torsdag den 11. april 2019 Basen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Den 16.august 2010 Regionsgården
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Lærings- og praksisfortællinger:
Er mit barn klar til skolestart ?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Det autentiske menneske
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Fokus på personlige kompetencer
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Cooperativ learning - også kaldet CL
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Procesværktøjer.
Program - ICDP International Childhood Development Program
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Niveauer for læring i organisationen
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Den lærende organisation
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Inklusion og inkluderende processer
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Spørgeskema som evalueringsværktøj for ledelsen Nordvestskolen Tommy Sørensen©
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Spændingsfeltet mellem tro og psykologi Aida H. Andersen og Ole Rabjerg, Agape.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Neuropædagogik – pædagogik med hjernen og med hjertet
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
John Hattie.
SUF - gevinstrealisering
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Ansvarlig.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Kort om adfærdsdesign ‹nr.›.
Karakterer og læring.
Den glade skole på bjerget.
Ledersalon Tvivl og handlekraft i lederskabet
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

torsdag den 11. april 2019 Basen Udvidet forældresamarbejde -Hvordan kan vi bruge mentalisering til at styrke samarbejdet i udfordrende situationer? torsdag den 11. april 2019 Basen Tommy Hjordt, Familiekonsulent, 22130597

Mentalisering At se sig selv gennem den andens øjne Hvordan ser jeg mig selv, gennem barnet/forælderens(den/dem jeg arbejder med´s) øjne…. Vigtigt spørgsmål at stille sig selv løbende… Mentalisering er en form for fantasifuld mental aktivitet om andre og sig selv, opfattelse og fortolkning af menneskelig adfærd i form af forsætlige mentale tilstande; behov, ønsker, følelser, overbevisninger, mål, fantasier, formål, grunde, misforståelser, vrangforestillinger At se os udefra og andre indefra Humor – helst som evnen til at kunne i tale sætte og vise egne ”fejl” eller fejltagelser og evnen til at gøre brug af selvironi Tommy Hjordt, Familiekonsulent 22130597

At se os udefra og andre indefra Hvad er mentalisering? Mentalisering er en form for fantasifuld mental aktivitet om andre og sig selv, opfattelse og fortolkning af menneskelig adfærd i form af forsætlige mentale tilstande; behov, ønsker, følelser, overbevisninger, mål, fantasier, formål, grunde, misforståelser, vrangforestillinger. At se os udefra og andre indefra Tommy Hjordt, Familiekonsulent (+45)22130597

Se dig selv udefra Se den anden indefra Give eksempler på hvad – hvordan og hvornår En samtidig bevægelse.. Have sindet på sinde.. Hvordan virker det jeg gør, på den anden… Gætte på Hvordan det jeg gør, virker på den anden Tænk på et barn i har tæt på.. Tænk over en situation hvor det lykkedes.. På trods.. Hvad skete der – siden det blev muligt.. Hvad var det særlige der lykkedes.. (fat Jer i korthed).. Tommy Hjordt, Familiekonsulent, 22130597

Tommy Hjordt, Familiekonsulent, 22130597 Eksempel på et barn, der har historie med sig… (Tommy). Før – under – efter

Mentalisering er en forestillingsevne, som: Vi bruger til at be-gribe, hvad der (nok måske) sker hos den anden, med indbygget uvished/gætteri Kommer og går. Den kan genskabes – ofte ved hjælp og ved at opklare misforståelser. Ikke er effektfuld fordi vi læser den korrekt, men fordi vi gætter og tager imod feedback, Vi gør “Wondering”. Er altafgørende for læring – så fokusér på at understrege den, stimulere den og stoppe, når den er brudt sammen. Lad mentalisering flyde, så kommer tilknytning og epistemisk tillid af sig selv. Forklaring undervejs og eksempler… NINA BOELSGAARD OG RIKKE LYNGDAM

Når mentaliserings-kæden falder af.. Vi kan ikke cykle videre mod vores mål, så vi må stå af og tjekke, hvorfor den røg af 1). Stop op 2). Gæt på, hvad der sker og 3). Skab en ny kontekst med flere gæt Vi har nu mulighed for at opdage nye veje (skift fokus fra løsning til læsning)

Derfor gør jeg sådan her… Hvad er mentalisering? Evnen til at skabe mening i ens egen følelsesmæssige og rationelle verden At se én selv udefra og andre indefra Jeg føler sådan her… Derfor gør jeg sådan her… Som får dig til at føle… Som får mig til at føle… Og så gør du sådan her… Det er fokus på mentale tilstande og ikke på handling Tommy Hjordt, Familiekonsulent, 22130597 Eia Asen 2016

Sæt et eksempel på, fra din dagligdag.

Epistemisk trust, (Velbegrundet tillid) henviser til den specifikke form for tillid, der kræves af en person for at muliggøre social læring. Den velbegrundede tillid er netop tilliden til socialviden, at en potentiel ”lærer” kan have noget at tilbyde den potentielle lærende. Denne tillid bygger på og udløses af en viden om, at læreren har tilegnet sig viden og på sympatisk vis forstået de afgørende ting om mig og min situation-mentalisering. Tillid til at den anden har bemærket og forstået, hvordan det er at være mig, her, nu, i denne konteks Peter Fonagy og Eia Asen, Anna Freud Centre, London Tommy Hjordt, Familiekonsulent, 22130597 Tommy Hjordt, Familiekonsulent, 22130597

Når vi skaber connection opbygger vi erfaring med Epistemisk Tillid • Connection gennem : • - en varm forbindelse med engagement • - Forståelse og indlevelse • - Nysgerrighed • Tydelig signalering om hvor man selv står og hvad man gerne vil forstå mere • Virker fordi: • Vi stoler på den der læser bag vores handlinger og forsøger at se os indefra • Effekten er : • Vi erfarer at forandring kan ske når vi følges med andre om det der svært • En bunke tryg læring og tillid: sikker tilknytning • En bunke utryg læring og tillids-skepsis: en usikker tilknytning. NINA BOELSGAARD RIKKE LYNGDAM Tommy Hjordt, Familiekonsulent, 22130597

Hvis jeg laver denne handling hvordan påvirker det dem omkring mig ? Og hvilken indvirkning vil det have på mig? Og hvordan reagerer jeg efterfølgende? Tænk på en situation fra egen praksis… Nina Boelsgaard og Rikke Lyngdam Tommy Hjordt, Familiekonsulent, 22130597