Handleplan for trivsel og dialog på Firkløverskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Problemskabende adfærd
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Bokstav børn.
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Vold - et fælles anliggende
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
ADHD- også alt det andet !
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Program - ICDP International Childhood Development Program
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Konsultative praksisformer i PPR
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
ADHD..
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Læring gennem registrering og indberetning
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
At være ung med en synsnedsættelse
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Handleplan for trivsel og dialog på Firkløverskolen Skivekonference Lene Kastrup Hansen Ann-Janet Hansen

Handleplan for trivsel og dialog på Firkløverskolen

Firkløverskolens målgrupper Atypisk autisme Infantil Autisme Aspergers syndrom Højre hemisfære syndrom Hyperkinesisk forstyrrelse ADHD DAMP Atypisk autisme: handicappet ses efter barnets 3 år og der ses et eller to af de tre problemer v. Infantil autisme. Ofte retardering. Infantil autisme: handicappet ses før barnets 3 år . Problemer ved både kommunikation, samspil og ritualer Aspergers Syndrom: som infantil autisme men særinteresser, motoriske problemer, godt sprog og gode evner. (Alle tre diagnoser er fra ICD 10) Højre hemisfære: Helheds-opfattelse svær: f.eks. overblik og læse kropssprog. Svært ved indlevelse samt ved at forestille sig. Speciel interesse kan være “facts”. Motoriske problemer DaMP: Motorik (M) og opfattelse samt tolkninger (P) sværest skadet. Opmærksomhed (a) mindre skadet. DAmp: Opmærksomhed (A) mest skadet. Motorik (M) og opfattelse og tolkninger (P) mindre skadet Hyperkinetisk forstyrrelse: Diagnose i ICD 10. Aktivitetsniveau, impulsivitet og evt. opmærksomhed og kognition er forstyrret. Det er ikke socialt bestemt. ADHD: Diagnose DSM 4. Problemer med opmærksomhed (A) og aktivitets-niveau (H). Indlæringsvanskeligheder og under- eller overstimuleret i hjernestammen. Ofte ses en tillægsdiagnose for motoriske problemer.

Dialog: udveksling af oplevelser Dialog -orienteret : vi vil forstå eleven. Eleven lærer dialogens form og indhold; for hver situation mhp generalisering af dialogen Metode: vores løsninger skal være fælles og gennemførlige (Ross Greene Nyborg 2005) Løsninger: Enighed; kompromisser; en forståelse for nødvendige aftaler; forståelse af, hvem der bestemmer - og hvorfor Konflikt opstår når vores uenighed bliver meningsløs for en af os.

Trivsel Trivsel for elever og et godt arbejdsmiljø for medarbejderne, følges ad. Tilgang: vi er ”selvskabende”(Maturana i C.Hornstrup m.fl. 2005) Trivsel : er en tilstand, som skabes over længere tid Dårlig trivsel: Et ønske og en handlemulighed er uforenelige – dvs. handlingslammelse. Heraf følger konflikt/krise; måske psykisk sygdom – f.eks. Depression. Trivsel kan opnås på flere måder: Aktiv handling: påvirkning af omverdenen Aktiv handling: at vælge at acceptere / affinde sig med Passiv handling: at affinde sig med noget (Eggert Petersen; senest 2005)

Initiativer inden en konflikts opståen For eleven Etablering af viden om forventninger til kommunikation og samvær generelt At skabe viden om/overblik ift. en eventuel konflikts udvikling, hvor eleven selv er part Viden om kommunikation ift. verbalt sprog, kropssprog, mimik m.m. Mestring af hensigtsmæssige handlestrategier, -selvstændigt eller ud fra konkret aftalte anvisninger For medarbejderen Beskrivelse af den enkelte elev Beskrivelse af strategi for omsorgsarbejdet for elever, der er vidner til en konflikt Beskrivelse af ønsker for personlig efterbehandlig jf. skema

Den pædagogiske tilgang Ross W. Greene: Børn gør det godt, hvis de kan… … hvis de ikke kan, må vi voksne finde ud af hvorfor, så vi kan hjælpe…

Faserne i en eventuel konflikt (Bo Hejlskov) Udløsende faktorer Hverdags- strategi Optrapnings- fasen Eksplosions- (rummestrategier) Stabiliserings- Brudte forventninger Usikkerhed om, hvad der skal ske Ventetid/tomgang Ændringer Subjektiv forestilling af ændring (ikke logisk årsag-virkningsforestilling Struktur Ro Plads Tilpasning af kravene Belønning Forståelse af barnets opfattelse af verden Finde årsag og afværg Aflede Give valgmulighed/udvej Minde om regler/belønning Gentag beskeden (latenstid) Ro/tal roligt Undgå øjenkontakt og berøring Sonder terrænet Fjern farlige genstande Følg barnet i god afstand Sikkerhedsafstand Nærhed Evaluering: Bearbejdelse i neutral situation: Eleven og andre Find udløsende faktorer Find mening Find ny handlemulighed

