CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
Erfaringer, udfordringer og forretningsmuligheder
Erfaring med udvikling af decentral spildevandsløsning
Strategisk tilgang til bæredygtighed
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Ressourcestrategi Rethink.
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
SWOT - Hvad er det? Strategisk værktøj til afdækning af:
Med blik for at bruge markedets, virksomhedernes og samfundets bevægelse - Region Midtjyllands initiativ.
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Med blik for at bruge markedets, virksomhedernes og samfundets bevægelse -Region Midtjyllands initiativ DK i front på Cirkulær Økonomi.
DONG Energy 85/15 Jakob Askou Bøss Vice President DONG Energy
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Potentialevurdering.
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
27 FEBRUAR 2013 XXX 1 Region Midtjylland OPP og OPI Ulf Kjellerup, COWI.
Program Indkøb i Frederiksberg Kommune Nuværende miljømål og indkøbspolitik Fremtidens grønne indkøbspolitik.
Title slide Dark grey Bygge- og anlægsvirksomhedens syn på bæredygtighed. 12. maj 2011 DRA Materielkonference 1 Martin Manthorpe, direktør for strategi.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Side Driftsøkonomi Kapitel 19 Produktion under miljø- og ressourcehensyn.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Initiativ SYD Hovedmål: Bæredygtighed på lokal plan Sammenhæng mellem agro-industri-by Klima + miljø + beskæftigelse Bærende elementer: Der skal være tale.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Region Midtjylland som en af Europas førende bioøkonomi-regioner
Interaktionsdesign E2007 Lektion 14 Om delrapport.
1 Ledelsessystemer Miljøbelastninger VIRKSOMHED Råmaterialer Hjælpematerialer Energi Vand Produkter Ydelser StøjLugtLuftemissionEnergi KemikalieaffaldAffaldSpildevandJord.
Handleplaner Odsherred Kommune. Indledning Hvem er vi Kort præsentation.
Introduktion tirsdag den Per Christensen Lektor Vismand.
Sparet CO2 (1000 Tons) Antal boliger Bæredygtige forretningsmodeller Formål: Projektets ambition er at skabe innovation i byggeriet ved at understøtte.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Opstartsmøde, ”Vandeffektive Mejerier”, Hotel Hedegaarden, Vejle, 3-4 februar 2004 Arbejdspakke 6: Partnerskabsmodel og forretningsmodel Esben Rahbek Gjerdrum.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Borgermøde 17. september Forslag til Miljø- og Klimapolitik 2014 Velkommen! – Borgermøde 17. september 2013 Program Vision Furesø – Vi skaber løsninger.
Opstartsseminar i projektet Helhedsorienteret bæredygtig jordhåndtering Bygherreforeningen den 4. juni kl Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
1 [Firmanavn] Forretningsplan NB Mine popsmarte figurer bør slettes, hvis denne template anvendes !
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Præsentation af Refurb
Bæredygtige forbrugs- og produktionsformer
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
SUF - gevinstrealisering
Præsentation af forretningsplan
Lidt om Compliance House…
Præsentation af forretningsplan
[Indsæt projektnavn her]
Om forurening, produktion, forbrug og genbrug
CØ / FOKUSERET VÆRDIKÆDE
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Præsentation af forretningsplan
forretnings-modeller
Ansøgningsskema CØ SMV Virksomhedens navn:
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Danmarkspanel uge
VEJEN TIL EN CIRKULÆR FORRETNINGSMODEL!
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
som mennesket anvender til at genskabe / udvikle
Velkommen Dette ansøgningsskema er første skridt mod en deltagelse i projektet “Øget Vækst gennem cirkulære forretningsmodeller I SMV’er”, eller “CØ SMV”.
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Miljøvurdering Life Cycle Assessment – LCA Gennemførelse af en LCA
Præsentationens transcript:

CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er Template til ressourceprofil, road map og indsatsområder (leverance 1) OBS! Denne template skal ses som et udgangspunkt og som et minimumskrav for udarbejdelsen af Ressourceprofilen i dette projekt. Foretrækkes der alternative værktøjer/templates til løsningen af denne opgave, er der åbenhed over for dette. Dog skal disse gennemgås med operatøren og det faglige indhold, der skitseres i denne template skal være indeholdt i den endelige leverance.

