fra klasseværelse til cyberspace Slip tavlekanten! fra klasseværelse til cyberspace
Erfaringsbaseret tilgang Uddannelsesinstitutionens præmisser: Uddannelsestilbudene omfatter kortuddannede. Undervisningen er moduliseret. Kursisterne kommer på institutionen få timer om ugen. Der er en vis geografisk spredning. Kursister tilhører stærkt varierede målgrupper med vidt forskellige standpunkter. Kursisternes alder er fra 18-80 år. Man kan altså her virkelig tale om livslang læring. Undervisningen er underlagt ministerielle bestemmelser. Mange af kursisterne er ikke i arbejde. 9. januar 2003 Anni Abildgaard
CL Hvor mange Hvordan Niveau Collaboration Cooperation 9. januar 2003 Anni Abildgaard
CS tekst 9. januar 2003 Anni Abildgaard
CSCL tekst 9. januar 2003 Anni Abildgaard
Lærerrollen Læreren har tilrettelagt undervisningen, og hun er formidler og prøver at skabe læring for kursisten. Læreren har givet noget af kontrollen fra sig, men hun har ikke opgivet rollen som den, der kontrollerer informationerne. Læreren gå ind i lærings-situationen på kursistens præmisser, således at de alle lærer i situationen. 9. januar 2003 Anni Abildgaard
Lærerrollen „… jamen de kommer med nogle forventninger om, at her er der en lærer, som docerer.“ „… Jeg tror læreprocessen går mere hen i retning af, at det skal være et samspil mellem kursister og lærere – altså den tid, hvor du bare docerer, den er ovre.“ „… jeg tror, det kræver, at vi som lærere kan slippe den der med, at det er os, der står og ved, hvad den undervisning her skal indeholde, … er vi nødt til at give en lille smule slip på.“ 9. januar 2003 Anni Abildgaard
Kursistrollen Kursisten står uden for og betragter et nøje planlagt forløb. Kursisten er med til at træffe bestemmelser for forløbet, men dette er lukket. Lærere og kursister samarbejder om bearbejdning af informatio-ner, og forløbet er åbent. Eleverne/kursisterne arbejder i teams. 9. januar 2003 Anni Abildgaard
Teknologi & Design tekst 9. januar 2003 Anni Abildgaard
Valg af CSCL/W-systemer tekst 9. januar 2003 Anni Abildgaard
Groupwaresystemer Rum-metaforer 9. januar 2003 Anni Abildgaard
Groupwaresystemer Fronter FirstClass QuickPlace Internetbaseret Kræver abonnement hos udbyder FirstClass Klientprogram eller Internetbaseret Kræver server eller abonnement hos udbyder QuickPlace Internet baseret Kræver server 9. januar 2003 Anni Abildgaard
Groupwaresystemer Fronter Quickplace FirstClass Let at lære/at bruge ja Opsætning på dansk Understøtter samarbejdet synkront arbejde ja/nej asynkront arbejde Ja Awareness – Hvem er online? ? Arbejder sammen med andet software, som kursisterne anvender ja, Office nej Billig i anskaffelse nej, men lånes 9. januar 2003 Anni Abildgaard
Virtuelt læringsparadigme CS Med udgangspunkt i egne erfaringer, færdigheder og konstruktion af viden indgår eleven/den studerende i et medieformidlet miljø, hvor deltagernes samlede kompetencer gennem kommunikation bidrager til at etablere genuine kollaborative læreprocesser for at fremme fælles vidensdannelse, værdier og demokrati. Brug af medieformidlet miljø Computerkonferencer Videokonferencer IT-anvendelse Fleksibel undervisning Brevskole Fleksibel - og åben uddannelse E-learning CSCL Praksisfællesskaber Virtuelle klasseværelser Netuddannelser og -miljøer Individualitet og fleksibilitet i undervisningen CL Det IT-integrerede paradigme: Eleven udvikler sin viden og sine færdigheder med udgangspunkt i egne erfaringer. Det sker ved at identificere og analysere problemer, ved at udtrykke og formidle viden fx gennem tværfaglige projektforløb. IT anvendes fuldt integreret i disse arbejds- og læringsprocesser (CUTA: På vej mod et nyt læringsbegreb. 2001) Gruppe og teamsamarbejde 9. januar 2003 Anni Abildgaard
På falderebet Synkrone- og asynkrone videokonferencer 9. januar 2003 Anni Abildgaard