Virksomheden Virksomhedsøkonomi Samfundsmæssige forhold Makroniveau

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Virksomhedens interessenter
Etablering af virksomhed
Erhvervsøkonomi projekt nr. 1
DEN NYE SELSKABSLOV VED TORBEN WAAGE
Marketingplanlægning
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Emner/Indlæringsmål lekt. 5+6
Virksomheden Virksomhedstyper Produktionsvirksomheder
Den glade CEO og iværksætter!
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
1.1 Virksomhedstyper Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
Ill. 16.1: Distributionskanalernes værdiskabelse
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Virksomheder - definition
Selskabsformer I/S, ApS og IVS
Behovet for regnskabsvæsen
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Kap. 11 Virksomhedens årsregnskab
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Idé, mål og politikker Kapitel 9
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
Praksisformer og virksomhedsdannelse Af Natalia Madsen & Mads Grarup Odense den 3. februar 2004 Forum: OR
Etablering af virksomhed
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Af: Jonatan W & Line Stryander
Introduktion til afsætning
Tommy Engedal Kronborg
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
2.2 Virksomhedens mål Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
Forretningsplanen Emner du skal have viden om ved start: Download forretningsplan i en word-fil på
Kapitel 14 Virksomhedsformer og hæftelse. I kapitel 14 gennemgås: Hæftelsesformer Virksomhedsformer Enkeltmandsvirksomhed Virksomhed i selskabsform, I/S,
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Jeopardy Del 1: Mikroøkonomi. ØkonomiMarkedetElasticitetMarkedsfejlStat og marked
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Virksomhedsformer og hæftelse
Koncepter og butikskæder
Etablering af virksomhed
Virksomhedens udvikling
Forskel i regnskabet i Selskaber og Privat ejet virksomhed
FORRETNINGSPLAN.
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
26. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Præsentation af forretningsplan
10 Konkurrencesituation
Præsentation af forretningsplan
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
Vækstkaution og Kom-i-gang-lån
Velkommen til EØ.
21. Den strategiske plan.
Mission, vision og forretningsidé
Virksomhedsformer og hæftelse
Virksomhedstyper og ejerforhold
Kontoramme og kontoplan
Virksomhedens livscyklus
Kap Bogføringssystemet.
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

Virksomheden Virksomhedsøkonomi Samfundsmæssige forhold Makroniveau Mikroniveau

Hvad er virksomhedens vigtigste opgave???? Per Enevoldsen Hvad er virksomhedens vigtigste opgave???? Levere varer og serviceydelser til kunderne Dække kundernes behov

Hvordan dækker følgende virksomheder kundernes behov? Lego Bang & Olufsen Apple Punkt 1 Danske Bank Burger King

1. Virksomheden LEGO Virksomhedsbeskrivelse

1. Virksomheden Virksomhedstyper Produktionsvirksomheder Handelsvirksomheder Servicevirksomheder

1. Virksomheden Produktionsvirksomhed Fremstiller selv de varer, den sælger Markedsopgaver Udvikle, fremstille og levere produkter til kunderne Tre former for varelagre

1. Virksomheden Handelsvirksomhed Indkøber og videresælger færdigvarer Opdeles i to grupper: Engrosvirksomheder (grossister) Sælger videre til detailleddet Detailvirksomheder (detaillister) Sælger direkte til almindelige forbrugere Markedsopgaver Sammensætte et produktsortiment og levere produkter til kunderne

1. Virksomheden Servicevirksomhed Blandede virksomheder Fremstiller og sælger serviceydelser Blandede virksomheder Aktiviteter inden for flere områder

1. Virksomheden Virksomhedens ejerformer Offentlige virksomheder Ejet af staten, regionerne eller kommunerne Private virksomheder Enkeltmandsvirksomhed Interessentskab Aktieselskab Anpartsselskab

Virksomheden Fordeling af ejerformer i 2006

1. Virksomheden Fordeling af ejerformer i 2006 og 2011 Enkeltmandsfirma 165.771 152.001 Interessentskab 18.208 15.820 Aktieselskab 30.526 30.794 Anpartsselskab 59.637 78.516 I alt 274.142 277.131

Virksomheden Enkeltmandsvirksomhed Personlig hæftelse Ejes af en enkelt person Ejeren hæfter personligt for virksomhedens gæld Personlig hæftelse Ejeren hæfter med alt, hvad han eller hun ejer Risikere at miste sin personlige formue, som fx bil, hus og sommerhus ved konkurs

