Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
DLF ind i debatten om fremtidens skole
 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Global undervisning.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Højdevangens Skole Her er godt at lære
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Tværfagligt undervisningsforløb
- fortsat midt i en flekstid?
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
International Økonomi A
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Fagets formål, fokus og fagmål
3.Marts Dorthe Wendt Den danske UNESCO-delegation
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Lærerprofessionen - en definition.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
Deltagerstyret undervisning
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Danmark i en globaliseret verden
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Lærerprofessionen.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Internationale Studier
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Konfliktforebyggelse
1. lektion: Danmark i verden
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Temadag for klubberne i Roskilde 2012 Af Direktør Jesper Reming Tangbæk, Børn og Kultur Børn og Kultur.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
De seks bedste billeder fra gruppen
Globalisering, side
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Jan Christiansen SOSU Fyn
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
Det handler om eleverne
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
Præsentationens transcript:

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser

Global linien & Innovations linien Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser

Hverdagen på Hjalleseskolen med elev- og lærerrollen i forandring En forandring som kommende 7.årgang, forældre og lærere skal være en del af…… Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser

Hvordan mærker vi forandringen Hvordan mærker vi forandringen? Nye klassekammerater, nye fag og nye lærere, der vil forandringen Global Innovation Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser

Hvorfor vil vi disse to linier? Global Globaliseringen skaber mulighed for kontakt og forståelse mellem mennesker langt fra hinanden. Folkeskolen skal sikre, at alle unge får kundskaber og færdigheder, der kvalificerer dem til at deltage aktivt i en globaliseret verden. Viden om andre lande, sprogfærdigheder samt international kultur- og samfundsforståelse er væsentligt for at deltage aktivt i et samfund præget af globaliseringen. Det er grundlæggende kompetencer, som de unge skal have allerede i folkeskolen. Innovation Folkeskolen skal sikre børnene og de unge stærke faglige færdigheder. Men eleverne skal også lære at være nyskabende, bryde med vanetænkningen og se nye muligheder. Vi skal sikre, at der faciliteres pædagogiske metoder og teknikker, der kan stimulere og udvikle elevernes innovative kompetencer. Der skal også sættes særligt fokus på iværksætteri, fx på temadage, i virksomhedsspil eller konkurrencer. Og der skal skabes et stærkt offentligt-privat-, partnerskab mellem skoler og erhvervsliv, hvor eleverne møder andre rollemodeller og får indblik i, hvordan erhvervslivet arbejder med idéer og forretning. Hvorfor vil vi disse to linier?

Indholdet i de to profiler Global Verden ind i klassen, klassen ud i verden Kend dig selv, din arv og din tid Vi reflekterer, vi handler og nu gør vi en forskel Innovation Idegenerering i klassen og problemløsning til samfundet Kend dine evner, dine muligheder og kombiner og del dem med andre. Vi ser, vi vidensdeler, vi udvikler og vi skaber nyt i den procesorienterede undervisning Indholdet i de to profiler

Global Innovation Og undervisningen Projekt- og produktorienteret Fokus på brug af trådløs kommunikation og IT Dagens Nyhedskvarter Vidensdeling Brain Drain og Brain Gain Fra ”Hjalleseborger” til Verdensborger Netværksorienteret Innovation Projekt- og produktorienteret Fokus på brug af it i det fleksible læringsrum Idéskabende Oplevelsesorienteret Inddrage eksterne samarbejdspartnere f.eks. virksomheder, fagfolk, uddannelses-institutioner. Og undervisningen

Emner i årsplanen kunne være Global Fra barn til ung Vi gør en forskel Facebook Apple TV2 News Skolen Valget 2011 Rejsen Made in USA 11. september Innovation Hjælpemidler til handicappede Opfindelser gennem historien Trends Genbrug – fra skrot til flot Restaurant Ballon Emner i årsplanen kunne være

Globalisering & Innovation Definition af de to begreber

Definition af de to begreber Globalisering En udvikling, hvor kulturelle, politiske og økonomiske forhold bliver mindre nationalt bestemte og i stedet spreder sig over landegrænserne. Inden for kultur kan det f.eks. være TV-serier, som kan ses over større dele af verden, og inden for kommunikation betyder internettet, at mennesker i alle lande har adgang til de samme informationer. Politisk betyder globaliseringen, at internationale organisationer som FN, EU osv. får større betydning. Meget vigtig er også den økonomiske globalisering, der f.eks. ses i de multinationale selskabers produktion og salg i mange lande. Definition af de to begreber

Definition af de to begreber Innovation Innovation handler om, at ville udvikle ny-viden sammen med andre. Innovation er en social proces, hvor eleven, samfundet og ”de andre” er en del af processen. En proces, hvor kreativiteten bruges på en måde, så idéer skaber værdi for andre end en selv. Definition af de to begreber