Biblioteket – lige ved hånden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

PR KAMPAGNE.
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Caseoplæg om Facebook.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
BIBLIOTEKET LIGE VED HÅNDEN 8. December Hotel Scandic Kongens Ege, Randers Afsluttende temadag.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Modul 1 - Processer.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Velkommen hos Juvel A/S
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Elevernes digitale dannelse
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Pinpoint.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
SEO PÅ AU.
Statistik.
Hvad er målgruppeanalyse
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Grundlæggende regnskabsforståelse
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
B IBLIOTEKET – LIGE VED HÅNDEN 24. august 2010 Fleksibel biblioteksbetjening - Seminar Mette Elkjær Hede,
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Stedet som indgang til digital forvaltning
30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne.
Camp IB sept sept VELKOMMEN TIL CAMP IB37.
Mød Aalborg Universitet
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,

Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
Tommy Engedal Kronborg
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Præsentationens transcript:

Biblioteket – lige ved hånden 12. marts 2010 Kulturkonferencen 2010 – Kultur for alle Elisabeth Staun, es@randersbib.dk

PROJEKTET

Formål At bringe bibliotekets ydelser tæt på borgerne og gøre dem så tilgængelige som muligt Udvikle og afprøve nye biblioteksservices med tilstedeværelse, hvor borgerne færdes og tilgængelighed på tider, steder og måder, der efterspørges.

Hvorfor? Efter strukturreformen: mange bibliotekslukninger (filialer, bogbusser) Bedre teknologi digital biblioteksformidling bestilling, download, full-text, inspiration, læring og Interessefællesskaber Bibliotek.dk Ændrede forventninger hos borgere

Mål Udvikle innovative modeller for distribution af biblioteksservices og –”samlinger” Borgerrettede forsøg i alle fire kommuner Support til andre kommuner Videnopsamling: Nationale og internationale erfaringer inddrages. Modellerne kan danne baggrund for nytænkning af bibliotekernes strukturelle udvikling i krydsfeltet mellem det digitale og det fysiske bibliotek

Hvem? Deltagere: ”Beta-bibliotekerne” – Silkeborg, Horsens, Viborg og Randers Finansiel støtte: Kulturministeriet, Kulturregion Østjysk Vækstbånd, Styrelsen for Bibliotek & Medier samt egenfinansiering

PROCESSEN & METODERNE

LIGE VED HÅNDEN: - HVAD BETYDER DET? Der, hvor du er Tilgængelig Lige til at gå til Det vil sige: Geografisk Tidsmæssigt Brugervenlig RELEVANT og NYTTIG Hvor kræver vores service/produkt for høj kompetence? Hvor er vores service/produkt for vanskeligt tilgængeligt? Hvor udelukker vi kunder pga. økonomi? Hvor er der et potentiale for simplere løsninger?

9

10

Idéer formes, bæres og vælges af mennesker 11

KREATIVT FORLØB 1. Drøm/idé 3. Kritik 2. Praksis Beslutning 1. 2. 3. 4. 1. Drøm/idé Fokus på: Hvad? Hente inspiration og viden Få idéer til idéer Idéskabelse – v.hj.a. flere metoder Til projektforløb! EXIT Idéer deles med andre! Beslutning Stop/go Genvej 3. Kritik Fokus på: Hvorfor? Idévurdering Nytteværdi/ressourcer Strategi/timing Kritiske spørgsmål/testning Eksternt input Stop/go Idéer deles med andre! Idéer deles med andre! EXIT Evt rense figuren for logo og rammen (stregerne). husk eksempler: litteraturfestival og et på mikroniveau I pitstops: Bearbejdes idéerne – man forholder sig bevidst til dem. Brændstof i bilen: Mangfoldigheden, synergien, konferencer, kurser studieture, alle input og personlig energi og engagement. Banen er det kreative miljø. 2. Praksis Fokus på: Hvordan? Kvalificere idéen – kød på. Kreative værktøjer Stop/go EXIT

milepælsplan

Kreativ i hele processen = beslutning/valg Spor 1 Spor 2 Spor x Idéudvikling, -kvalificering og udvælgelse Foranalyse, feltarbejde, markedsanalyse Koncept-udforskning: analyse, design, prototype/test Konstruktion/ organisering/ implementering Drift, videreudvikling

VIDEN & ANALYSE

Segmenter/målgrupper 16

Hvilke borgere er brugere? Bibbruger/ Ikke-bruger Randers Befolkning i DK Traditionelle 14,5 % 13,0 % Traditionelle individorienterede 13,2 % 9,9 % Center – ikke placérbare Nogle er brugere 12,8 % 11,4 % Moderne individ orienterede Ikke typisk bruger 12,4 % 12,1 % Fællesskabsorienterede BRUGER 11,5 % 10,6 % Individorienterede 11,3 % Moderne Har penge men ikke tid 9,4 % 8,9 % Traditionelle-fællesskabsorienterede 8,7 % 10,4 % Moderne-fællesskabsorienterede 6,0 % Ca. 26 % er i typisk bruger-segment Ca. 33 % er i typisk bruger-segment 17

IDEUDVIKLING metoder

1. Idéudvikling på baggrund af borgerprofiler/Personas (f. eks 1. Idéudvikling på baggrund af borgerprofiler/Personas (f.eks. en ikke-bruger) METTE 36 årig kvinde Travl hverdag Pendler til Århus hver dag med tog Mor til 2 børn, 7 og 11 år Gift med Ole, 38 år 19

