Overgangen fra børnehave til SFO og skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
Set i forældreperspektiv
Kompetenceafklaring af børnene
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Skoleparathed. Hvad er det?
Informationsaften Aftenens program:
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Er mit barn klar til skolestart ?
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Velkommen til informationsaften
Jeg støtter barnet ved:
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Velkommen til Nordregårdsskolen
Program - ICDP International Childhood Development Program
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Skoleparathed Sunds skole.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Velkommen til skolen ved Bülowsvej & SFO Thorvald
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Præsentation af forårs-sfo
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
VELKOMMEN Til Ikast Nordre Skole (DOF) og SFO (DUF)
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Velkommen til Skolen ved Sundet
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Velkommen til møde om førskolen 2017
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Informationsmøde Førskolen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Til Ikast Nordre Skole og SFO
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde d. XXX. oktober 2019 Skriv her Institutionerne og skolens navne XXXXXXXXX

Velkommen Aftenens program Kl. 19.00 Velkommen og præsentation af deltagere v/ xxxxxx Kl. 19.05 Formål og Overgangsaktiviteter v/ xxxxx Kl. 19.15 Arbejdet i børnehaverne v/ xxxxxxx Kl. 19.45 Summepause – kaffe og kage Kl. 20.00 SFO og Skolestart v/ xxxxx Kl. 20.30 Hvordan hjælper vi barnet i overgangen v / xxxxx Kl. 20.45 Afrundig, spørgsmål og dialog Kl. 21.00 Tak for i aften!

Formål med forældremødet ”Der eksisterer et direkte forhold mellem kvaliteten af de voksnes samarbejde og barnets lyst og evne til at erobre ’det nye’: Jo bedre samarbejde mellem de voksne, desto bedre overgang for barnet” [Larsen, 2013] Information om den kommende overgang - møder, datoer, arrangementer mm. Kick start på det gensidige samarbejde - mellem Børnehave, Skole og Forældre Vidensdeling om at være barn i overgangen - hvad er der på spil for barnet i overgangen Hvordan støtter I jeres barn bedst i overgangen - Erfaringer og informationer

Samarbejdet på tværs - mellem pædagoger, lærere og forældre Understøtter barnet i skiftet til nye venner, nye voksne, nye fysiske omgivelser og nye forventninger Sikrer tryghed og omsorg for det enkelte barn Anerkender barnets nuværende kompetencer, erfaringer og viden, og støtte barnet i at bygge videre på dette Et tæt samarbejde med jer forældre er en forudsætning for at skabe en god overgang for jeres barn

At være barn i overgangen Barnet skifter livsomstændigheder - forventninger, tab, sorg, glæde, spænding, uvished En helt ny verden at forholde sig til -nye mennesker, lokaliteter, regler, muligheder & forvetninger Hårdt arbejde… - navigere i det ukendte og finde sin plads i fællesskabet

Vigtigt for barnet i overgangen De ”små ting” får betydning – hvem, hvad, hvor…. - kendte ansigter, lege & sange – rutiner & forberedelser At høre til og være en del af fællesskabet (sociale kompetencer) - SFO opstart 1. maj er vigtig / legeaftaler mm. At have brugbar viden, erfaringer og kompetencer med sig - ”det her kender jeg, - det kan jeg finde ud af…”

Den kommunale overgangsmodel – fire hovedaktiviteter

Øvrige understøttende aktiviteter Åbent-hus-arrangementer Velkomstmøder Overleveringsskemaer Overleveringssamtaler Diverse lokale aktiviteter

Det sidste år har børnehaven fokus på: Personlig og Følelsesmæssig udvikling Selvtillid – at tro på egne evner Selvværd – at være ok, som man er Koncentration – sidde stille, være opmærksom og fordybe sig Overblik – at have styr på egen ting (taske, nøgler, jakker mm.) Robusthed – at handle selvstændigt og klare det uforudsete Udtrykke behov – bede om hjælp, sætte ord på følelser og behov Ihærdighed – at være nysgerrigog have gå på mod og vilje Omverdenskendskab – at vide hvem man selv – og ens nærmeste er

