Omsorg for personer med demens Dag 1

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Social kapital og arbejdsmiljø
Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Trivselspolitik på Løsning Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Velkommen til dag 5 omsorg for personer med demens
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Arbejdspladsudvikling
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Velkommen til dag 3 omsorg for personer med demens
Supervision og faglig feedback
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Gnavne, gamle mænd Behov og hverdagsliv i et univers domineret af kvinder.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Maskulinitet.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Omgangstone og kollegialitet
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Relationskompetence – hvad er det?
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Præsentation af forårs-sfo
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Scleroseforeningen Færøerne Eidi den
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
Demens Anne Mette Jensen.
Tag snakken – bryd vanerne
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Præsentationens transcript:

Omsorg for personer med demens Dag 1 Velkommen til SOPU Omsorg for personer med demens Dag 1

Dagens program Registrering og praktiske informationer Hvem er vi omsorg for personer med demens dag 1 Dagens program Registrering og praktiske informationer Hvem er vi Mål for kurset Forventninger til kurset Omsorg for personer med demens Tak for i dag

Omsorg for personer med demens omsorg for personer med demens dag 1 Omsorg for personer med demens MÅL for AMU kursus 44327 Omsorg for personer med demens genkende almindelige forekommende symptomer på demenssygdom forebygge stress og udbrændthed gennem planlagte samtaler med kolleger har viden om retssikkerheden – kender regler om magtanvendelse viden om livshistorien og hverdagsliv og kan tilrettelægge samarbejdet ud fra den viden basal støtte og vejledning til pårørende ved hjælp af dialog varetage individuelle behov hos borgere og pårørende yde omsorg på et socialpædagogisk og psykologisk grundlag

Hvor er du? Brug et par minutter for dig selv til at skrive ned: omsorg for personer med demens dag 1 Hvor er du? Brug et par minutter for dig selv til at skrive ned: hvilke forventninger har du til kurset? Hvor er du på skydeskiven? Hvordan vil du bidrage til at få opfyldt dine forventninger

Psykolog og professor v. Bradford University, England. 1 Tom Kitwood 1937 - 1998 Psykolog og professor v. Bradford University, England. At gå fra: Den DEMENTE person til PERSONEN med demens

Kitwood mener, at den socialpsykologiske holdning har en afgørende 2 Kitwood mener, at den socialpsykologiske holdning har en afgørende betydning for, hvordan det enkelte menneskes demens udvikler sig.

Forskellige plejekulturer omsorg for personer med demens dag 1 Forskellige plejekulturer En sygdomsorienteret plejekultur: Patologisk svækkelse Fornægtelse af sociale og psykologiske behov Personalet har minimal interaktion og primært omkring fysiske/plejekrævende opgaver. En personcentreret pleje og omsorgskultur: Mennesket er unikt og anerkendes og respekteres i dets fulde menneskelighed Fysiske, psykiske, åndelige og sociale aspekter er lige vigtige

Via personcentret omsorg 4 Målet er trivsel Via personcentret omsorg At blive At opfylde de 5 At tilbyde behandlet som + psykologiske + positivt en person behov personarbejde

omsorg for personer med demens dag 1 Trivsel og mistrivsel Viser glæde – kropslig afslappethed-selvsikkerhed-kreativ- humor- interesse for andres behov- initiativ til social kontakt- hengivenhed- giver udtryk for negative og positive følelser – selvrespekt- selvudfoldelse. Trist – ked af det – viser sorg –ængstelig-frygt- Kedsomhed- fysisk ubehag-uro- apati –indesluttethed- fremmedgørelse.

At blive behandlet som en person 7 At blive behandlet som en person Forudsætningen for at opleve trivsel er, at mennesket bliver mødt og behandlet som en person.

Udviklingen af demens afhænger af: 8 Udviklingen af demens afhænger af: D=P+B+H+N+SP (Demensligning) • D står for den demensramte persons adfærd • P for personligheden inden sygdommen satte ind • B for biografien dvs. livshistorien • H for helbred (somatisk status, sygdomme, virkninger og bivirkninger ved medicin ) • N betyder de neurologiske forandringer • SP står for socialpsykologi altså samspillet mellem den dementsramte person og det omgivende sociale miljø

hvor: Tom Kitwood anskuer demens som en tilstand 9 Tom Kitwood anskuer demens som en tilstand hvor: • Færdighederne går tabt • Stemnings- og handlemønstre s Vi kan medvirke til at: • Forsinke eller • Forværre tilstande afhængig af vores omsorg og pleje ændre

hænger sammen med belastninger: 10 Ændrede handlemønster hænger sammen med belastninger: • Sorg over at miste • Ængstelse over at være en byrde • Frustrationer over ikke at kunne • Angst for at blive forladt • Følelse af at være truet og forfulgt • At være mærkelig og ekskluderet • Panik

ikke kan dele nærvær eller skabe relation i hverdagen. 11 Belastninger • Ensomhed, er den smerte vi føler, når vi ønsker, men ikke kan dele nærvær eller skabe relation i hverdagen. • Kedsomhed, er den smerte vi føler, når vi mangler variationer og spontanitet i vores hverdag. • Hjælpeløshed, er den smerte vi føler, når vi altid modtager omsorg, og har sådan brug for at kunne give omsorg i hverdagen.