Barrierer - analyse Simplicitet Pris Bekvem-melighed Produk-tivitet Risiko Oplevelse 20

Barrierer - eksempel 21 Oplevelse Simplicitet Risiko Pris Hvor let er det for xx at anvende servicen eller at få adgang til den? Pris Er prisen en barriere? Bekvemmelighed Hvad vil det kræve af xx at få adgang til og at anvende servicen? Vil xx yde den indsats? Produktivitet Hvor effektivt løser servicen xx’s behov, problem eller ønsker? - I forhold til alternativer? Risiko Hvilke ricisi er forbundet med servicen, for xx? Oplevelse Hvordan vil xx opleve når han/hun bruger servicen? Menuen er på Engelsk – han kan ikke engelsk Prisen er go (gratis) Socialt pres: muligvis statustab ved at anvende servicen, da den ikke koster noget og ligger på biblioteket Han kan opleve nederlag, fordi menuen er svær God produktivitet: Han kan få dækket sit behov for daglige nyheder, uden at skulle på biblioteket eller give penge for det. (men får han dækket andre behov ved at gå på bib?) 21

Distributions-kanaler Forretningsmodel Partner netværk Nøgle- aktiviteter Tilbud Hvilken værdi skabes? Kunde- relationer segmenter ressourcer Distributions-kanaler Omkostningsstruktur Indtægtsstrømme Kilde: Alexander Osterwalder – guide findes gratis på nettet 22

2. Opfind de innovative, gode spørgsmål På baggrund af: Projektets formål Borgernes input og jeres viden om borgerne

IDEKU – et eksempel på en struktureret metode til idéudvikling Hvordan kan vi skabe større tilgængelighed , dér hvor borgerne er på nettet?   Søgning Anbefalinger Inspiration DR TV2 Dagblade Biblioteket på folkeskolens forældreintra Email til bibllioteket Googlegadet med lånerstatus Gadget My Space Gaffa Mediers hjemmesider Hvordan får jeg mit barn til at læse? I-Phone app. Facebook Twitter Biograf - hjemmesider Biograf-hjemmesider ?  Youtube.com -Bib.kanal Youtube.com - fælles bib.kanal Lokale spillesteder Uddannelses Julie på Facebook Idrætsklubbers hjemmesider Aktiviteter med Ramasjang Links i arrangementskalender til biblioteksbasen Fodboldklubben Hvordan? Hvorfor? Netmusik Biblioteksbasen (reservationer) Hvem? Kilde: Alt4Kreativ.dk 24

Playstorming – leg og prøv af! 25

Idéforvirret! 26

Idévurdering Stor indsats Lille effekt Stor indsats Stor effekt Ideer til fremtiden Drømme Ikke umiddelbart realiserbare ideer Stor indsats Lille effekt Stor indsats Stor effekt Udfordring Stimulation for hjernen Fremtidens løsninger Innovative ideer Lille indsats Lille effekt Lille indsats Stor effekt Lavt hængende frugter realiserbare ideer Umiddelbart Breakthrough Ka det betale sig? Spændende ideer Mulige at implementere Effekt ”Almindelige” ideer Originale ideer

Vurderingskriterier runde 1 Kriterier som alle projekter skal opfylde, når de er fuldt ud implementerede/udbredte (Når de har nået deres fulde deres potentiale, det de kan blive til) Nytænkning/Innovativ (Når det lykkes, skaber det reelt nye muligheder for borgerne og vi eller andre kender ikke på forhånd hele løsningen - vi må eksperimentere os frem) - dette kriterie tæller dobbelt. Tilgængelig  (Biblioteksservice på tider , steder, måder, der er relevante for borgerne og/eller er nem for målgrupperne at anvende og få adgang til.) Teknologisk - Anvendes der i modellerne nye metoder, ny teknologi eller gammel teknologi/metoder på nye måder? Effekt/succes    (Hvor mange borgere vil få glæde af servicen/modellen, når den er fuldt ud implementeret/udbredt på relevante steder) Effekt i forhold til indsats (Lav indsats/Høj effekt) (Høj indsats/Høj effekt) - Hvis lav indsats, lav effekt og høj indsats lav effekt, gives ingen points. Marker hvis rød eller blå. 28

Vurderingskriterier runde 2 Lige ved hånden Borgerrettet – synlig og nyttig for borgere Målgruppe – bredde Økonomisk bæredygtighed Realiserbarhed Forskellighed/alsidighed Tilgodeser forskellige formål

Samarbejde biblioteker i fire kommuner Forskellighed – en fordel.... og en udfordring Fælles webarbejdssted – web 2.0. Alle kan bidrage! Inddragelse fra start Udfordret af at projektet ikke var i konkrete rammer fra start. Men det er også projektets fordel.

EKSEMPLER – hvordan biblioteket kan være ”lige ved hånden”

Widget på intranets/andre hjemmesider eller i iGoogle Semacode Widget på intranets/andre hjemmesider eller i iGoogle Forældreintra

Bogautomaten – på stationen

Mediejukeboxen

Outpost – en ”bib minute clinic”

Lån via din mobil

Få bragt bøgerne til døren - abonnementsordning Lige som frugt og grøntpakker Bødeforsikring Hent bogen ved bageren

Hvis du vil vide mere: Kulturministeriets video om projektet: http://www.youtube.com/watch?v=XLWK0zBwr0 Q Projektbeskrivelse: www.kulturbaand.dk Projektleder, Mette Elkjær Hede: meh@randersbib.dk Udviklingskonsulent, Elisabeth Staun: es@randersbib.dk