Ansøgning til IAA prisen 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

PR KAMPAGNE.
Madam Skrald – nemt og bekvemt
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Caseoplæg om Facebook.
Årsmøde 2013 i NORDFYN. Scleroseforeningens lokalafdeling NORDFYN.
Projekt Rwanda - baggrund •Folkemordet i Rwanda i 1994 kostede ca. en million mennesker livet over en periode på kun 100 dage. •Den overlevende del af.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
PengeSpillet.
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Tre kampagner målrettet unge
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
VEJEN TIL VÆKST.
De to officielle miljømærker
Nyt fra sekretariatet Mette Bryde Lind.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Fremtidens vinderhold DI fødevarer årsdag
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Fremtidens markedsføringsplatform
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
JCI Roskilde Projekt julehjælp.
Kommunikation / it.
Å.
?.
Irak.
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Verden omkring HTH Kunder x Konkurrenter Leverandører Finanskrisen
Nonceba Family Councelling Center, Khayelitsha, Cape Town, South Africa Sydafrika er det land i verden der har den værste statistik for børnevoldtægter.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
En tidlig morgen i februar dag var vi i piareersarfik og spurgte elever om hvad de synes om at gå i piareesarfik. Så her er deres svar:
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Ambassadør for Vidunderlivet
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
MICHAEL ANDREAS HANSEN COMMERCIAL DIRECTOR & PARTNER
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
STJERNEN FORMÅL SITUATION MÅL TREND RESSOURCER TRADITION.
Hvad handler det om og hvordan kan kommunerne samarbejde?
Marketing & Fundraising
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
KBC/KBCM Stiftende Generalforsamling KBCM/KBC sammenlægning Godkendelse af vedtægter Valg af Formand, Kasserer og Bestyrelse 15. April 2013.
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Forandringer i en medlemsstyret organisation Lasse Bolander, Coops formand.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Indtægtsskabende aktiviteter. Hvad er vores afsæt? Vores hovedformål er at støtte de omkring danskere med sclerose og lette vilkårene for dem,
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
”Du har rørt mit hjerte” Kampagne for Sundhedsklinikken i Hørsholm.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Evaluering af festmiljø-kampagne
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
Den gode tone Lse.
Præsentationens transcript:

Ansøgning til IAA prisen 2013

2 HVOR SLEMT ER DET? HVER ENESTE DAG 7 DAGE OM UGEN 365 DAGE OM ÅRET Med Kys Sclerose Farvel kampagnen har vi et ønske om, på en håbefuld og kærlig måde, at kommunikere budskabet omkring sclerose. Ikke mange ved, at der er to mennesker i Danmark, der hver eneste dag får konstateret sclerose. To ud af tre, der får sclerose, er kvinder. Sclerose rammer oftest i alderen 20-40 år, hvilket betyder, at mange børnefamilier har sclerose tæt inde på livet. Baggrunden for, at Scleroseforeningen i starten af 2013 besluttede sig for, at lave Kys Sclerose Farvel kampagnen i forbindelse med den allerede eksisterende byttepengeindsamling var, at vi ønskede at skabe en kampagne, som ikke kun henvendte sig til mennesker med sclerose tæt inde på livet. Vi ønskede at lave en kampagne, som de fleste kan relatere til. Den australske “Scleroseforening” havde i foråret 2012 kørt kampagnen “Kiss Goodbye to MS”, hvor de med røde kysselæber opfordrede til at støtte. Vi har i Danmark ladet os inspirere af den australske kampagne, men vi skabte vores helt egen udgave med grønne, håbefulde kysselæber. Kys Sclerose Farvel er således skabt af Scleroseforeningens marketingafdeling, hvor den eneste grafiske hjælp vi har fået udefra, er udarbejdelsen af kys logoet. HVER ENESTE DAG 7 DAGE OM UGEN 365 DAGE OM ÅRET

Kys Sclerose Farvel er en kampagne, som med grønne og håbefulde læber, skal sætte fokus på vigtigheden i, at være med til at sprede budskabet om sclerose og at støtte op omkring forskningen i sygdommen. Kys Sclerose Farvel er en kampagne, som blev til på meget kort tid, og som først blev besluttet i starten af 2013. Der var afsat et budget på kun 100.000 kr. til kampagnen. Vi er derfor enormt stolte af og taknemmelige over, at vi i et meget konkurrencepræget marked, og med et meget beskedent budget, har skabt en succesfuld kampagne og en ny kommunikationsplatform, som har potentiale både på kort og lang sigt. Samtidig opfylder kampagnen tre vigtige kriterier: 1. At vores initiativ både er autentisk og giver masser af grundlag samt muligheder for fundraising uden at stigmatisere vores medlemmer med sclerose, og samtidig bryder med den hidtidige, til tider, lidt kliniske italesættelse af sclerose. Nu har vi grønne læber, og vi kysser. Vi er mennesker, og vi har brug for din hjælp. 2. At kampagnen voldsomt simplificerer et meget komplekst budskab om en meget kompleks sygdom. Vi synes, at vores kys og grønne læber rummer masser af kærlighed og omsorg, og de hjælper til med at menneskeliggøre vores budskab. Samtidig giver kampagnen et entry point for udenforstående, som forståeligt nok, har svært ved at forholde sig til de meget komplicerede dele af sclerose, og hvorledes sygdommen angriber. Det simplificerede budskab gav og giver samtidig mulighed for at anvende nye og endnu ikke afprøvede kommunikationskanaler (strategiske samarbejder med bl.a. internetportalen Trendsales). 3. Det måske vigtigste kriterium er, at vi meget gerne ville skabe en kampagne, hvor vi kunne inspirere alle interessenter til at tage ejerskab, og skabe deres egne udtryk af Kys Sclerose Farvel. Vi ønskede viralitet, og vi fik det fra både medlemmer, pårørende og som noget helt nyt for Scleroseforeningen – mennesker, som ingen direkte tilknytning havde til Scleroseforeningen. Fra kendisser til modebloggere og makeup-interesserede til deltagelse i Aftenshowet på DR1.

Kampagnens væsentligste indsamlingselementer 1. Strategisk samarbejde med Trendsales – kontinuerlig eksponering over for portalens ca. 600.000 brugere og mere end 40.000 likers på Facebook, herunder aktion af de kendtes tøj på Trendsales samt deling af fire videoer på Trendsales Facebookside.  

2. Strategisk samarbejde med goodiebox   2. Strategisk samarbejde med goodiebox.dk – eksponering på Facebook og i samtlige udsendte goodieboxe (ca. 4.000 medlemmer).  

3. Salg af merchandise bl. a 3. Salg af merchandise bl.a. til alle Rema1000 butikker (salg af læbepomader og pins).

4. Indsamlingsbøsser placeret i ca. 7  4. Indsamlingsbøsser placeret i ca. 7.000 forskellige forretninger rundt omkring i Danmark samt salg af stregkoder i Rema1000 og en række andre butikker.

5. Samarbejde med Ladywalk (40.000 kvinder).

6. Støtte SMS på 10, 20 og 50 kr.

7. Stor aktivitet på Kys Sclerose Farvels Facebookside med mere end 3 7. Stor aktivitet på Kys Sclerose Farvels Facebookside med mere end 3.500 likes.

Kys Sclerose Farvel indfriede vores mål – og mere til Vores ønsker til Kys Sclerose Farvel Kampagnen er todelt. Til dels har kampagnen til formål at samle penge ind til forskning både her og nu, men også i højere grad på lang sigt. Og til dels at sprede budskabet om sclerose på en mere ung, mere involverende og lettere tilgængelig måde.   Vi oplever på nuværende tidspunkt, at de største ændringer og vores mest betydningsfulde ROI er i forhold til udbredelse af kendskab og etableringen af et meget tilgængelig entry point til Scleroseforeningen. Denne del er desværre enorm vanskelig at kvantificere, men vi har med vores nye initiativer genereret mere end 1.500 nye leads og aktiveret mere end 3.500 likes på kampagnens Facebookside.

Samarbejde med GOODIEBOX: Indsamlingen: Herunder indsamlingsbøsserne, stregkodesalg, SMS donationer og merchandisesalg. I alt ca. 1.700.000 kr.   Samarbejde med Trendsales: 30.000 kr. for medlemmers deling af 4 forskellige film om mennesker med sclerose. 22.555 kr. for salg af kendtes tøj til fordel for Scleroseforeningen. Markedsføring til en anslået værdi af 400.000 kr. Samarbejde med GOODIEBOX: Markedsføring til en anslået værdi af 100.000 kr. Leads: 1.500 nye leads Presse: Hertil har vi fået omfattende pressedækning på kampagnen inkl. 12 min. sendetid i AftenShowet på DR1 den 28. maj 2013 til en samlet estimeret værdi på ca. 13.000.000 kr. og ca. 1.000 presseklip. Note Kampagnens resultat skal ses i lyset af, at Scleroseforeningen ikke har haft noget indrykningsbudget. Af tidsforbrug er der brugt en fuldtidsstilling i ca. 4 måneder. Det er Scleroseforeningens frivillige, som sætter indsamlingsbøsserne op. Det gør, at der er stor variation fra by til by mht. hvor mange kræfter der er.

Ambassadører og film af kvinder med sclerose Kampagnen blev kun en realitet, fordi det lykkedes os at mobilisere en række dygtige og engagerede mennesker, som alle donerede deres tid og ressourcer til kampagnen. Kampagnebillederne af Pernille Aalund, Ellie Jokar, Lina Rafn, Szhirley, Julie Berthelsen og Saseline, blev således lavet og doneret af den kendte fotograf Thomas Fryd. De smukke og udtryksfulde billeder kan ses på de næste to sider. Alle seks ambassadører kender til sclerose. Bl.a. er Pernille Aalunds eksmand ramt af sclerose, og Ellie Jokar har selv sclerose. Udover kampagnefotos producerede Scleroseforeningen selv fire små film af unge kvinder med sclerose. Filmene blev brugt på de sociale medier, og det var samtidigt dem, som blev delt på Trendsales Facebookside. Hver deling af filmene udløste 3 kr. (dog med et delingsloft). Filmene kan ses ved at klikke på nedenstående link: Anne – Kys Sclerose Farvel. Se filmen her Annette – Kys Sclerose Farvel. Se filmen her Marie – Kys Sclerose Farvel. Se filmen her Camilla – Kys Sclerose Farvel. Se filmen her

Ambassadører

PR, viralitet og facebook I og med at der ikke var et planlagt budget til en mediestrategi, blev PR delen af Kys Sclerose Farvel kampagnen meget vigtig. Især de sociale medier var en vigtig platform, og vi var heldige, at få meget omtale og gode presseklip.

Presse Den samlede pressedækning estimeres til en værdi på ca. 13.000.000 kr. og ca. 1.000 presseklip. Hertil kommer 12 min. sendetid i AftenShowet på DR1 den 28. maj 2013