Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fælles Service Center for telesundhed Klyngestyregruppemøde i Vestklyngen Herning d. 9/9/2015 1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fælles Service Center for telesundhed Klyngestyregruppemøde i Vestklyngen Herning d. 9/9/2015 1."— Præsentationens transcript:

1 Fælles Service Center for telesundhed Klyngestyregruppemøde i Vestklyngen Herning d. 9/9/2015 1

2 Agenda Vision og formål – hvorfor? Hvem er med? Status – hvor er vi kommet til? Fremtid og strategisk fokus 2 Frederik Mølgaard Thayssen Projektleder MTIC Tidligere: Digitalisering, Velfærdsteknologi, Forretningsudvikling og fællesoffentlig udvikling

3 u Fælles vision Fælles Servicecenter – fundamentet til enkel og tryg telesundhed for borgere og sundhedsfaglige

4 Formål med Fælles Service Center for telesundhed Formålet med FSC er at gøre det: Enkelt og let for de sundhedsfaglige at anvende telesundhed, så de kan fokusere på kerneopgaven Enkelt, let og trygt for borgerne at anvende telesundhed Effektivt for sundhedsvæsenet at anvende telesundhed, herunder at skalere Muligt med tværsektorielt samarbejde og dermed bedre sammenhæng for borgeren 4

5 Offentlige parter – Region Midtjylland – Alle 19 kommuner i Regionen – Almen praksis (PLO repræsentation) Private parter – Systematic – Falck – Next Step Citizen 5 OPIOPI Hvem er med?

6 Tre overordnede faser af FSC Fase 1: 2013- 2015 Udvikling af koncept for FSC Fase 2: 2015- 2017 Afprøvning af koncept Udbudsfor- beredelse Fase 3: 2017- Udbud og idriftsættelse af FSC 6

7 Projektplan for Fase 2 7 Aftaleindgåelse med virksomheder Opstart af 2-3 cases Analyse af selvbetjeningsbehov Opstart af Businesscase arbejde. Version 1 1. halvår 2-3 Cases i drift Opstart af 2-3 cases Løsningsforslag på selvbetjening Businesscase version 2 Opstart Udviklings- og videnscenter 2. halvår 5-6 cases i drift Analyse af personlig agent Businesscase version 3 Opstart fællesoffentlig organisering Telemedicinsk infrastruktur klar til afprøvning 3. halvår Forberedelse af udbud Udarbejdelse af kravspecifikation Løsningsforslag for personlig agent Businesscase version 4 Anbefaling til fællesoffentlig organisering og governance 4. halvår Afholdelse af fælles offentligt udbud på Fælles Service Center for telesundhed på vegne af de 19 kommuner og Region Midtjylland Telemedicinsk infrastruktur modnet og klar til stordrift 3. Kvartal 2017 Projektstart maj 2015 Projektslut april 2017 Idriftsættelse af FSC Idriftsættelse af FSC

8 Hvad består konceptet af? 8

9 Afprøvning i 3 spor Spor 1: Bæredygtigheden af konceptet – Afprøvning af aktuelle cases ind i FSC: Horsens på forkant, KIH komplekse gravide, Fælles Sårsupport, Virtuel træning, Tidlig Opsporing, Telepsykiatri … Spor 2: Businesscase – Kan det betale sig og hvis ja, hvordan? Spor 3: Fællesoffentlig organisering – Tværsektorielt samarbejde, governance, økonomi 9

10 Forretningsperspektiv for kommuner, hospitaler og praktiserende læger Hjælp til anvendelse af telemedicin Behøver ikke selv at have medarbejdere til ikke- sundhedsfaglige opgave og kan fokusere på kerneopgaven Løsninger som kan fungere sømløst på tværs Videndeling Færre fejlinvesteringer Standardiserede telesundhedsløsninger – baseret på evidens Telesundhed med positiv bundlinje Brug for evidens før snebolden ruller

11 Fremtid og strategisk perspektiv Tænk altid FSC ind i når telesundhed er i spil – Også selvom det i starten er mere besværligt end af gøre det selv… det er det bare ikke når der er + 100 borgere på 1 fælles servicecenter i stedet for 19 + 5 lokale servicecentre = stordriftsfordele – 24/7/365, Standard, kvalitet, det virker – Ens for borgere og medarbejdere – Det er billigt Tværsektoriel vidensdeling og rådgivning – Hurtigere i gang – Jeg behøver ikke selv finde ud af det hele, – Vidensnetværk med kollegaer på tværs 11


Download ppt "Fælles Service Center for telesundhed Klyngestyregruppemøde i Vestklyngen Herning d. 9/9/2015 1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google