Socialt Empati – at kunne aflæse og forstå andres behov og intentioner Udsætte egne behov - vente på tur Overholde regler i lege og spil Løse konflikter Afkode sociale normer og spilleregler Lytte til andre Indgå og deltage i fællesskaber – at kunne bidrage og modtage Få nye venner

Motorisk Tage tøj af og på, klare toiletbesøg, binde, lyne, knappe mm. Cykle Løbe, hinke, hoppe, klatre, kaste, gribe, balancere og danse Klippe efter en streg Holde på en blyant Sprogligt Lytte og være opmærksom Stille nysgerrige spørgsmål Forstå og handle på kollektive beskeder Rumme 2-3 beskeder Sætte ord på følelser og behov Fortælle og referere om egne oplevelser Forklare reglerne i en leg

Barnets evne til at lære er betinget af trivsel, og barnets trivsel er betinget af læring - og af gode sociale relationer og fællesskaber Det er ikke et krav at børnene skal mestre de mere skolespecifikke færdigheder som f.eks. at kunne alfabetet, tallene fra 1 til 100, mm. når de starter i skole. Men det vil være en fordel for barnet, at have kendskab til de mange nye elementer de møder i skolen.

SUMME- PAUSE

I SFO’en fra maj til august har vi fokus på: Læringsparathed bygge videre på børnehavens arbejde At give børnene kendskab til konkrete regler, tegn, mm. Det relationelle, f.eks. At understøtte nye relationer og venskaber At give børnene kendskab til de nye voksne De fysiske rammer, f.eks. At give børnene kendskab til SFO’ens og skolens område

Den første tid i børnehaveklassen har vi fokus på: At bygge videre på børnehavens og SFO’ens arbejde At opbygge venskaber på tværs af klasserne At opbygge regler og rutiner og gøre eleverne trygge ved det nye miljø Små faglige forløb Tryghed i frikvarterer - hvad kan man hvor - konflikthåndtering

Sådan støtter I jeres barn i overgangen Personligt og følelsesmæssigt Understøt jeres barn i at tro på sig selv Understøt jeres barn i at kunne koncenterer og fordybe sig Understøt jeres barn i at være/blive robuste Sociale kompetencer Understøt jeres barn i at kunne samarbejde Understøt jeres barn i at danne venskaber og udvise empati Understøt jeres barn i at sige til/fra og lære egne grænser at kende

Sådan støtter I jeres barn i overgangen Sprog Understøt jeres barns sprog og kompetencer til at udtrykke sig, lytte og koncentrere sig Understøt jeres barns nysgerrighed og videnbegærlighed Motorik Understøt jeres barns selvhjulpenhed Understøt jeres barn i at have styr på egne ting Understøt jeres barns motorik

Alle børn ønsker at gøre det rigtige og det er vores fælles ansvar at hjælpe dem, så det bliver muligt.

Lad os sammen hjælpe børnene ”GODT PÅ VEJ” Vi håber at I vil : Spørge pædagoger og lærer, hvis der er noget I er usikre på Prioritere at deltage i de kommende møder forud for skolestarten Gøre brug af kommunens tilbud om en overleveringssamtale, hvis I er meget bekymret eller har brug for at videregive ekstra viden Give os tilbagemeldinger, hvis der er noget I savner eller mangler

Åbent hus på skolerne 2019 – uge 43 Herstedvester skole Egelundskolen onsdag d. 23. oktober mandag d. 21. oktober Herstedvestervej 44-46 Egelundsvej 8-10 43 68 73 40 43 64 73 50 Herstedlund skole Herstedøster skole torsdag d. 24. oktober tirsdag d. 22. oktober Nyvej 11 Trippendalsvej 2 43 68 71 50 43 68 73 00

Spørgsmål?

Tak for i aften!