For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

De fire trin - sådan kan man arbejde med tobaksforebyggelse og holdninger på væresteder og bosteder Velkommen til denne workshop, hvor jeg vil præsentere.
Samfundsfag i 1.C.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Åbent bord Den Kreative Platform
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Strukturer velegnet til…
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Opgaven jeg fik stillet
Sigrid .
Innovation og iværksætteri
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
PARTIERNES STRUKTUR, VALG TIL FOLKETING & REGERINGEN
Cooperativ learning - også kaldet CL
Information til nye forældreråd i 0
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
4.lektion: Velfærdsmodeller
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
De politiske partier.
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Gruppe 6 Pecha Kucha -.
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.
Øvelse 1: First Impressions
Caseopgave ECCO i Danmark.
Cooperative Learning in English Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Tilsynserklæring Aabenraa Friskole 2016.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Velkommen til fagligt samspil
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
- og hvordan du undgår dem…
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Indsæt billede af din skole
FORBERED KLASSEN TIL DAGEN GØR JER KLAR TIL CAMPUS+
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Politik og tobak Introducer emnet – hvorfor skal vi arbejde med det, hvordan og hvor lang tid? XX-antal lektioner, alt efter hvor lang tid, klassen skal arbejde med opgaven. Del eleverne ind i grupper i forhold til de politiske partier, du vil have, de arbejder med. Elevark ”Politik og rygning” skal printes ud eller sendes til eleverne plus CL-aktivitet ”Politik og rygning – CL-aktiviteten Svar-bazar”. Undervisningsforløb, der handler om tobak, rygning og politiske partiers holdninger til rygelovgivning. DK har et mål, der handler om at i 2030 er der ingen børn og unge, der ryger og at kun 5 % af voksne ryger. Dialog og forebyggelse – for hvad ved I egentlig om rygning? Hvad skal man vide om rygning? Skal man overhovedet have en holdning til rygning og tobak og rygeregler /-love? Hvad ved eleverne om nationale rygeregler og love og om, hvad de forskellige partier mener om rygning?

Hvad skal vi nå? Icebreaker Mål for undervisningen For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Hvad skal vi nå? Icebreaker Mål for undervisningen Oplæg vedr. opgave og arbejde i grupper Hjernepause Fremlæggelse og debat evaluering

Icebreaker ”Klisterpapir” For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Icebreaker ”Klisterpapir” Klassen deles i 2 grupper Alle får udleveret et ark ”klisterpapir” Stil jer i 2 lige rækker Afvent opgave Klisterpapir er en samarbejdsøvelse – 5-10 min. højst Materialer: A4-ark papir – hvis man vælger en mindre str. bliver øvelsen sværere. Regler: Deltagerne sættes sammen med "klisterpapir"! Deltagerne må ikke miste kontakten med de andre deltagere, som de er klistret sammen med! Opstart: Lad eleverne starte på en lang række og ”klister” dem sammen med deres sidemænd på forskellige måder. Rækken skal danne forskellige geometriske figurer uden at tabe klisterpapiret. Først skal deltagerne måske danne en cirkel, derefter en trekant osv. Udvid opgaven, du kan vælge at udvikle aktiviteten ved enten at vælge en person, der skal lave en figur med de andre eller at 1 person sættes i midten, og de andre klistrer sig på. Kan laves med og uden bevægelse. En elev står i midten af gruppen. Eleverne i cirklen skal røre ved personen i midten eller ved en anden i cirklen med det udleverede stykke papir mellem de kropsdele, der rører hinanden.  Personen i midten begynder at bevæge sig, og hele gruppen må bevæge sig sammen med personen i midten for at holde papirerne fast. Man kan røre hinanden med hovedet, skulderen, halsen, hofterne, hvad som helst. Variation af klisterpapir er, at man laver en kæmpe figur af deltagerne efter samme teknik. Eller at en elev vælges til at bygge skulpturen ved at sætte de andre deltagere sammen med "klisterpapir".

Mål for undervisningen: For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Mål for undervisningen: Jeg kan finde information om danske partiers holdninger til rygelovgivningen Jeg får indsigt i, hvilke holdninger forskellige partier har til rygelovgivning i Danmark Jeg kan formidle og forklare min viden ud fra et politisk standpunkt i en debat Samfundsfag: Kompetenceområde: Politik Videns- og færdighedsområde: Politiske partier og ideologier FM: Eleven kan analysere den aktuelle parlamentariske situation og partiernes indbyrdes placering VM: Eleven har viden om politiske partier, deres grundholdning og mærkesager.

