Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Ungdommens Folkemøde
Modul 2.
AMiR 3 – 2016 Torsdag d. 22. september 2016
Løsningsfokuseret Ledelse
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Børnebakkens Indsatser
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Musisk ledelse Jens Skou Olsen 2014 p..
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
FNs Verdensmål Hvad går de ud på? Hvorfor er de vigtige?
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Køreteknik.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
SUMO - analyse.
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Dias om Følgende dias giver et overblik over, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Sådan bruger du præsentationen
Ledelsesevaluering.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
1½ times arbejde i gruppen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Dialogbaseret værktøj
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Indsæt billede af din skole
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Anerkendelse og Ressourceorientering
Idegenererings-øvelse
MIKRO-PROJEKTMODELLEN
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet Vi forebygger stress sammen OBS tovholdergruppe: ”Forandringer og stress” indeholder flere processer rettet mod forskellige niveauer i organisationen. Denne proces er tiltænkt individet; dvs. den handler om, hvordan man som individ kan arbejde stressforebyggende i en forandringsproces. Selvom processen retter sig mod individet laves den dog i grupper på op til 10 personer og kan derfor godt laves sammenhængende med processen rettet mod arbejdsgruppen, der også er at finde i værktøj 10.

Proces Oplæg: Hvad er stress og kilder til stress ved forandringer Oplæg: Hvem skal gøre hvad og introduktion til omvendt brainstorming Øvelse: Omvendt brainstorming

Hvad er stress? Kortvarig stress betegner en tilstand, hvor vi mobiliserer ekstra kræfter i en kravsituation Stress kan forstås både fysiologisk, psykologisk og socialt – og både fysiologiske, psykologiske og sociale stressorer kan få os til at opleve stress Stress som begreb har udviklet sig siden 30’erne og frem til i dag

Hvad er stress? Hør Pia Ryom fortælle om stressbegrebet og den fysiologiske, psykologiske og sociale stress https://www.youtube.com/watch?v=oCbQOiV4078&feature=youtu.be

Kilder til stress ved forandringer Traditionelle: Ændringer i arbejdsgange, usikkerhed på egne kvalifikationer, forandring opleves som synonym med nedskæring. Relationelle: Nye krav kan føre til usikkerheder, som kan føre til konflikter i arbejdsgruppen, rolleuklarhed kan skabe konflikter og borgere/ brugere/patienter kan opleves krævende, fordi de ikke forstår (grunden til) forandringen. Moderne: Balancen mellem arbejde og fritid, oplevelsen af at være tankemæssigt på arbejde hele tiden, højere grad af selvledelse.

Hvem skal gøre hvad? Alle niveauer i organisationen har et ansvar for at forebygge stress i forbindelse med en forandringsproces Arbejdsmiljøorganisationen/MED har fx det overordnede ansvar for, at der tages hånd om det psykiske arbejdsmiljø før, under og efter forandringerne Ledelsen har fx ansvar for at sørge for de rette mængder information på rette tidspunkt og sørge for, at medarbejderne får indflydelse, hvor det er muligt. Den enkelte arbejdsgruppe/team/afdeling har fx ansvar for rejse de spørgsmål, der bekymrer, og diskutere mulighederne i forandringerne.

Hvem skal gøre hvad? Individet har ansvar for at være tålmodig, åben og nysgerrig og være med til at skabe tillid til forandringsprocessen ved: at have tillid til egne evner – eller bede leder om hjælp at gå konstruktivt ind i forandringsprocessen og lade den komme an på en prøve Alt i alt handler det i et stressforebyggende perspektiv om at undgå en for kraftig trusselsvurdering, som i sig selv kan være stressfremkaldende. …men hvordan gør vi så det?

Introduktion til omvendt brainstorming Det kan være vanskeligt at have tillid til, at en forandring fører til noget godt, hvis man har bekymringer, der ikke kan blive luftet på en ordentlig måde. Metoden omvendt brainstorming giver derfor de kritiske synspunkter og erfaringer frit løb i kritikfasen, men behandler dem straks derefter konstruktivt i forebyggelsesfasen.

Den aktuelle forandringsproces OBS tovholdergruppe: Denne slide er medtaget for at huske jer på, at det er vigtigt, at I, inden I går i gang med selve metoden, sikrer jer, at alle ved præcis, hvilke forandringer, der er tale om.

Kritikfasen Hver især: Tøm hovedet for idéer til, hvad der vil garantere et dårligt psykisk arbejdsmiljø og lav trivsel i forbindelse med forandringen Skriv hver enkelt idé ned på en post-it Placér alle dine post-its på væggen OBS tovholdergruppe: Sørg for rigeligt med post-its og at finde et stykke væg eller en tavle, hvor alle post-its kan blive hængt op.

Kritikfasen II Hver især: Læs alle post-its på væggen Sæt en streg ud for de tre idéer/post-its, som du vurderer, med størst sikkerhed vil bringe et dårligt psykisk arbejdsmiljø med sig. Fælles: Saml de post-its, der har fået flest streger OBS tovholdergruppe: Sørg for rigeligt med post-its og at finde et stykke væg eller en tavle, hvor alle post-its kan blive hængt op. Når stregerne er sat, sørger I for, at bunken med post-its, der har fået flest streger, har en passende størrelse ift., hvad der er tid til at diskutere i næste fase.

Forebyggelsesfasen Gennemgang af de udvalgte idéer fra kritikfasen én for én: Drøft idéer til, hvordan I kan forhindre de dårlige scenarier Skriv alle løsningsforslag på post-its og sæt dem under de pågældende kritiske punkter på væggen

Forebyggelsesfasen II Diskussion i plenum: Hvilke af de forebyggende idéer kan omsættes til konkrete handlingsplaner for høj trivsel i forandringen?

Forebyggelsesfasen III Refleksion: Hvad har I fået ud af øvelsen? Hvilke idéer vil du selv kunne gå hjem og arbejde videre med og hvilke skal tages videre i andre fora?

Vi forebygger stress sammen Tak for i dag! Vi forebygger stress sammen