Virksomheden Fordele Få formelle krav Ejeren bestemmer selv – træffe hurtige beslutninger Ingen krav til indskud af egenkapital Relativt let at optage et lån Ulemper Stor økonomisk risiko for ejeren pga. den personlige hæftelse Kun én ejer til at indskyde penge og bidrage med viden

Virksomheden Interessentskab Ejes af to eller flere personer (interessenter) I/S efter firmanavnet Ejerne hæfter personligt og solidarisk for virksomhedens gæld Interessentkontrakt Personlig hæftelse Hæfter for gælden med hele sin personlig formue Solidarisk hæftelse Den enkelte ejer hæfter for hele virksomhedens gæld, hvis den ene ejer ikke kan betale, må den anden ejer betale det hele

Virksomheden Fordele ved et interessentskab: Få formelle krav Ingen krav til størrelsen af indskud af egenkapital Relativt let at optage nye lån på grund af den personlige og solidariske hæftelse Flere ejere til at indskyde kapital og bidrage med viden Ulemper ved et interessentskab: Stor økonomisk risiko for ejerne på grund af den personlige og solidariske hæftelse Det kan være svært at træffe hurtige beslutninger, da ejerne skal være enige

Virksomheden Aktieselskab Den øverste myndighed En eller flere ejere (aktionærer) Selskabskapital: min. kr. 500.000 A/S efter firmanavnet Skal overholde selskabslovens regler Begrænset hæftelse: Den indskudte kapital Den øverste myndighed Generalforsamlingen Mindst en gang om året

Virksomheden Fordele ved et aktieselskab: Ulemper ved et aktieselskab: Lille økonomisk risiko for ejeren/ejerne på grund af den begrænsede hæftelse Mulighed for at flere ejere kan indskyde kapital Ulemper ved et aktieselskab: Mange formelle krav, der skal opfyldes, fx offentliggørelse af regnskabet Minimumskapital på kr. 500.000, som kan indskydes i form af penge eller værdier, fx en bil

Virksomheden Anpartsselskab Den øverste myndighed En eller flere ejere (anpartshavere) Selskabskapital: min. kr. 50.000 ApS efter firmanavnet Skal overholde selskabslovens regler Begrænset hæftelse: Den indskudte kapital Den øverste myndighed Generalforsamlingen Mindst en gang om året Loven stiller kun krav om en direktion

Virksomheden Fordele ved et anpartsselskab: Lille økonomisk risiko for ejeren/ejerne på grund af den begrænsede hæftelse Mulighed for at flere ejere kan indskyde kapital Ulemper ved et anpartsselskab: Mange formelle krav, der skal opfyldes, fx offentliggørelse af regnskabet Minimumskapital på kr. 50.000

Iværksætterselskab (IVS) Iværksætterselskaber (IVS) giver dig muligheden for at stifte et selskab med en selskabskapital på kun 1 kr. Selskabskapitalen kan herefter opbygges ved, at du opsparer 25 pct. af det årlige overskud i selskabet – indtil den samlede egenkapital udgør 50.000 kr. Derefter kan IVS'et omregistreres til et almindeligt anpartsselskab. Fordele: det kræver ikke indskud af en større kapital for at stifte et selskab. Der hæftes ikke med hele den personlige formue, som det er tilfældet ved en enkeltmandsvirksomhed. Ulemper: der stilles flere krav end ved etablering af en enkeltmandsvirksomhed - fx omkring indberetning af årsrapport. Virksomheden kan heller ikke råde frit over bunden kapital og kan ikke udbetale udbytte, før virksomheden har en samlet egenkapital på over 50.000 kr. Et IVS skal ses som et alternativ til et anpartsselskab, ikke til en enkeltmandsvirksomhed.

