Præsentation af partnerskab Ungdomsringens og Copenhagen Business School, Institut f. ledelse, politik og filosofi
Ungdomsringens Akademi Fornyet fokus på kompetenceudvikling målrettet ledelse og pædagogisk praksisudvikling. Udvikling af aktivitetskoncepter, der kan hjælpe fritids- og ungdomsklubberne og ungdomsskolerne til at blive en vigtig partner i den åbne skole og den varierede skoledag. Retningen ”partnerskabelse om en form for videnscenter” Ungdomsringens Lederkonference 2016
Spørgsmålet Hvilke former for ledelse kan placere fritids- og ungdomsklubberne og ungdomsskolerne og deres medarbejdere i en central rolle i de nye netværk og partnerskaber? Succeskriterier: At give sprog til fritidspædagogikkens bidrag til den åben skole. Genere viden om ledelsespraksisser, der kan informere og kvalificere ledelsesarbejdet. Ungdomsringens Lederkonference 2016
Relationen forskning og udvikling Copenhagen Business School /Metropol Nyt sprog for ledelse i nye pædagogiske landdskaber Konference Ungdomsringens lederkonference og netværk Tværkommunalt ledernetværk med afsæt i forskningsprogrammet Team Ledergruppen som reflekterende team Støtte for udvikling af next practice Fælles ”ydelseskatalog” PLUP Personligt interview, optages på medie. Udformning af personligt lederudviklingsprojekt Individuel identifikation af next practice Sparring med konsulent
Hvorfor ikke best-practice Specifikke betingelser og muligheder Drift vs strategi - strategisk drift Blik for egen ledelse Ledelseseksperimenter Ungdomsringens Lederkonference 2016
Synergi Løbende dialog, formulering og afprøvning af teser Katalysere udviklingsarbejde (indspark af viden) Tilbyde blikke på udviklingsarbejde, strategisk kontekst og praksis Kvalificere nye ledelsespraksisser Fleksibilitet, åbenhed, løbende tilpasning Ungdomsringens Lederkonference 2016
Metoder Interview, gruppeinterview Observationer Kortlægning af strategisk bane Log-bøger, leder-leder interview Ledelseseksperimenter Ungdomsringens Lederkonference 2016
Forskning Delprojekt 1: Strategisk ledelse af samarbejde om børn og unges trivsel Partnerskabsledelse Tværprofessionelt samarbejde Fjernledelse Netværksledelse Ledelse i emergerende organisatoriske landskaber Ungdomsringens Lederkonference 2016
Forskning Delprojekt 2: Inklusion på tværs af folkeskole og klub. Forandringsledelse ift. at fremme et nyt børnesyn og opbygge en professionel praksis, der kan skabe deltagelsesmuligheder for det enkelte barn. Øget samarbejde på tværs af klubber/ungdomsskoler og skole i forbindelse med vidensdeling og særlige interventioner omkring enkelte børn eller specielt designede inklusionsforløb. Efterår 2016 – efterår 2017. Ungdomsringens Lederkonference 2016
Forskning Delprojekt 3: På kanten af organisering Selv-organiseret ungdomskultur Ledelse af ustyrlighed Nye fritidspædagogiske muligheder Ungdomsringens Lederkonference 2016
I kan risikere at møde Ungdomsringens Lederkonference 2016
Tidsplan Forår 2016: opstart Efterår 2016: udviklingsforløb, empiriindsamling Forår 2017: udviklingsforløb, analyser Efterår 2017: afrunding, formidling Ungdomsringens Lederkonference 2016
Åben invitation Ungdomsringens Lederkonference 2016