Organisatorisk Implementering af Machine Learning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Fælles Service Center for telesundhed Klyngestyregruppemøde i Vestklyngen Herning d. 9/9/
Turnuslægers læring - overgangen fra studie til turnus Temakonference Lægeforeningen/DSMU 14. april 2008 Ann-Helen Henriksen*, Charlotte Ringsted Center.
Produktivitetsfremme Skulle det nu være noget særligt?
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Performance. Feedback Vigtigheden ved at give korrekt feedback Man kan få karten til at køre, ligesom man vil have den. Hurtigere konkurrencedygtig.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
CfL 2016 INDIKATOR™ om Organisation og HR
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Relationer på arbejdet.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DUBU Superbrugerrollen
Produktivitetsfremme
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
E-learning om ballonprojektet
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Det gode møde i folkeskolen
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Fælles ledelsesgrundlag
Balkortmetoden De enkelte grupper/funktioner vurderer kvaliteten af deres vigtigste samarbejdsrelationer De vigtigste samarbejdsrelationer tegnes med tusch.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
SUCCES MED SALG 1.
SUMO - analyse.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Hvor en UNI-C på vej hen? -og hvad betyder det for Elevplan?
Facilitering af vidensamarbejde mellem SMV’er og forskere
Forskning i Teledialog
Knallertens udstyr.
International økonomi for matematikere
Ledelsesevaluering.
Videnskabeligt projekt
Region Midtjyllands opgave
Hvor kan jeg hente hjælp?
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Videnskabeligt projekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Lederen som rammesætter og drivkraft for engagement - Fortalt fra maskinrummet fra Danmarks Bedste Offentlige Arbejdsplads 2018 Ann-Christina Matzen Andreasen,
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Strategi Til markedsføring
Undervisningsplanlægning
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Design ”Machine Learning/AI” så det bliver lovligt fra start
Hvordan motiverer vi de unge?
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Organisatorisk Implementering af Machine Learning 11/7/2019 Organisatorisk Implementering af Machine Learning Anne Bøgh Fangel Manager, Technologies in Practice Alexandra Instituttet

Myten om kunstig intelligens

Amount of sleep lost over… Algoritmer og modeller Datasæt

Erfaringer fra praksis Procesoptimering Bedre service Økonomisk besparelse Bedre kvalitet i opgaveløsningen 07-11-2019

Det ligger år ude i fremtiden. VI ved jo ikke om vi kan. 11/7/2019 Det ligger år ude i fremtiden. VI ved jo ikke om vi kan. Selve teknikken herregud. Det er jo alt det der ligger uden om. 07-11-2019

Machine Learning er mange ting… 11/7/2019 Machine Learning er mange ting… Alt inden for Machine Learning tager lang tid at bygge. Vi regner med at være klar næste år. Machine Learning er det mindste af det her. Det er i princippet bare én linje kode. 07-11-2019

Hvordan gribes implementeringen? an? 11/7/2019 Hvordan gribes implementeringen? an? Teknologiudvikling Implementering

11/7/2019 Teknologi- udvikling Praksis-

Et system i konstant udvikling 11/7/2019 Et system i konstant udvikling Teknologien løser meget meget lidt medmindre alt andet er alignet. Data Model Machine Learning er ikke noget man køber. Det er noget man skaber. Man kan ikke bare ringe til et konsulenthus og købe noget machine learning. Jo, det er der masser af, men så har man ikke lært noget. Så får man en dims. Men hvad kan man bruge den til. Organisation Forretning 11/7/2019

Udviklingsproces for Machine Learning 11/7/2019 Udviklingsproces for Machine Learning 1. De rigtige spørgsmål 2. Data-forberedelse 3. Udvikle algoritmen 4. Træne modellen 5. Teste modellen 6. Produktion 11/7/2019

1. 2. 3. 4. 5. 6. Udviklingsproces for Machine Learning 11/7/2019 Udviklingsproces for Machine Learning 1. De rigtige spørgsmål 2. Data-forberedelse 3. Udvikle algoritmen 4. Træne modellen 5. Teste modellen 6. Produktion Nøglen til at vi får lavet den rigtige model ligger i at man stiller de rigtige spørgsmål. Man skal selvfølgelig have en data scientist, når man starter op, men man skal også have nogle, der har et stærkt forretningskendskab, som går ind og tager aktiv del i processen. 11/7/2019

Udviklingsproces for Machine Learning 11/7/2019 Udviklingsproces for Machine Learning 1. De rigtige spørgsmål 2. Data-forberedelse 3. Udvikle algoritmen 4. Træne modellen 5. Teste modellen 6. Produktion Ofte vil det være nødvendigt at ændre i den måde der indsamles data på. Og her er vi afhængige af et godt samspil med forretningen. 11/7/2019

