Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Eksamen og eksamensbilag :
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Formalia ved opgaveskrivning
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
Hvad man skal og hvad der kan være en fordel.  Fælles rammer for eksamen  Skriftlig eksamen  Mundtlig eksamen  Spørgsmål.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
SRP 2015 En officiel eksamen Karakter på eksamensbeviset.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Fagprøve - en kort oversigt.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
AT-eksamen 2017.
Hvad man skal og hvad der kan være en fordel
Fordybelse i et projekt
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Almen sTudieforberedelse 2017
Større skriftlig opgave i 2.hf
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Studieretningsprojektet
Udkast til justering af KS
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Den gode prøve i faget dansk
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Studieretningsprojektet 2017
SSO - Større skriftlig opgave
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Større Skriftlig Opgave
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Karl Henrik Flyums model
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Teopæd og den afsluttende opgave
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
AT-eksamen 2019.
Større Skriftlig Opgave
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Større Skriftlig Opgave
Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Mundtlig eksamen – international økonomi B
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen EKSAMENSPROJEKT Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen

Dagens program Rammerne for EP Tidsplan for EP Gode råd til EP

Rammerne Individuel opgave 2 fag Selvvalgt emne Afsluttede fag eller fag der afsluttes i år Fagene bliver vurderet på det højeste niveau du har haft det på Selvvalgt emne Synopsis på 2-3 sider (intet formelt krav om omfang) Individuel mundtlig prøve ud fra synopsen 1. Opgavens rammer 1.1. Eksamensprojektet omfatter to til tre fag og afsluttes med en individuel mundtlig prøve på baggrund af en synopsis. Kursisten skal udarbejde eksamensprojektet på det højeste faglige niveau, kursisten har eller har fulgt fagene.

Rammerne Skal skrives af alle der ønsker en hel HF-eksamen Karakteren står selvstændigt på eksamensbeviset og tæller med en faktor på 1½

Rammerne Valg af fag og emne Vejledning Udformning af problemformulering Skrivning af synopsis Mundtlig prøve 2. Eksamensprojektets område 2.1. Den enkelte kursist vælger de fag, som eksamensprojektet udarbejdes i. 2.2. Kursets leder udpeger blandt kursets lærere vejleder/vejledere for den enkelte kursist i de fag, der indgår. Vejlederen/vejlederne medvirker i alle projektforløbets faser. 2.3. Kursisten vælger i samråd med vejlederen/vejlederne et emne, hvor de valgte fag indgår. Emnet skal inden for såvel fagenes kernestof som supplerende stof afgrænses på en sådan måde, at der kan udformes en problemformulering, som sikrer, at der ikke kan ske genanvendelse af afsnit fra besvarelser, som tidligere er afleveret og rettet. 2.4. Kursets leder fastlægger en procedure for valg af fag og emne.

Tidsplan I dag Uge 45-46 Senest den 15./11. 2018 (tilmelde) Den 21/2 2019: synopsiskursus Den 11/3 1. projektdag Frem til den 15/3 2019 Den 11/4 + 24/4 2019 Tidligst den 16/5 2019 TIDSPLAN FOR EKSAMENSPROJEKT 2016    Uge 2-4 Faglærerne orienterer om hvordan deres fag kan bruges i forbindelse med eksamensprojektet   18/1 2017: NE introducerer om eksamensprojektets rammer, faser og vigtige datoer. Senest 2/2 2017: Tilmeldingsdeadline for Eksamensprojekt i LUDUSweb. Gå ind under kursist -> Vælg fanebladet ”flerfaglige prøver” -> Vælg fag og skriv emne -> Skriv evt. en kommentar om vejleder eller andet. Hvis det ikke er muligt at tilmelde sig eksamensprojekt i LUDUSweb, så kig forbi Aida eller Sara – så åbner de op for muligheden Det er vigtigt, at du inden d. 2/2 har drøftet dine tanker med de relevante lærere, og at de har godkendt emnet. 10/3 2017: 1. projektdag: Vejledningsdag og problemformuleringsdag Projektdagene er din mulighed for at fordybe dig i dit eksamensprojekt. Der gives ikke fravær til kursister som skriver EP, men undervisningen fortsætter som normalt Senest 13/3 2017: Deadline for godkendelse af foreløbig problemformulering. Du skal her have dine vejledere til at skrive under på, at din problemformulering er af en kvalitet, så du kan arbejde videre med den. 6/4 2017: 2. projektdag: Skrivedag for den egentlige synopsis 17/4 2017: 3. projektdag: Skrivedag for den egentlige synopsis 20/4 kl 14.00: Deadline for aflevering af den endelige synopsis i 2 underskrevne eksemplarer hos Aida Justesen i C-bygningen. HUSK: Du har selv det fulde ansvar i tilfælde af problemer med udprintning af opgaven og evt. sletning af dele af opgaven/hele opgaven. Husk derfor løbende at tage sikkerhedskopier, tag evt. løbende et print af det du har skrevet eller send det til dig selv eller til en kammerat. Problemer med udprintning giver ikke forlængelse af afleveringsfristen. 11/5 2017: Første mulige mundtlige eksamensdag for eksamensprojektet.

