Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer IT i undervisningen Caroline Lillelund Lindved Leder af sekretariatet for it i folkeskolen Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 14-08-2019
Regeringens og KL’s satsning på øget anvendelse af it i folkeskolen Stort uudnyttet potentiale for at it kan skabe en bedre og fagligt stærkere folkeskole Regeringen har afsat 500 mio. kr. til øget anvendelse af it i folkeskolen i perioden 2012-2015 14-08-2019
Indsatsens fire initiativer Støtte til indkøb af digitale læremidler samt nem og overskuelig adgang til digitale læremidler Adgang til velfungerende it i undervisningen Klare mål for anvendelsen af it og digitale læremidler og læringsmål Forskning i it-baserede læringsformer og demonstrationsskoleforsøg Indsatsen er en del af Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015. 14-08-2019
Puljen til støtte til indkøb af digitale læremidler Det overordnede formål med puljen er at bidrage til at udvikle markedet for digitale læremidler, herunder at stimulere et stort udbud af kvalitetsprodukter Fokus på udvikling af digitale læremidler med faglig og pædagogisk effekt og som giver mulighed for en bedre ressourceudnyttelse 14-08-2019
Udmøntning af puljen i 2012 Der udmøntes op til 50 mio. kr. til kommunernes indkøb af digitale læremider i 2012 Tilskudskriterier 2012 - der kan opnås tilskud til: Digitale læremidler, der er online, interaktive og produceret til brug i undervisningen Digitale læremidler i dansk, matematik, engelsk og naturfaglige fag Digitale læremidler, der er registreret på Materialeplatformen 14-08-2019
Udmøntningsmodel 2012 Midlerne udmøntes som en trækningsret – dvs. alle kommuner får adgang til en andel af de 50 mio. kr. baseret på antallet af elever i kommunens folkeskoler Der er udsendt tilskudsbrev til alle kommuner medio juni 2012 med information om kommunens trækningsret Kommunerne får refunderet op til halvdelen af den afholdte udgift til tilskudsberettigede digitale læremidler ved at indsende dokumentation til sekretariatet for it i folkeskolen Læs mere i vejledningen, der ligger på www.uvm.dk/itifolkeskolen 14-08-2019
Brug for mere viden om it-baseret undervisning Positive resultater fra mindre forskningsprojekter, lokale forsøg mv. i forhold til bl.a. motivation, undervisningsdifferentiering, inklusion og nye måder at organisere undervisningen på. Men der mangler generaliserbar og konsolideret viden. Derfor igangsættes omfattende måling af digitale læremidlers faglige/pædagogiske og økonomiske effekt. Lærere og skoleledere over hele landet inddrages. 14-08-2019
Hvad bliver de nye kriterier for puljen i 2013? Fastlæggelse af kriterier afventer effektmålingens viden om: Er der typer af digitale læremidler, der har en større effekt end andre? Er der klassetrin/fag, hvor den faglige effekt er stærkere? Hvilke faktorer er afgørende for at det digitale læremiddel har en effekt? Faglige og/eller ressourcemæssige effekter? Fokus på forberedelse, undervisningssituationen, videndeling m.v.? Etc… 14-08-2019
Kommende udmøntning af puljen
Forventede rammer for distributionsplatforme Pejlemærke for 2015 …Effektive distributionskanaler giver skoler, lærere og elever nem og overskuelig adgang til digitale læremidler. ‘Grundmodel’ med mulighed for at stille yderligere krav efterhånden som markedet udvikler sig og der opnås erfaringer Bl.a. krav til producenternes adgang, adgangskontrol (UNI-login), gængse krav til tilgængelighed, relativt få funktionalitetsmæssige krav samt integration og åbne snitflader til en række hyppigt anvendte systemer og services Forventet udmelding om rammerne i efteråret 2012, så der pr. 1. januar 2013 kan etableres en eller flere distributionskanaler
Læs mere på www.uvm.dk/itifolkeskolen 14-08-2019