Udviklingsproces for Machine Learning 11/7/2019 Udviklingsproces for Machine Learning 1. De rigtige spørgsmål 2. Data-forberedelse 3. Udvikle algoritmen 4. Træne modellen 5. Teste modellen 6. Produktion Det er fagpersoner der træner den. Vi er ved at bygge de første evalueringer færdig. Lige nu evaluerer vi i hånden, og kigger på tingene og trækker ud. Maskinen gør det at den hver måned trækker X antal eksempler ud. Og så er der nogle medarbejdere der sidder og tager den samme beslutning. Og så kan vi se hvor mange gange den har svaret rigtigt. 11/7/2019

Machine Learning i et længere perspektiv 11/7/2019 Machine Learning i et længere perspektiv 1. De rigtige spørgsmål 2. Data-forberedelse 3. Udvikle algoritmen 4. Træne modellen 5. Teste modellen 6. Produktion 11/7/2019

11/7/2019 At skabe alignment Vores Data Scientists er så langt fremme nu, at de taber forretningen. Og det handler i virkeligheden om at hæve forretningen og træne dem i at deltage, for så får du et gigantisk kraftværk. Det handler om at opbygge en forståelse for, hvad Machine Learning er. 07-11-2019

At skabe en fælles forståelse 11/7/2019 At skabe en fælles forståelse Machine Learning er et værktøj. Værktøjer kan du ikke bruge til noget uden der er et problem Der er vi afhængige af vores fagfolk. Derfor er det særligt vigtig at vi taler deres sprog og kan forklare hvad det kan hjælpe dem med. Hvis ikke vi gør det. Hvis vi laver processer der ikke inddrager, så får vi dem ikke med Ansættelse af forandringsagenter Machine Learning Academy Direkte involvering i projekter At man får et slide show om Machine Learning det gør ikke man bliver i stand til som forretning af stille de her spørgsmål, så det er noget vi arbejder med hele tiden. 07-11-2019

Machine Learning kræver ledelse 11/7/2019 Machine Learning kræver ledelse TOP-DOWN 07-11-2019

11/7/2019 Ledelsen skal skabe rum for at vi kan få lov at fejle. Der skal være lidt galskab over det. Man skal prøve noget vildt. Hvis man ikke fejler har man ikke satset nok. … der tør Strategisk vision Risikovillighed Tværgående samarbejde Organisatorisk har vi valgt at lægge arbejdet med direkte reference til direktionen. Vi har sikret at der ikke er nogen forretningsområder, der kan lukke projektet eller diktere hvad vi skal. Det er ikke fordi danskerne er bedre til machine learning end alle andre. Det er ikke fordi vi er bedre til at programmere. ER vi bedre til at programmere end andre? Nej. Hvad er forskellen? Det er da i ledelsen. Det er ledelsen der sætter scenen og sikrer at medarbejderne er med. 07-11-2019

Og medarbejdere der vil… 11/7/2019 Og medarbejdere der vil… Hvis vi laver processer der ikke inddrager, så får vi dem ikke med. TOP-DOWN BOTTOM-UP Det handler om forandringsledelse på teknologi. Ofte ændrer det jo ret radikalt på arbejdsvanerne. Man kan ikke bygge uden folk er med, så en stor grad af involvering er helt afgørende. 07-11-2019

Fokus på forandringsledelse 11/7/2019 Fokus på forandringsledelse Man skal ændre processer. Man skal ændre forretningen og man skal ændre organisationen. Det handler i bund og grund om ledelse. Tillid og Tryghed Identitet og arbejdsopfattelse Fællesskab 07-11-2019

At sikre tillid og tryghed 11/7/2019 At sikre tillid og tryghed Fokus på den overordnede agenda Ejerskab og involvering af medarbejdere Gøre det til et fælles projekt 07-11-2019

At arbejde med Arbejdsidentiteten 11/7/2019 At arbejde med Arbejdsidentiteten Fælles vision Involvering af medarbejdere Mening og værdi for den enkelte 07-11-2019

11/7/2019 At arbejde tæt sammen Vi sidder sammen og nørder omkring de her ting. Det gør at forretningen siger gud, er det bare det. Hvis du tager vores træningsdata på de her modeller. Så der det jo bare et regneark. De træner modellerne ved at skrive ja, nej, ja, nej. Alene det at komme til den erkendelse. Det betyder at vi har forretningsfolk, der nu kommer og siger. ”Vi vil have mere machine learning.” Og så kommer de med meget konkrete eksempler på, hvor maskinen kan gå ind og læse og finde informationer og reagere på det. 07-11-2019

6 skarpe # 1 Gør det til et direktionsanliggende 11/7/2019 6 skarpe # 1 Gør det til et direktionsanliggende # 2 Skab en fælles positiv vision # 3 Formidl teknologiens muligheder # 4 Inddrag alle medarbejdere i processen # 5 Arbejd eksperimenterende # 6 Skab identitet og mening for den enkelte 07-11-2019

Manager, Technologies in Practice 07-11-2019 Anne Bøgh Fangel Manager, Technologies in Practice linkedin.com/in/anne-bøgh-fangel-079513 @annefangel +45 22 25 53 22 anne.b.fangel@Alexandra.dk Spørgsmål? Nysgerrig på, hvad du kan med digitalisering? Samarbejde