Beskrivelse af virksomheden Illustrationer Konsulentteam  Virksomhed  Indledning Beskrivelse af virksomheden Herunder: Historie, størrelse, geografi, produkter og services, økonomi, nuværende forretnings set-up, strategi, grønne visioner, grønne erfaringer, konkrete idéer til grønne forretningsplaner, m.fl. Illustrationer Virksomheden, produkter, andet

Kortlægning af virksomheden i dag Ressourceprofil  Kortlægning af virksomheden i dag Område Status Strategi Materialesundhed Hvilke materialer indeholder jeres produkter? Indeholder produkterne materialer der er skadelige? (set over hele deres livscyklus) Materialegenanvendelse Kan materialerne skilles ad i rene materialebestanddele? Er produkterne genanvendelige (som helhed? som delkomponent? Som råmateriale?) Kan produkterne serviceres / repareres? Indeholder produkterne genanvendt materiale? Er produkternes End of Life klart kommunikeret til end user? Ren energi I hvilket omfang anvender virksomheden fornybar energi? På hvilke måder arbejder virksomheden med reduktion i energiforbrug? Rent vand I hvilke processer anvendes vand? Hvordan håndteres spildevand? Social ansvarlighed Har virksomheden en CSR strategi/politik? Anvendes certificeringer, der inkluderer social ansvarlighed? Emballage Hvordan håndteres indkommende emballage? Hvordan håndteres udgående emballage? Affald Hvilke typer affald findes i virksomheden? Hvordan håndteres affaldet? Transport Hvilke typer transport anvendes? Råder virksomheden selv over transportmidler? Andet Øvrige relevante områder kan tilføjes Kilde: Vugge til Vugge Danmark

Spørgsmål til afklaring af de 100 % positive mål / virksomhedens vision om bæredygtighed  Hvorledes kan virksomhedens virke bidrage til at genetablere begrænsede ressourcer? Hvorledes kan virksomheden bidrage til at afkoble samfundets vækst og udvikling fra anvendelse af begrænsede ressourcer?  100% Positive Mål Cradle to Cradle Diskutér disse spørgsmål med virksomheden og forsøg at besvare dem for hvert indsatsområde i Road Map. Formulér svarene som langsigtede mål i Road Mappet på næste slide Hvorledes kan virksomheden bidrage til at afkoble samfundets vækst og udvikling fra anvendelse af forurenende processer?  Hvorledes kan virksomhedens virke bidrage til at genopbygge beskadigede dele af samfundet og miljøet? Hvorledes kan virksomheden bidrage til at eliminere begrebet ”affald”? Hvorledes kan virksomheden bidrage til at efterlade jorden til vores efterkommere i en bedre stand end vi modtog den i? Billede: www.skautochoz.cz

Mål og milepæle for virksomhedens rejse fra den aktuelle situation til bæredygtighed  ROAD MAP Milepæl: Definér de indledende skridt virksomheden skal tage mod målet De 100% Positive Mål: Udledes fra svar på spørgsmålene på foregående slide 100% Positive Mål 2020 2021 2022 2026 2030 Materialesundhed Materialegenanvendelse Ren energi Rent vand Social ansvarlighed Emballage Affald Transport Kilde: Vugge til Vugge Danmark

Indsatsområder og indkredsning af indholdet i en cirkulær forretningsmodel   Her udfyldes foreløbige idéer til, hvad der skal arbejdes videre med i den cirkulære forretningsmodel. Alle relevante idéer kan tilføjes. Listen er dog foreløbig og der kan også arbejdes videre med idéer, der ikke fremgår af listen i første omgang. Ifm 2. leverance udvikles en Business Model Canvas (en plan for en forretningsmodel) over én valgt idé. Konklusioner Hvilke vigtige konklusioner kan udledes af arbejdet med ressourceprofil og road map? Hvor kan virksomheden med – forretnings- og ressourcemæssig – fordel fokusere sit arbejde med at udvikle en cirkulær forretningsmodel? Idéer til indsatsområder, som kan indgå i udviklingen af en cirkulær forretningsmodel, som forener reduktion af CO2, ressourceoptimering og rentabilitet Indsatsområde 1 Indsatsområde 2 Indsatsområde 3 Kort beskrivelse af idéen. Fokus på ressourceoptimering i værdikæden? Forretningsudvikling? Produktudvikling? Investeringer? Økonomiske muligheder? Miljømæssige perspektiver? Hvad mangler virksomheden for at kunne føre idéen ud i livet? Knowhow? Produkter? Leverandører? Samarbejdspartnere? Salgskanaler? Økonomi? Kort beskrivelse af idéen. Fokus på ressourceoptimering i værdikæden? Forretningsudvikling? Produktudvikling? Investeringer? Økonomiske muligheder? Miljømæssige perspektiver? Hvad mangler virksomheden for at kunne føre idéen ud i livet? Knowhow? Produkter? Leverandører? Samarbejdspartnere? Salgskanaler? Økonomi? Kort beskrivelse af idéen. Fokus på ressourceoptimering i værdikæden? Forretningsudvikling? Produktudvikling? Investeringer? Økonomiske muligheder? Miljømæssige perspektiver? Hvad mangler virksomheden for at kunne føre idéen ud i livet? Knowhow? Produkter? Leverandører? Samarbejdspartnere? Salgskanaler? Økonomi?