Debatmøde om patientinformation 11. december 2008 Hans von der Maase Klinikchef, professor, dr. med. Onkologisk Klinik Rigshospitalet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Ulrik Lassen Finsencentret, Onkologisk Klinik Rigshospitalet
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Mindreåriges patientrettigheder
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Nyborg Strand 29. januar 2014 Stig Hedegaard Kristensen
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Medicinsk relevante filosofiske og videnskabsteoretiske spørgsmål
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Mere viden, klare retningslinjer, mere kontrol
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Organisatorisk brugerinddragelse
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Kommunikation og refleksion i et behandlingsforløb KAM-kongressen Sundvolden hotel Laila Launsø NAFKAM.
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Vejledning om fravalg af livsforlængende behandling, herunder genoplivningsforsøg, og om afbrydelse af behandling, uden for sygehuse TR Kommunalt møde,
Fravalg af livsforlængende behandling, herunder genoplivning
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Psykiatriloven Almindelige bestemmelser Regler for anvendelse af tvang
Information om akkrediteringsbesøget 2005 V/ leder/kvalitetskoordinator, navn.
LÆGEORDINERET HEROIN Love og regler
Afdelingsleder Morten Freil
Etisk dilemma – to definitioner
Medicinering af beboere på botilbud
Hvordan håndterer lægen børns deltagelse i forsøg? Pediatric Research and Ethics Søren Pedersen, Dr. Med. Professor, Overlæge Pædiatrisk forskningsafsnit.
Omgangstone og kollegialitet
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Hvordan ser patientens supersygehus ud? Chefredaktør Erik Rasmussen Mandag Morgen Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering 7. maj 2009.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
brugerinddragelse i Danmark
Hospitalsenheden VEST
1.Introduction to consent: ethical and legal issues - Forskellige former for samtykke. 2. Ethics of rationing -Prioritering i sundhedsvæsnet 3. Confidentiality.
Hjerterehabiliteringsforløb i Nyborg Kommune Fase 2 B.
Patienternes gang igennem Onkologisk afdeling
27. marts 2008 Mahad Huniche Internetbaseret Patientdagbog Brugerdreven Lean Innovation Forum for Patientforløb.
Introduction to consent: ethical and legal issues
Apotek-Højskole projektet, 2. Del 2000 Angina pectoris patienten og sygehusapoteket Information om lægemidler på kardiologiske afdelinger Resultater fra.
Palliation til ældre med kræft
Indikation for heroinbehandling
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Tvang i psykiatrien – i et menneskeretligt perspektiv Det Centrale Handicapråd 15. marts 2010 Birgitte Kofod Olsen Rådgiver, PhD.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Patient- og Pårørendepolitik ( ) ) Vi tager patienten og de pårørende med ved bordet, når vi taler om, hvordan vi kan gøre tingene.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
VÆRDIGHED VED LIVETS AFSLUTNING Perspektiver fra almen praksis Jytte Møller Jytte Møller, Oksbøl 1.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
MTV af Demens: Patient og pårørende Britta Bjerrum Mortensen Sundhedsstyrelsen Monitorering og MTV.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Forebyggende samtale En forebyggende samtale er for dig, der endnu ikke har stress, men ønsker råd og vejledning om, hvordan du undgår at udvikle alvorlig.
Uddannelsessøgendes indhentning anvendelse og videregivelse af patientoplysninger i forbindelse med praktik i grunduddannelsesforløb på OUH. Hvorfor denne.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Lovgrundlag for information
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Værdighed ved livets afslutning
Metoden fælles beslutningstagning
Tvang i somatikken Præsentation af os 27. September 2018.
Paneldebatten til landsmødet i Fagligt Selskab for Kræftsygeplejersker
Præsentationens transcript:

Debatmøde om patientinformation 11. december 2008 Hans von der Maase Klinikchef, professor, dr. med. Onkologisk Klinik Rigshospitalet

Debatmøde om patientinformation •Spørgsmål: Hvilket informationsniveau og hvilken informationsform efterspørger nutidens patient - og hvordan kan sundhedsvæsenet efterkomme ønskerne?

Debatmøde om patientinformation •Information om Initiale diagnose og prognose Behandling Terminale fase - kontinuerlig proces

Debatmøde om patientinformation •Nutidens patient ?

Debatmøde om patientinformation •Nutidens patient ? Nutidens patienter er lige så forskellige som de altid har været Den nye udfordring: Internettet

Debatmøde om patientinformation •Informationsniveau ?

