering.
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Formålet for Refleksionsfællesskaberne
Kreativitet og innovation i ALT
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Arbejdspladsudvikling
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Medborgerskab – på sporet
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Identitet – hvem er jeg ?.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Spørgsmål du kan overveje  Hvordan bliver du inspireret i dit arbejde?
Darum skole 4. november 2013.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Engelbert H – og den sidste chance
Musik: Nightengale Serenade
individuel lønforhandling
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Kortlægning af offentlig innovation i Danmark Bilag B til udbudsmateriale oktober 2014: Tre metaforer til inspiration.
Procesværktøjer.
Omgangstone og kollegialitet
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Pædagogisk forår i København
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
SÆLG DIG SELV! Du kan støde ind i en kommende arbejdsgiver, når du mindst venter det. Derfor er det en god idé at være forberedt på at sælge dig selv.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Undervisningsministeriet
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Lederevalueringens betydning  Det forberedende arbejde – visioner og værdier – meget spændende proces  Den 17. marts 2003 afleverede jeg 3 spørgeskemaer.
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Delphi-evaluering og Green Field
Sådan bruger du præsentationen
Med døden til kaffe – den nødvendige samtale. 6% vs. 71%
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Skrivekursus 1.e ..
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skab kraft i fortællingen Dette er et værktøj for dig, som vil Brænde igennem med dine budskaber på små som store møder Gøre dine ord og billeder til.
DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
SUF - gevinstrealisering
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Om at facilitere Facilitering, fra fransk facile = nemt, let Facilitering er en professionel praksis, der har til formål at gøre det let for en gruppe mennesker at nå til et på forhånd aftalt mål gennem dialog. Dialog, fra latin = via ordet. Følgende slides om facilitering er inspiration for den særligt interesserede.

Som facilitator af RF har du til opgave at: Udstråle at formålet er vigtigt Tage ansvar for, at alle ved, hvad de skal, og hvorfor de skal det Tilbyde forklaringer og kontekster, de kan koble sig til. Tage ansvar for at skabe tryg og tillidsfuld stemning Klæde rummet på, så det undersøtter det, vi skal sammen Du skal gøre det lettere for stemmerne at mødes.

Som facilitator af RF har du til opgave at (fortsat) Synliggøre undervejs hvor vi er i forhold til målet Samle løbende op på plancher så det bliver tydeligt hvordan processen skrider frem Håndtere modstand i rummet Håndtere ikke-relevante bidrag Du skal kunne få øje på de frustrerede drømme

1. Stærke Anslag – skal skabe deltagelsestrang og vække gejst Find ind til det, der gør det meningsfyldt for dig “Udarbejd din DERFOR-fortælling Brug evt. Længsel, Fængsel, Forår- struktur Find evt. en metafor Hidtil har afsættet været Københavns Kommune. Nu skal du gøre det til DIT. Svar på: Hvad ser du kan blive muligt med refleksionsfællesskaberne? På hvilken måde er det meningsfyldt for jeres institition at reflektere sammen I tre timer ud fra den den anviste refleksionsmetode? Længsel, Fængsel, Forår- spørgsmålene Hvad længes vi efter, siden vi skal det her? Hvad har hidtil forhindret os, siden vi ikke har gjort det endnu? Hvad bliver muligt for os (hvad spirer frem), når vi har gjort det her mange gange? Udarbejd din “DERFOR..”- fortælling Ud fra svarene på din Længsel, Fængsel, Forår- spørgsmål, udarbejder du en kort fortællling på 4-5 linjer omkring, hvad du ser af muligheder i Refleksionsfællesskaberne Find en metafor: Tænk på et billede eller en lille fortælling, som kan bruges som metafor for det vi skal sammen. F.eks. “Hvis man vil have folk til at bygge et skib, må man droppe at få dem til at samle tømmer og I stedet få dem til at længes efter havet. I dag handler om at vi I fællesskab sætter ord på det hav, vi kollektivt længes efter.” Med en stærk start, forløber resten nemmere.

2. Tråde til afslutningen - sætter retningen for det, vi skal sammen Sig “Om tre timer er vi dér, hvor ….” Visualiser hvor I skal hen via plancher: “Om tre timer er disse fire plancher fyldt med…” Sig “Udsnit af det, vi har talt om I dag, går videre til…. Sig: “Om tre timer er vi der, hvor….” Des tydeligere og mere visuelt du kommunierer, des større er sandsynligheden for at deltagerne bidrager konstruktivt, fordi de ved, hvor vi er på vej hen. Brug tomme plancher med overskrifter Gør det tydeligt, hvilke bidrag deltagerne skal investere de næste tre timer. Fortæl, hvad du forventer, I er i mål med ved afslutningen.

3. Rummet som med-facilitator Klæd lokalet på, så det passer til din proces Bestem god bord- og stoleopstilling Bestem info-stationer i rummet Stationer En informationsstation er dér, hvor der hænger en planche med relevant information. Ofte stiller man sig automatisk ved planchen. Tag derfor stilling ti,l hvorfra du selv taler.

4. Visualiser processen Velkomstsplanche Planche med tydeligt og synligt formål Forbered de fire plancher I skal bruge undervejs Forberedte plancher sætter retning Forberedte tomme plancher hjælper dig til at sætte og fastholde retningen for det vi skal Det bidrager til at skabe tryghed Planche 1’s overskrift Definition på Pejlemærket Planche 2’s overskrift Formålet Planche 3’s overskrift Forløbsdiagram Planche 4’s overskrift Akutelle optagetheder Planche 5’s overskrift Nye FÆLLES opmærksomhedspunkter Planche 6’s overskrift Andre ting… Des mere visualitet, des mere forståelse

5. Håndtering af modstand Prøv at vend frustrationer til drømme Spørg ind til de forandringer vedkommende drømmer om. Spørg til det, personen finder væsentligt, siden vedkommende bringer det her op…. “Det er umuligt at skabe kontakt I vores garderobe…” “Jeg drømmer om bedre fysiske forhold I garderoben…”. “Behind every problem, lies af frustrated dream”- Peter Lang Som facilitator har du til opgave at vende modstand til investeringer der bidrager til formålet. Spørg ind til den drøm, der ligger bag frustrationen/modstanden Sprøg ind til på hvilken måde vedkommende ser, at det bidrager til formålet (som hænger i lokalet) Spørg ud til værdier At spørge ud, betyder at lytte sig ind til de faglige værdier der knytter sig til frustrationen eller modstanden, og som kan være relevante for formålet. “Så hvad er det, der er væsentligt for dig, siden du bringer det her frem?” “Hvad ser du er væsentligt for vores organisation?”