1. Virksomheden Ejerform Antal ejere Krav til indskud Hæftelse Fordele Ulemper Enkeltmands-virksomhed Interessent-skab Aktieselskab Anpartssel-skab 1 Hæftelsesform Kun en til at indskyde kapital Få formelle krav Lettere at låne Ingen Personligt Få formelle krav Lettere at låne Flere til at indskyde kapital Hæftelsesform Evt. uenighed mellem ejere Personligt solidarisk Mindst 2 Ingen Mindst kr. 500.000 Hæftelsesform Evt. flere til at indskyde kapital Krav om indskud Formelle krav Sværere at låne Mindst 1 Begrænset Hæftelsesform Evt. flere til at indskyde kapital Krav om indskud Formelle krav Sværere at låne Mindst 1 Mindst kr. 50.000 Begrænset

1. Virksomheden Virksomhedens idegrundlag og ide Virksomhedens idégrundlag Strategisk grundlag for driften over en længere periode Virksomhedens ide udtrykker Hvilke behov virksomheden vil dække og hvordan Hvilke kunder (målgruppe) virksomheden vil henvende sig til

Interne situation (forhold man selv har indflydelse på) Stærke sider Produkter Ansatte Udstyr Økonomi Markedsføring Svage sider Produkter Ansatte Udstyr Økonomi Markedsføring

Eksterne situation (forhold man ikke selv har indflydelse på) Muligheder Kunder Leverandører Konkurrenter Samfundsudvikling Lovgivning Trusler Kunder Leverandører Konkurrenter Samfundsudvikling Lovgivning

B&O’s interne situation Unikt design Høj kendskabsgrad Kendt brand 758 »B1« butikker (egne butikker) på verdensplan, hvilket medfører øget profilering og bedre service over for forbrugerne 385 autoriserede forhandlere (»SIS« butikker, dvs. Shop-in-Shop med et afgrænset område til Bang & Olufsens produkter) Løbende produktudvikling En internationaliseringsgrad på 91 %, dvs. at 91 procent af den samlede omsætning stammer fra eksport, hvilket medfører en øget risikospredning Stor eksportmæssig know-how Produktion i Danmark sikrer en høj kvalitet Produktion i Tjekkiet medfører lave produktionsomkostninger 4 nye B1 butikker på det russiske marked Fald i virksomhedens generelle omkostninger Faldende omsætning fra 2007/08 til 2008/09 Underskud i 2008/09 Produktion i Danmark medfører høje produktionsomkostninger Fald i det samlede antal butikker fra 2007/08 til 2008/09 Sælger konjunkturfølsomme produkter Det høje prisniveau medfører, at målgruppen er begrænset

B&O’s Eksterne situation Stigende antal husstande Den demografiske udvikling (Det Grå Guld) Det nye tv-signal Stigende efterspørgsel efter fladskærme Stigende fokus på design og boligindretning Skattelettelser i 2010 Stigende økonomisk vækst på det kinesiske marked (BNP steg med 9 procent i 2009) Faldende rente medfører stigende købekraft hos forbrugerne Finanskrisen Stigende ledighed svækker forbrugernes købekraft Den teknologiske udvikling, hvor computere i stigende grad anvendes til afspilning af musik og film Konkurrenter (især den tyske producent Loewe)

B&O’s ide At dække behovet for audio- og videoudstyr til købestærke forbruger, som lægger vægt på på kvalitet og design.

Virksomhedens ide udtrykker Hvilke behov virksomheden vil dække og hvordan Hvilke kunder (målgruppe) virksomheden vil henvende sig til Virksomhed Virksomhedens ide Netto Discountforretning At dække behovet for forbrugsvarer til den prisbevidste forbruger på selvbetjeningsbasis Jensens Bøfhus Restaurant At dække behovet for ”spise-ude-oplevelser” til bl.a. børnefamilier til en overkommelig pris

1. Virksomheden Virksomhedens mål og strategi Virksomhedens mål Lego Virksomhedens mål og strategi Virksomhedens mål Et mål er udtryk for en ønskværdig fremtidig tilstand Konkrete, målbare, realistiske forenelige og tidsbestemte Virksomhedens strategi Strategier er overordnede planer for, hvordan man vil nå de opstillede mål.

Mål skal være operationelle Konkrete De er præcise og målbare Målbare De skal kunne konstateres, om de er nået Realistiske De skal være muligt at nå Forenelige De må ikke stride mod hinanden Tidsbestemte Det skal angives, hvornår de skal være nået

Bang & Olufsen Virksomhedens omsætning skal i løbet af 2 år mindst udgøre 4,5 mia. kr. Virksomhedens skal mindst udvikle 4 nye salgsbare produkter om året

1. Virksomheden Virksomhedens værdikæde Består af en række aktiviteter, der tilsammen skaber værdi for kunden, og som dermed giver virksomheden konkurrencemæssige fordele En værdikæden for en produktionsvirksomhed kan således omfatte: