Det Gode Møde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ørestad Skoles værdier
Hjælp der er en journalist i røret
Nina Tange Aarhus Universitet
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kreativitet og innovation i ALT
Læringsstile og lektier
Facilitering af møder, der skaber værdi og mening
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Arbejdspladsudvikling
Nye mødeformer til generalforsamlinger
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Nyt ansvar.
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Analyse- og udviklingsmodel
Supervision og faglig feedback
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
SÅDAN FÅR VI ALLE TIL AT FØLE SIG VELKOMNE I UNGDOMMENS RØDE KORS
Mødeledelse og deltagelse
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
Relationer – børn og voksne
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Relationer – børn imellem
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Refleksioner og opsamling ift. i går
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
God læring God undervisning
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
v/ Henrik Skovdal – Partner i Promentum
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Det Gode Møde

HVEM ER JEG? MARIANNE BOYE MOVING MINDS, SYSTEMISK PROCES – OG KREATIVITETS-KONSULENT, FACILITATOR. FRIVILLIG RÅDGIVER PÅ LIVSLINIEN

Hvad laver Moving Minds? Mødeledelse Hjælper virksomheder med at tænke nyt og få ideer. Underviser i undervisning/formidling Laver mødedesign og uddanner folk i mødeindustrien Personaledage Positiv Psykologi Hvad laver Moving Minds?

Bos bøger: Mødeledelse og Kontorets Indiana Jones

Hvad skal der ske i dag. Det lille og det store møde Hvad skal der ske i dag? Det lille og det store møde. Noget om værtsskab

Hvor mange her har prøvet at deltage i et møde?

Hvor mange går til mindst 2 møder om ugen?

Hvor mange har prøvet at være mødeleder?

Hvor mange er helt nye i dette regi?

Summe med sidemakker. Hvad er et godt møde?

Klassisk mødelokale

Øget kompleksitet kræver nye arbejdsformer. Dynamisk kompleksitet Årsag og effekt er adskilt i tid og rum Fremtids kompleksitet Uforudsete situationer og en ukendt fremtid Kompleksiteten øges derfor har vi brug for at kunne ændre hjerterytme. Social kompleksitet Aktørerne har forskellige værdier og interesser

Vi træffer bedre beslutninger

Vores egne børn er altid smukke

Positive relationer

Hvad motiverer os? Relationer Autonomi Kompetence

Mødeledelse. Hvordan gør man?

De første overvejelser Hvad er formålet med mødet? Hvem skal deltage? Hvad skal mødets resultater være? Hvem skal deltage: E.mails. Mødets resultater – handle uden at komme hjem med noget.

Forberedelsen Forberedelsesmateriale er godt, men vær realistisk. Afklar rollefordeling? Lav en drejebog. Forberedelse – giv ikke skideballe, men vær realistisk. Afklar rollefordeling – som at køre i bil og tale mobiltelefon samtidig. Lav en drejebog – som at planlægge en børnefødseldsg.

Drejebog: Tag stilling til proces og tid Indhold Proces 9.00 Intro Oplæg 9.10 Opsummering på sidste møde 9.15 Forslag til velkomst-procedure for nye medlemmer Summe i triader Vælg 2 gode forslag 9.45 Opsummer og afrund. Skriv på planche 9.50 Farvel Lav en ekstra søjle. Som en børnefødselsdag.

Start med et klart formål Inspirere Motivere Relationer Anvendelige metoder 2 ting der giver en god start: Peg mod Disneyland Hav et formål: Formålet med mit oplæg. Plejer er ikke noget godt formål. Dagens output: Artikel, inspiration og deltagelse i kursus.

Starten på mødet Tag værtsskabet Hils på deltagerne. Hvad er mødets formål? Præsentation (hvorfor er hver enkelt deltager der) Dagsorden – Hvad skal vi udrette? Udnævn referent.

Fordeling af ordet Fokus og energi fremfor demokratisk ligemandsprincip. Fordel ordet efter behov – i stedet for at følge talerlisten slavisk. Del diskussionen op i emner – afslut et emne før det næste påbegyndes. Spring over meget talende eller bede dem forkorte deres indlæg. Folk holder længere på ordet, når der er talerliste.

Konkluder og tag beslutninger Opsamlinger: Brug deltagernes egne ord. Lad en anden konkludere (hvis du ikke ved nok). Gå aldrig videre til næste punkt uden at have bundet en ordentlig sløjfe på det aktuelle punkt.

Fordele handlingsansvar Placer ansvaret på en respektfuld og anerkendende måde. Bed evt. den ansvarlige selv formulere opgaven. Få den ansvarlige til at skrive opgaven ned (referater er upræcise og upålidelige). Sæt en tidsfrist på.

Afslut mødet Hvem gør hvad? Fastlæg næste møde. Fælles anerkendelse (nævn en god ting fra mødet). Anerkend facilitator. Undgå hurtig og overfladisk kritik.

Værtsskab

Værtskab 1. Summerunde 2 og 2 eller 3 og 3 Hvad har du gjort for at nytilkommende skal føle sig velkomne? Hvordan har du selv oplevet at blive mødt?

Værtskab 2. Summerunde 2 og 2 eller 3 og 3 Hvad synes du er vigtigt? Hvad vil I foreslå andre at gøre?

Positive følelser Mere handlekraftige Bredere handlerepertoire Øget commitment Større arbejdsglæde Bedre præstationerr Positive følelser appelerer umiddelbart til os - det er derfor at små børn der smiler og griner er noget af det mest downloadede på youtube. Bredere Handlerepetoire: vi ser flere udveje og flere handlingsmønstre - vi ser flere løsningsmuligheder. Win Win

Det magiske vendepunkt 3:1 Ikke ved 2:1 Ægtrepar 5:1

I parforholdet 5:1

Dumme gamle hjerne! (stakkels gamle hjerne)

Forbrydelsen

Brug metafor Ordsfære: Kahyt, styrbord, skipperlabskovs, gast mytteri, vind i sejlene, beskøjter, kompas, destination osv.

Brug effekter Spil musik, når folk kommer Involver deltagerne fra starten Lav en god scenografi Lav en lille overraskelse Muliggør at deltagerne får snakket med hinanden

”Happy End”

Opsummering Tag værtskabet og hjælp den gode stemning på vej. Vær tydelig om formål og forventning af udbytte. Sørg for at involvere deltagerne og få deres viden i spil. Mødet skal være varieret. Tænk dramaturgi.

Spørgsmål eller kommentarer?

Tak for i dag I er altid velkomne til at maile eller ringe, hvis I har spørgsmål eller kommentarer Marianne Boye, Moving Minds marianne@movingminds.dk Tlf: 26 27 13 81 www.movingminds.dk