Tidsplan: I dag Opstarten på Eksamensprojekt Mange informationer, som I kun får i dag

Tidsplan: Frem til den 15/11-2018 Faglærere informerer om mulighederne for at skrive i deres respektive fag. Tag selv kontakt til faglærere for fag du overvejer at skrive i. 2.3. Kursisten vælger i samråd med vejlederen/vejlederne et emne, hvor de valgte fag indgår. Emnet skal inden for såvel fagenes kernestof som supplerende stof afgrænses på en sådan måde, at der kan udformes en problemformulering, som sikrer, at der ikke kan ske genanvendelse af afsnit fra besvarelser, som tidligere er afleveret og rettet. 3.1. Kursisten formulerer en problemformulering, der godkendes af vejlederen/vejlederne. Den skal rumme flerfaglige krav i de fag, der indgår, og den kan ikke direkte bygge på den del af fagenes stof, der allerede er indgået i kursistens undervisning. Der er dog intet til hinder for, at projektet udarbejdes i forlængelse af arbejdet i de fag, der indgår, eller har forbindelse hermed.

Tidsplan: Senest den 15/11-2018 VIGTIG DEADLINE!!! Tilmeldingsdeadline for Eksamensprojekt i LUDUSweb. Gå ind under kursist -> Vælg fanebladet ”flerfaglige prøver” -> Vælg fag og skriv emne -> Skriv evt. en kommentar om vejleder eller andet. NB! Du skal registreres hos Aida for at kunne tilmelde dig. Det vil sige at du har 2½ uger fra i dag til at finde ud af hvilke fag og hvilket emne du vil skrive EP i. DETTE ER TILMELDINGEN TIL DENNE EKSAMEN Hvis det ikke er muligt at tilmelde sig eksamensprojekt i LUDUSweb, så kig forbi Aida – så åbner hun op for muligheden Det er vigtigt, at du inden d. 29/1 har drøftet dine tanker med de relevante lærere, og at de har godkendt emnet.

Tildeling af vejledere Tildeling af faglige vejleder(e). Du har ikke krav på at få dine nuværende lærere som vejledere. 2.2. Kursets leder udpeger blandt kursets lærere vejleder/vejledere for den enkelte kursist i de fag, der indgår. Vejlederen/vejlederne medvirker i alle projektforløbets faser.

