FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Advertisements

Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Læringsstile og lektier
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Spørgsmål du kan overveje  Hvordan bliver du inspireret i dit arbejde?
?.
Observation af din/andres undervisning –
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Click to add title Click to add subtitle.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Årsplan – en kort en lang
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Uddannelse – dit barns fremtid
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Lærerpræsentation.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Kollektiv vejledning – dagens program
Undervisningsmiljøvurdering Bieringhus Efterskole
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
LEGO – BuildToExpress 1. Hvem er du? Byg
Dagens program Du skal lære at: finde dine introduktionsforløb
Velkommen til Introdag med skills-aktiviteter!
Velkommen til Introdag med skills-aktiviteter!
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
At gøre karriere.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Begynd med at åbne
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Modul 3.2 – Forberedelse til læringsteams
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Klar til uddannelsesevents? 3. – 4. oktober i FrederiksborgCentret
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Den gode tone Lse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Morale og dannelse i uddannelse
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Klar til uddannelsesevent? 24. – 25. oktober i Bella Center
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Den gode tone Lse.
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
FORBERED KLASSEN TIL DAGEN GØR JER KLAR TIL CAMPUS+
Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+ Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne.
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 5. september 2019
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Hvad vil jeg efter 9. klasse?
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10 FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9.-10. KLASSE - LÆRERVEJLEDNING)

Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+. Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne skal forberede jer til dagen, men kan også bruges generelt i forhold til faget ‘Uddannelse og job’. Der er fire forslag til opgaver, du kan bruge uafhængigt af hinanden: Ungdomsuddannelse – hva’ så? Mine styrker ”Det fede ved mit arbejde…” Familietræet Ved hver opgave er det beskrevet, hvor længe den ca. tager, hvad formålet er, hvilket kompetenceområde den bidrager til, og hvad I skal bruge af udstyr. Find også alle materialer som PowerPoint og pdf på vores hjemmeside i bjælken til højre: www.campus-koege.dk/campusplus/elever-og-skoler God fornøjelse!

UNGDOMSUDDANNELSE– HVA’ SÅ? Varighed: 1 lektion Kompetenceområde: Det personlige valg Formål: At eleverne får kendskab til opbygningen af ungdomsuddannelserne, samt får mulighed for at reflektere over, hvad hverdagen på uddannelserne byder på. Udstyr: Adgang til computer, storskærm inkl. Lyd og tavle/

UNGDOMSUDDANNELSE – HVA’ SÅ? Beskrivelse: Se filmen om uddannelsesmuligheder: www.ug.dk/6til10klasse/dit-valg Lav en afstemning (I kan evt. lave afstemning anonymt på sedler): Hvad tænker du, at du vil vælge? EUD/EUX Erhvervsuddannelse Gymnasial uddannelse Tænker stadig Se filmene om ”din nye hverdag på en…”: Erhvervsuddannelse: www.ug.dk/6til10klasse/din-nye-hverdag-paa-en-erhvervsuddannelse Gymnasiale uddannelse: www.ug.dk/6til10klasse/din-nye-hverdag-paa-en-gymnasial-uddannelse Med udgangspunkt i filmen: Lav 2 lister på tavlen under 0verskrifterne EUD/EUX og GYM. Oprems forskellene i forhold til arbejdsformen/opbygningen/undervisningsformen på ungdomsuddannelserne. Tal om: Er der en hverdag, der tiltaler dig mere end en anden? Tal om: Er der noget ved uddannelserne, der overrasker? Afrund på klassen: Lav afstemningen igen: Hvad tænker du, at du vil vælge? EUD/EUX Erhvervsuddannelse Gymnasial uddannelse Tænker stadig Har noget ændret sig? HUSK: Ofte er der både en gymnasial og erhvervsrettet vej til dit drømmejob – tag den arbejdsform, som du tror passer bedst til dig.

mine styrker Varighed: 1 lektion Kompetenceområde: Fra uddannelse til job Formål: At få eleverne til at reflektere over egne styrker og interesser, og hvilke uddannelsesvalg og –muligheder, der eksisterer Udstyr: Adgang til computer, iPad eller smartphone til alle

MINE STYRKER Beskrivelse: Tag testen ”Mine Styrker”: igotskills.dk/om-mig/mine-styrker Skriv tre svar på din computer/iPad/mobil eller papir på hvert af spørgsmålene: Hvad er jeg god til? (god til at læse, god til at være en god ven, god til at se andre – hvad som helst) Hvad kan jeg lide at lave? (kreative ting, hjernearbejde, ting med hænderne, se tv, lave armbøjninger – hvad som helst) Gå ind på jobkompasset (www.ug.dk/vaerktoej/jobkompasset/index.html#) Undersøg mulighederne for forskellige former valg af uddannelse ud fra, hvad dine styrker og interesser er. Find 2-3 forskellige jobs, du er nysgerrig på – skriv dem gerne ned. Afrund ved at samle op på klassen. Hvad fik du ud af aktiviteten? Husk!! Du skal kun blive klogere og mere nysgerrig på mulighederne for job og uddannelse. Det er helt ok, at du ikke ved det endnu.

”Det fede ved mit arbejde…” Varighed: 1 lektion Kompetenceområde: Arbejdsliv Formål: At introducere eleverne for forskellige erhverv og det arbejdsliv, der følger med samt at skabe nysgerrighed om erhvervsuddannelserne Udstyr: Computere/iPad/smartphones til arbejde to og to

”DET FEDE VED MIT ARBEJDE…” Beskrivelse: Arbejd to og to Hver gruppe går ind på (vimeo.com/skillsdenmark) Se 3 film eller flere Udvælg én, der beskriver et erhverv, som I overhovedet ikke kendte til før Lav et kort oplæg om, hvad erhvervet handler om, og hvordan personen i filmen beskriver det fede ved dette erhverv/job Undersøg, hvilke uddannelsesveje der er til dette erhverv  www.ug.dk Præsentér den valgte profession og vejen dertil for klassen

Familietræet Varighed: 1 lektion Kompetenceområde: Arbejdsliv + Uddannelse og job Formål: At eleverne bliver nysgerrige på, hvilke uddannelser deres familiemedlemmer har taget, om deres overvejelser ift. job og uddannelse, og hvilke jobs de har haft gennem årene og har nu. Så får eleverne mere begreb om, hvordan forskellige uddannelser og erhverv kan bringe forskellige jobs og titler med sig.

FAMILIETRÆET Beskrivelse Lektier FØR undervisningen: Tag en snak med din mor, far og andre i din familie – og find 5 forskellige jobtitler: Spørg ind til: Hvilke uddannelser har din mor, far eller andre i din familie taget? Vidste de, hvad de ville, da de var 16 år gamle? Hvilke overvejelser havde de? Hvilke jobs har de haft gennem årene? Hvad arbejder de med nu? Til undervisningen: Præsentér ét af dine familiemedlemmers profil for de andre i klassen. Udvælg én, du synes, var overraskende, én der var ligetil, én der laver noget andet, end det de uddannede sig som, eller én der har nogle arbejdsopgaver, som du ikke forventede. Præsentér profilen. Fortæl om hvorfor, du valgte den.