Tilpasning af krav og struktur -flow Høj Angst Udfor- dring FLOW Lav Kedsomhed Lav Kompetence Høj

Strukturering og visualisering - fra ydre til indre kontrol Kognitive metoder Adfærdsmetoder Miljøstrukturerende metoder Selvkontrol Indre kontrol Adfærd Ydre kontrol

Dialog og inddragelse - individuelt og fælles Formelle rammer for dialog og inddragelse: Elevmøder Socialfag Fagene Skole/hjem samtaler Uformelle rammer for dialog og inddragelse: Pauser Spisning Fagene

Kommunikation Verbal kommunikation Opfanger ofte ikke alle talte ord – meningen går tabt Sproget bliver ofte for abstrakt Verbalt sprog er sværere at fastholde hukommelsesmæssigt Visuel kommunikation Støtter kommunikationen fra omverdenen til eleven Støtter kommunikationen fra eleven til omverdenen Hjælper eleven til at lære og fastholde rutiner, informationer, regler m.v. Hjælper eleverne til udvikling af selvstændighed Hjælper eleverne til overførsel af færdigheder til andre miljøer Begrænser behovet for verbal instruktion

Varierende arbejdsformer og metoder Lære eleverne at mestre forskellige arbejdsmåder Benytte forskellige arbejdsmetoder Øger elevernes handlemuligheder og fleksibilitet i forbindelse med nye udfordringer Kan tydeliggøre uopdagede styrkesider hos eleverne

Feedback / evaluering Hos eleverne kan meningen med undervisningen ses i forhold til den feedback, de modtager Feedback er med til at tydeliggøre for eleverne, hvad der skal læres Hjælper eleven til at opnå metakognitive færdigheder – hjælper eleven til en forståelse af sig selv som lærende. Det er derved medvirkende til at give eleverne en oplevelse af, at de har en interesse i at tage ansvar for egen læring Det giver mening for eleverne, når og hvis de oplever en effekt, af det de lærer Evaluering som middel til at skabe dialog og medinddragelse

Initiativer under en eventuel konflikts udvikling For eleven: Sprogliggørelse af konfliktudviklingen, herunder påmindelse om mulige handlestrategier ift. det der er defineret som mål og metoder Ændre i de fysiske/sociale rammer for den konkrete elev For medarbejderen: Iværksætte den pædagogiske handleplan for konflikthåndtering Om anvendelse af magt i fornødent omfang

Handlemåder i konfliktsituationer Ydre: Aftaler Strategier Indre: Følelseshåndtering Privat Personlig Professionel

Dilemmaer – ingen sikre løsninger Ydre dilemmaer Hvad gør et team, hvis der ikke kan opnås enighed om fælles aftaler og strategier omkring en elev? Skal man som medarbejder bakke op om en måde at arbejde på / en etik om en elev, man ikke kan stå inde for? Skal man som medarbejder kunne sige fra overfor fysiske konflikter med elever? Skal der udarbejdes ambulanceplan for elever? Indre dilemmaer Hvor går grænsen for hvor meget eller hvor lidt en medarbejder skal bruge sig selv som person i en konfliktsituation? Skal eleven kunne sige til eller fra overfor medarbejdere i konfliktsituationer – kunne vælge, hvem de vil tale med osv.? Skal vi acceptere, at nogle bliver brugt mere i konfliktsituationer end andre? Hvad kræver det af og hvad kan det indebære for et teamsamarbejde?

Initiativer efter en eventuel konflikts ophør For eleven: Opfølgning i forhold til omsorgsplanen Kontakt til hjemmet/hjemmene Udfylde skema for magtanvendelse Formulering af nye handleanvisninger og strategier For medarbejderen: Iværksættelse af planen for den personlige efterbehandling Ved brug af magtanvendelse udfærdiges umiddelbart herefter en beskrivelse af forløb, håndtering og afslutning af konflikten Evt. udfyldelse af grønt skema Evt. udfyldelse af det gule skema Arbejdsskadeanmeldelse

Skema til beskrivelse af forhold vedrørende magtanvendelse Dato: Medarbejder: Elev: Hvad førte til magt-anvendelsen? Hvad skete der under magt- anvendelsen? Hvorledes afsluttedes magt-anvendelsen? Øvrige bemærkninger? Struktureret samtale Kan tilpasses den enkelte elev – kan ex. skrives eller tegnes Hjælper elev og medarbejder til at tage hinandens perspektiv

Firkløverskolens handleplan for trivsel og dialog