Kursus i synopsis-skrivning 21. Februar 2019 Kl 09:55-11:35

Tidsplan: Frem til den 15/3 2019 Du tager initiativ til at aftale møder med din(e) vejleder(e) Ved disse vejledninger kan I drøfte problemer vedr. litteratur, faglige problemstillinger, afgrænsning af emne, problemformulering mm. Disse vejledninger er UTROLIGT vigtige for, at du får lavet en problemformulering, som rent faktisk kan besvares på en fornuftig måde 2.3. Kursisten vælger i samråd med vejlederen/vejlederne et emne, hvor de valgte fag indgår. Emnet skal inden for såvel fagenes kernestof som supplerende stof afgrænses på en sådan måde, at der kan udformes en problemformulering, som sikrer, at der ikke kan ske genanvendelse af afsnit fra besvarelser, som tidligere er afleveret og rettet. 3.1. Kursisten formulerer en problemformulering, der godkendes af vejlederen/vejlederne. Den skal rumme flerfaglige krav i de fag, der indgår, og den kan ikke direkte bygge på den del af fagenes stof, der allerede er indgået i kursistens undervisning. Der er dog intet til hinder for, at projektet udarbejdes i forlængelse af arbejdet i de fag, der indgår, eller har forbindelse hermed.

Tidsplan: Den 11./3. 2019 1. Projektdag Her har man mulighed for at få tid til fordybelse og evt. sparring med sin(e) vejleder(e) Formulering af problemformuleringen Du får ikke fravær fra øvrig undervisning

Tidsplan: Den 15./3. 2019 Aflevering af foreløbig problemformulering Skal godkendes af din(e) vejleder(e)

Tidsplan: Den 11./4. og den 24./4. 2019 2. og 3. projektdag Her har man mulighed for at få tid til fordybelse og evt. sparring med sin(e) vejleder(e) Du skriver din synopsis Du får ikke fravær fra øvrig undervisning 3.2. Kursisten udarbejder en synopsis, som indeholder: – Titel på emne og angivelse af de fag, der indgår – Problemformulering – Oversigt over de problemstillinger, der er arbejdet med – En præcisering af projektets konklusioner – Oversigt over, hvilke metoder der er anvendt i arbejdet – En konklusion, herunder eventuelt formulering af spørgsmål til videre arbejde – En oversigt over anvendte kilder. 4. Projektforløbet 4.1. Under projektforløbet skal kursisten sikres hensigtsmæssig adgang til faciliteter, der er relevante for udarbejdelsen af projektet.

Tidsplan: Den 26./4. 2019 AFLEVERING AF SYNOPSEN Hver kursist skal aflevere 3 underskrevne eksemplarer - med den officielle forside - til Aida Du har det fulde ansvar for at aflevere rettidig i det korrekte format og antal Husk også at lave et eksemplar til dig selv 3.3. Ved eksamensprojektets afslutning afleverer kursisten synopsen til kurset i det nødvendige antal eksemplarer. Synopsen sendes til censor inden prøven. Kursets leder fastlægger en procedure herfor.

Tidsplan: Fra den 16/5 2019 Første mulige eksamensdag 5. Prøve 5.1. Der afholdes en individuel mundtlig prøve på baggrund af synopsen. Eksaminanden medbringer synopsen og eventuelle supplerende noter til prøven. Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand. Prøven består af eksaminandens præsentation af og fremlæggelse af synopsen suppleret med uddybende spørgsmål fra eksaminator. Censor kan inddrages i eksaminationen.