Politiske partier i Danmark For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Politiske partier i Danmark Hvilke politiske partier kender I? Hvor i det politiske landskab ligger partierne? Hvilke politiske mærkesager har partierne? OBS på nyvalg juni 2019 – opdateres…. Start op med en forberedende snak om dansk politik. Hvilke politiske partier kender klassen? Hvad ved de om de politiske partiers holdninger? Kender de til partiernes rygepolitik? Socialdemokratiet: Partileder: Mette Frederiksen - Pladser i Folketinget: 46 - Medlemstal: 40.060 - Stiftet: 1871 - Listebogstav: A Radikale Venstre: Partileder: Morten Østergaard - Pladser i Folketinget: 8 - Medlemstal: 7.000 - Stiftet: 1905 - Listebogstav: B Det konservative folkeparti: Partileder: Søren Pape Poulsen - Pladser i Folketinget: 6 - Medlemstal: 9.402 - Stiftet: 1915 - Listebogstav: C Socialistisk folkeparti: Partileder: Pia Olsen Dyhr - Pladser i Folketinget: 7 - Medlemstal: 8.131 - Stiftet: 1959 - Listebogstav: F Liberal Alliance: Partileder: Anders Samuelsen - Pladser i Folketinget: 13 - Medlemstal: 6.600 - Stiftet:2007 - Listebogstav: I Dansk Folkeparti: Partileder: Kristian Thulesen Dahl - Pladser i Folketinget: 37 - Medlemstal: 15.911 - Stiftet: 1995 - Listebogstav: O Venstre: Partileder: Lars Løkke Rasmussen - Pladser i Folketinget: 34 - Medlemstal: 35.957 - Stiftet: 1870 - Listebogstav: V Enhedslisten: Partileder: Ingen, det ledes kollektivt. - Pladser i Folketinget: 14 - Medlemstal: 9.335 - Stiftet:1989 - Listebogstav: Ø Alternativet: Partileder: Uffe Elbæk - Pladser i Folketinget: 10 - Medlemstal: 10.665 - Stiftet: 2013 - Listebogstav: Å Partier, der ikke sidder i regering: Kristendemokraterne: Partileder: Stig Grenov - Pladser i folketinget: 0 - Medlemstal: 2072 - Stiftet: 1970 - Listebogstav: K (tidligere Q) Nye borgerlige: Partileder: Pernille Vermund - Pladser i folketinget: 0 - Medlemstal: 3627 - Stiftet: 2015 - Listebogstav: D Kilde: https://www.kristeligt-dagblad.dk/politik-begyndere/overblik-partierne-i-danmark Hvilke politiske partier har vi i DK?

For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Opgave: I skal i grupper finde og repræsentere et partis holdning til loven om rygning. I skal også forberede en præsentation på et minut, hvor I gengiver parties holdning til rygning og fremlægger det for resten af klassen. I skal benytte jer af forskellige appelformer / argumenter:   Logos: Fornuften (f.eks. ved at henvise til videnskabelige undersøgelser og fakta) Etos: Afsenderens troværdighed og status (f.eks. ved at henvise til sig selv som ekspert) Patos: Følelserne (f.eks. ved at anvende følelsesladede udtryk eller ved at omtale børn eller katastrofer)   Til sidst skal I forberede en debat, hvor I, som repræsentant for det politiske parti, skal forholde jer til nogle spørgsmål, som står på elevarket.  I debatten skal I benytte forskellige appelformer og argumenter. Hvad skal I? I skal i grupper repræsentere et politisk parti i Danmark og undersøge partiets holdning på rygeområdet. Derefter skal I lave en præsentation af holdningen og til sidst debattere med de andre partier. Gennemgå elementerne – hvis appelformer ikke er gennemgået, så gør dette her. Aftal med klassen, hvor lang tid de får til at søge information, lave fremlæggelse og forberede debatten. Vis dem elevarket, send det evt. til dem elektronisk eller print det til dem.

Fremlæggelse og evaluering For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Fremlæggelse og evaluering Fremlæggelse i klassen Hver gruppe fremlægger deres politiske ståsted og deltager efterfølgende i den politiske debat. Evaluering CL-struktur 2 guldkorn og 1 optimering Efter fremlæggelse kan man lave en evalueringsaktivitet CL-strukturen Svar-bazar ligger klar: Ark skal downloades og printes. Elever cirkulerer – fang en makker Elev 1 stiller et spørgsmål fra arket. Elev 2 svarer, hvis han/hun kan, hvorefter elev 1 skriver svaret på sit ark. Elev 2 tjekker svaret og skriver sine initialer ved svaret. Elev 2 stiller et spørgsmål, som elev 1 besvarer. 2 skriver svaret og 1 gennemlæser og sætter sine initialer. Partnerne takker, siger farvel og fanger en ny makker. Proceduren gentages, indtil alle spørgsmål er besvaret af forskellige elever. Evaluering: Hvilke 2 gode ting, faglige input og viden, kan du tage med dig fra forløbet? Hvad kan gøres bedre en anden gang?