Debatmøde om patientinformation •Informationsniveau ? fra en kortfattet gennemgang af behandlingsplanen og information om mulige effekter og hyppigste forventede bivirkninger til en gennemgang af alternative behandlingsplaner med diskussion af data fra diverse artikler etc.

Debatmøde om patientinformation Information af patienter med alvorlige kræftsygdomme er en kompliceret proces som skal individualiseres i relation til patientens baggrund og ønsker

Debatmøde om patientinformation •Hvordan undgår vi ”overinformation” ? •Hvordan undgår vi ”overformynderi” ?

Debatmøde om patientinformation •Hvordan undgår vi ”overformynderi” ? - sikre at der ”åbnes op” for patientens ønsker om information - ved den mundtlige information - i den skriftlige information

Debatmøde om patientinformation •Mundtlig patientinformation •Skriftlig patientinformation - ikke kun ved behandlingsforsøg men ved alle behandlinger •Opfølgende mundtlig patientinformation

Instruks for patientinformation Informationspolitik i Finsencentret Udgangspunktet for informationspolitikken i Finsencentret er lov nr. 482 af : ”Vejledning om information og samtykke og om videregivelse af helbredsoplysninger mv.” Loven har til formål at sikre patienters værdighed, integritet og selvbestemmelsesret. Inden en behandling eller undersøgelse iværksættes, skal patienten give sit samtykke. En forudsætning for dette er, at der er givet tilstrækkelig information.

Instruks for patientinformation Information til patienten Lægen har pligt til og ansvar for at give patienten information om sygdom og behandlingsplan, samt om udvikling i sygdommen, ændring i behandlingen eller behandlingsophør. Patienten har krav på at få at vide, hvad han/hun fejler, hvilke behandlingsmuligheder der findes, hvilke komplikationer og bivirkninger der er ved undersøgelse og behandling, hvilke konsekvenser det vil have at undlade behandling, og hvilke muligheder der er for forebyggelse og pleje. Informationen skal altid gives mundtligt og kan, hvor det er hensigtsmæssigt, suppleres med skriftlig information. En skriftlig information må aldrig stå alene, men skal gennemgås og drøftes med patienten. Opmærksomheden henledes også på at der ofte skal indhentes informeret samtykke. Information til patienter og pårørende gives i et samarbejde mellem personalegrupperne.

Skriftlig patientinformation •Patienterne får udleveret skriftlig information ved 95 % af alle behandlingsregimer i Onkologisk Klinik

Skriftlig patientinformation •Patienterne får udleveret skriftlig information ved 95 % af alle behandlingsregimer i Onkologisk Klinik •Kvaliteten ?

Skriftlig patientinformation •Patienterne får udleveret skriftlig information ved 95 % af alle behandlingsregimer i Onkologisk Klinik •Kvaliteten ? - gennemgående god men svingende

Skriftlig patientinformation •Patienterne får udleveret skriftlig information ved 95 % af alle behandlingsregimer i Onkologisk Klinik •Kvaliteten ? - gennemgående god men svingende •Iværksat proces for at sikre og højne kvaliteten af alle klinikkens skriftlige patientinformationer

Information af kræftpatienter Hvad skal der til for at opnå en “god” information af patient og pårørende ?

Information af kræftpatienter Personale •Viden og kompetance •Engagement •Evne og vilje til at sætte sig ind i patientens samlede situation •Evne og vilje til at tage medansvar for patientens valg af behandling

Information af kræftpatienter Patient •At være fagligt i “gode hænder” •At interesseret at blive lyttet til •At blive respekteret hvad angår værdier, holdninger og tankegange •At beslutninger tages i samarbejde baseret på dialog •Aldrig at være i tvivl om at personalet kerer sig om dem

Debatmøde om patientinformation •Hvordan kan sundhedsvæsenet efterkomme ønskerne ? - fokus og prioritering - uddannelse og supervision - forskning

Debatmøde om patientinformation •Hvordan kan sundhedsvæsenet efterkomme ønskerne ? - fokus og prioritering - uddannelse og supervision - forskning - fysiske rammer og TID

Information af kræftpatienter Onkologisk Klinik Rigshospitalet Vi er midt i en proces

Information af kræftpatienter Onkologisk Klinik Rigshospitalet Vi er midt i en proces - og vi vil altid være midt i en proces