TARGETED TRAINING (Målsigtet træning) En nyskabende terapi som fremmer motorisk kontrol Penny Butler The Movement Centre Oswestry, Shropshire, UK.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan holder kroppen balancen
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Gammelheds-Philosophy
Set i forældreperspektiv
Den 16.august 2010 Regionsgården
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Introduktion Basal bevægelseslære
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lærings- og praksisfortællinger:
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Introduktion Basal bevægelseslære
Status på de nyeste tendenser indenfor træning af mennesker med CP !
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Det du kommer til at se og opleve i dag er en helt ny teknologi indenfor ernæring. Med denne teknologi er det muligt at opleve fordele allerede indenfor.
Naturfag 9.klasse Plan for i dag: Hvad består en menneskekrop af?
Evolution.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Træningskort - Coretræning
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Introduktion Basal bevægelseslære Fortsat……
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Siddestilling og CP-børn
Dansen omkring handicapbegrebet
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Spastisk lammelse Cerebral parese
Hjerte-kar sygdomme Rygning.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
8. april 2017 Funktionel træning
Målet med hjerterehabilitering
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Præsentation af forårs-sfo
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Anbefalinger. Forebyggelse  minutters træning (svarende til rask gang) hver dag, eller  Minimum 4 timer om ugen  Må.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Hvordan skal man se ud? Hvem kan træne? Alle kan træne Alle kan træne MEN –Cleares af lægen –Forskel på behandling og forebyggelse –Målsætning –Vælge.
Sundhedsplejen & Sundhedsfremme Overvægtsindsats i Hedensted kommune 2015 Tværfaglig indsats mellem Sundhedsfremmeafdelingen og Sundhedsplejen.
METTE NYRUP, CAND. PSYCH., PH.D.-STUDERENDE PSYKOLOGISK VELVÆRE HOS VOKSNE MED CP.
Velkommen til Atroseskolen Velkommen til Anden session 1.
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Velkommen til Atroseskolen
Forflytning v. Forflytningsunderviser Keld Villadsen Logistikafsnittet
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Ti x to x tolv i træningscenter
Elevledede skole-hjem-samtaler
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

TARGETED TRAINING (Målsigtet træning) En nyskabende terapi som fremmer motorisk kontrol Penny Butler The Movement Centre Oswestry, Shropshire, UK

En metode til at opnå trinvis kontrol over den oprejste stilling TARGETED TRAINING En metode til at opnå trinvis kontrol over den oprejste stilling

TARGETED TRAININGS KENDETEGN Optimal oprejst stilling Støtte på det nødvendige niveau Udfordring af balance evnen Måde at progrediere på Tilstrækkelig intensitet til at tillade motorisk læring

Målet med de fleste terapeutiske interventioner er at tillade eller forbedre funktion i den oprejste stilling

TARGETED TRAINING EFTERLIGNER DEN NORMALE UDVIKLING AF DEN OPREJSTE STILLING

”At stabilisere hovedets orientering er en prioritet for nervesystemet hvis bevægelser skal være præcise” Massion et. al. 1991

DET VESTIBULÆRE SYSTEM I DET INDRE ØRE Sensitiv til tyngdekraft Hovedstillingen er referencepunktet for bevægelse Viden om ‘hvor jeg er’ og ‘hvor jeg vil hen’

IDENTIFICERE DET UDVALGTE LED (TARGETED JOINT) Finde frem til hvor der er kontrol og hvor kontrollen bliver usikker – i den oprejste stilling Yde sikker støtte lige under dette punkt

LÆRINGSSTRATEGIEN FORENKLES VED AT UDVÆLGE ET MÅL (TARGETING) Nedsætte krav til kontrol

TARGETING UDSTYR SJOVT ! Stabiliserer kroppen under det udvalgte led Sikrer at den del af kroppen, som ikke er støttet, placeres i en balanceret stilling Nedsætter informationsmængden fra for mange led ved at yde støtte Fremmer kontrol og balance Måde at progrediere på Udstyret sikrer en nøje kontrolleret aktiv terapiform superviseret af ikke-fagpersoner SJOVT !

Ved begyndelsen af Targeted Training aftales der FUNCTIONEL MÅL Ved begyndelsen af Targeted Training aftales der Et funktionelt mål En tidsramme for opnåelsen af målet Men Målet indøves ikke Targeted Training leverer de kontrolmæssige ‘byggeklodser’ som der skal til for at opnå målet

NEURALE KONTROL-MEKANISMER TRACTUS VESTIBULOSPINALIS Ventromedial descenderende kontrol Vestibulære kerner i hjernestammen - ikke cortikal Hurtig og utvetydig, få synapser Automatisk postural regulering og kontrol af truncus, hoved, hals og proksimale ekstremiteter Anti-tyngdekraft posturale muskler

TRACTUS VESTIBULOSPINALIS Sensitiv til støtte – truncus i siddende stilling, underekstremiteter/hofter stående, overekstremiteter/skulder ved vægtbæring igennem hænderne Selektiv respons

TRACTUS VESTIBULOSPINALIS Targeted Training bruger en biomekanisk tilgang til denne basale neurale kontrolmekanisme ved at identificere og danne en ny kunstig understøttelsesflade Denne kunstige understøttelsesflade kan justeres på et passende tidspunkt

BIOMEKANIKKEN I DEN OPREJSTE STILLING

Kompensatoriske strategier kan bruges DEN LIGGENDE STILLING Unødvendigt at opretholde dynamisk stabilitet i hele søjlen af led og segmenter Kompensatoriske strategier kan bruges

DEN LIGGENDE STILLING Tillader enkle kontrolstrategier f.eks. ryg-ekstension for at rulle rundt (udelukkende brug af rygekstensorerne). Kan hjælpe i de tidlige stadier, hvor kontrol indlæres. Begrænser muligvis mere komplekse kontrolstrategier fordi målet kan nås. Kan føre til indlæring af uheldige kontrolstrategier over et stort antal led og segmenter.