forståelse kan det skabe: 12 Hvis personen ikke mødes med forståelse kan det skabe: • Rædsel • Raseri • kaos Det kan fører til • Fortvivlelse, depression og apati

At opfylde de 5 psykologiske behov 13 At opfylde de 5 psykologiske behov Tilknytning Trøst Kærlighed Inklusion Identitet Beskæftigelse

De vigtigste psykologiske behov hos mennesker med demens: 14 De vigtigste psykologiske behov hos mennesker med demens:  Trøst: rummer i oprindelig betydning ord som ømhed, nærvær, menneske, er at sørge for den varme og styrke, som kan sætte denne er i fare for at bryde sammen.  Tilknytning: vi mennesker tilhøre en social art. Vi knytter tætte fornemmelse af sikkerhed som tilknytning giver, er det vanskeligt  Inklusion: Menneskelivets sociale natur har et andet aspekt…at behovet ikke, er det sandsynligt at personen vil trække sig lindring af smerte, sorg og tryghed. – at trøste et andet vedkommende i stand til at holde sammen på helheden, når relationer, som en form for sikkerhedsnet under os. Uden den for nogen person, uanset alder at fungere optimalt. være en del af en gruppe…er essentielt for at overleve. Opfyldes tilbage, og gå i forfald. ..Frit efter Tom Kitwood

mennesker med demens, fortsat..: 15 De vigtigste psykologiske behov hos mennesker med demens, fortsat..:  Beskæftigelse: at være beskæftiget betyder at være involveret på en måde, som trækker på personens evner og kræfter. Allerede som barn tilegner man sig en erkendelse, at det er muligt at fremkalde respons fra andre, og få ting til at ske. Fratager man mennesket muligheden for beskæftigelse, svinder deres evner hen, selvværdet forsvinder og kedsomheden, apati og håbløshed træder i stedet.  Identitet: at have en identitet er at vide, hvem man er. Det betyder at have en fornemmelse for kontinuitet med fortiden…en beretning at fortælle andre. Identiteten opstår i et samspil ..Frit efter Tom Kitwood

16 Alt har en mening • Alt hvad et menneske gør og siger er meningsfuldt og derfor vigtigt • Vi skal respektere den identitet, som personen har på det pågældende tidspunkt i demensforløbet

over den andens lidelsessituation og 17 Forudsætningen er: • At hjælperen har mulighed for at skaffe sig et overblik over den andens lidelsessituation og • Erkende at hvert enkelt menneske er et særtilfælde

omsorg indeholder følgende elementer: 18 Den gode, direkte demens- omsorg indeholder følgende elementer: •At anerkende personen som den vedkommende er •At udgangspunktet altid er personens ønsker og behov •At personens kunnen og initiativ altid involveres så meget som muligt.

• Samarbejde • Validering • Leg • Omfavnelse 19 At tilbyde positivt personarbejde • Anerkendelse • Fest • Forhandling • Afslapning • Samarbejde • Validering • Leg • Omfavnelse • Sansestimulering • Facilitering

Anerkendelse •At anerkende det virkelige ved personens følelser og 20 Anerkendelse •At anerkende det virkelige ved personens følelser og respondere på disse på et følelsesmæssigt plan (validering)

Validering • At acceptere den andens følelser og oplevelser som 21 Validering • At acceptere den andens følelser og oplevelser som virkelige og betydningsfulde og at man svarer på følelserne

22 Omfavnelse • Hold af • Hold om • Hold fast

23 Forhandling • At man spørger ind til personens ønsker og behov i stedet for at vi antager

Samarbejde • Samarbejde om hverdagens gøremål og aktiviteter 24 Samarbejde • Samarbejde om hverdagens gøremål og aktiviteter • Fx: Vi arbejder sammen om at komme i tøjet

Facilitering, leg, sansestimulering, fest og afslapning 25 Facilitering, leg, sansestimulering, fest og afslapning • At personen får mulighed for spontanitet og selvudtrykkelse (facilitering og leg) • At personen får sanselige oplevelser (sansestimulering) • At personen oplever højdepunkter i hverdagen (fest) • At der er balance i aktiviteterne (afslapning) ..At der er mulighed for fortsat aktivitet og deltagelse i hverdagslivet

Hvad er det vigtigste, du har fået 26 Opsamling Hvad er det vigtigste, du har fået ud af dagen i dag?