DEN OPREJSTE STILLING Fremmer tendensen til reciprok interaktion med antagonisterne for at opnå balanceret kontrol Fremmer indlæring af mere kompleks kontrol-færdigheder

DEN OPREJSTE STILLING En præcist kontrolleret bevægelse er afhængig af korrekte kontrol- strategier igennem hele den vægtbærende søjle af segmenter

NOGLE BIOMEKANISKE ASPEKTER VED BEVÆGELSESHÆMNING Den oprejste stilling er afhængig af korrekt dynamisk kontrol af hele segment søjlen Præcis kontrol er afhængig af pålidelig og korrekt feedback fra de over- og underliggende led Ideelt skulle led være fri for begrænsninger og støtte, hvis der skal læres kontrol igennem bevægelseserfaring At lære samtidig korrekt kontrol over et stort antal frie led vil sandsynligvis overstige indlæringsevnen

TARGETED TRAINING I PRAKSIS

HVILKEN TYPE BARN? Cerebral Parese eller anden patologi som resulterer i ringe eller manglende bevægelseskontrol Hypertoni eller hypotoni Har måske opnået nogle bevægelsesmål men er derefter gået i stå Har tabt ledbevægelighed – passiv eller dynamisk – og bevægeligheden er yderligere vanskeliggjort af barnets vækst (højde/vægt-stigning) Har måske ikke opnået nogen bevægelsesmål! Uvillig til at samarbejde i ’normal’ terapi

BØRN HVOR UDBYTTET SANDSYNLIGVIS ER MINDRE Leddeformitet i leddet hvor terapien skal målrettes (targeted joint) Ukontrolleret epilepsi Højde og vægt hensyn Atetosis?

INDLEDENDE VURDERING Anamnese, ledbevægelighed, funktionsniveau, etablering af niveauet som terapien skal målrettes (targeted level) Identificere og aftale de funktionelle mål Aftale behandlingsplanen – familiens forpligtelser (til trænings seancer og videre konsultation og vurdering) Diskutere hvad der sker når kurset slutter

UDSTYR: ANSKAFFELSE OG KONTROL Opstilling af udstyret Træningsseancer hjemme/i skole 5-6 dage om ugen i 30 minutter, med ’rigtig targeting’ Kontrol af udstyret ved otte uges interval – targeting niveau justeret efter behov, funktionelle mål overvåget og fornyet

OUTCOME MEASURES Funktionelle mål – GMFM og tidsrammen for opnåelse af målet Edinburgh Visual Gait Scale (forkortet) PEDI (Functional Skills) ved begyndelsen og afslutningen af forløbet Chailey Assessment Scales ved begyndelsen og afslutningen af forløbet

HVORDAN PASSER TARGETED TRAINING IND? Targeted Training supplerer eksisterende terapi Den lokale fysioterapeut vedbliver at være den primære terapeut Targeted Training giver tid og adgang til det specialiserede udstyr

HVILKE FAKTORER PÅVIRKER OPNÅELSEN AF DE FUNKTIONELLE MÅL I BØRN MED MOTORISKE STYRINGSPROBLEMER?

Studiets mål På baggrund af data samlet om børn, som har deltaget i Targeted Training, at finde frem til: Den optimale alder ved henvisning for at opnå maksimal terapeutisk gavn (målt ved største opfyldelse af målet) Indflydelse af GMFCS niveau ved henvisning Indflydelse af svangerskabsperioden Indflydelse af fødselsvægten

STUDIE POPULATION 54 børn med diagnosen cerebral parese, forsinket udvikling eller genetiske afvigelser Alder 7 år eller mindre Deltaget i en 30-måneders periode fra august 2003 Alle fik stillet mellem et og 14 mål fra GMFM

ANDRE FAKTORER 96% af alle henvisninger var GMFCS niveau III til V Børn med en GMFCS niveau III og IV opnåede flere mål end dem på niveau V Svangerskabsperioden havde en indflydelse, idet børn født mellem 25-36 uger opnåede færre mål Fødselsvægt havde også en indflydelse, idet børn med en fødselsvægt <2000g opnået færre mål end børn med en fødselsvægt >2000g

KONKLUSIONER Den største mål-opfyldelse fandt sted blandt de yngre børn fra 25 – 30 måneder. Henvisning i den alder er derfor ønskelig. Børn i alle aldre opnåede funktionelle mål på alle områder fra hovedkontrol til gang. Fødselsvægten, svangerskabsperioden og GMFCS niveau har lidt indflydelse, men mål er stadigvæk opnået ved børn med større handicap. Selvom dette gælder Targeted Training, er det også sandsynligt at det gælder andre behandlingsmetoder.