Tidsplan IDEGENERERING OG AFGRÆNSNING PROBLEMFORMULERING I dag Uge 45-46 Senest den 15/11 2018 Den 11/3 2019 Frem til den 15/3 2019 Den 11/4 + 24/4 2019 Den 26/4 2019 Tidligst den 16/5 2019 IDEGENERERING OG AFGRÆNSNING PROBLEMFORMULERING SYNOPSISSKRIVNING TIDSPLAN FOR EKSAMENSPROJEKT 2016    Uge 2-4 Faglærerne orienterer om hvordan deres fag kan bruges i forbindelse med eksamensprojektet 14/1 2016: NE introducerer om eksamensprojektets rammer, faser og vigtige datoer. Senest 28/1 2016: Tilmeldingsdeadline for Eksamensprojekt i LUDUSweb. Gå ind under kursist -> Vælg fanebladet ”flerfaglige prøver” -> Vælg fag og skriv emne -> Skriv evt. en kommentar om vejleder eller andet. Hvis det ikke er muligt at tilmelde sig eksamensprojekt i LUDUSweb, så kig forbi Aida – så åbner hun op for muligheden Det er vigtigt, at du inden d. 29/1 har drøftet dine tanker med de relevante lærere, og at de har godkendt emnet. 9/3 2016: 1. projektdag: Vejledningsdag og problemformuleringsdag Senest 10/3 2016: Deadline for godkendelse af foreløbig problemformulering. Du skal her have dine vejledere til at skrive under på, at din problemformulering er af en kvalitet, så du kan arbejde videre med den. 8/4 2016: 2. projektdag: Skrivedag for den egentlige synopsis 18/4 2016: 3. projektdag: Skrivedag for den egentlige synopsis  19/4 kl 14.00: Deadline for aflevering af den endelige synopsis hos Aida Justesen i C-bygningen.  HUSK: Du har selv det fulde ansvar i tilfælde af problemer med udprintning af opgaven og evt. sletning af dele af opgaven/hele opgaven. Husk derfor løbende at tage sikkerhedskopier, tag evt. løbende et print af det du har skrevet eller send det til dig selv eller til en kammerat. Problemer med udprintning giver ikke forlængelse af afleveringsfristen. 13/5 2016: Første mulige mundtlige eksamensdag for eksamensprojektet. MUNDTLIG PRØVE

Gode råd til EP - Afgrænsning Bedste råd overhovedet: GÅ I GANG TIDLIGT! Snak med dine lærere og medkursister Søg relevant litteratur og bestil bøger hjem Lav fyldige notater til hvad du finder ud af og hvor du finder det, så du kan finde det igen

Gode råd til EP - Problemformulering Formuleringen af problemformuleringen er utrolig vigtig at bruge mange kræfter på – brug din(e) vejleder(e) Overhold de aftaler du laver med dine vejledere. Tag notater under vejledningen – du kan ikke huske det bagefter. Kom selv med forslag til løsninger på problemer du har; forvent ikke at vejlederen kan løse det for dig. Inspiration http://skrivopgave.kk.dk/artikel/problemformulering Inspiration: www.skrivopgave.dk/problemformulering/index.html

Gode råd til EP - Synopsisskrivning En sammenfatning af de vigtigste pointer i din opgave Der er forskellige faglige traditioner Snak med din(e) vejleder(e) om hvad en synopsis er Deltag i synopsis-kurset i uge 8 Skal indeholde titel, problemformulering, problemstillinger, delkonklusioner, anvendte metoder, hovedkonklusion og anvendte kilder. 3.2. Kursisten udarbejder en synopsis, som indeholder: – Titel på emne og angivelse af de fag, der indgår – Problemformulering – Oversigt over de problemstillinger, der er arbejdet med – En præcisering af projektets konklusioner – Oversigt over, hvilke metoder der er anvendt i arbejdet – En konklusion, herunder eventuelt formulering af spørgsmål til videre arbejde – En oversigt over anvendte kilder.

Gode råd til EP - Eksaminationen Du starter med at fremlægge din synopsis Tag udgangspunkt i din problemformulering Brug din synopsis og uddyb den Sørg for at have struktureret din fremlæggelse Du skal vide mere om emnet, end der står i din synopsis 5. Prøve 5.1. Der afholdes en individuel mundtlig prøve på baggrund af synopsen. Eksaminanden medbringer synopsen og eventuelle supplerende noter til prøven. Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand. Prøven består af eksaminandens præsentation af og fremlæggelse af synopsen suppleret med uddybende spørgsmål fra eksaminator. Censor kan inddrages i eksaminationen. 6. Bedømmelse 6.1. Bedømmelsen af eksamensprojektet sker på grundlag af en helhedsvurdering af den mundtlige præstation i forhold til de faglige mål i de fag, der indgår i projektet. Ved bedømmelsen lægges herudover vægt på: – Behandling af emnet ud fra problemformuleringen – Strukturering og formidling af det faglige stof – Inddragelse af relevant baggrundsstof. 6.2. Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering.

Konkrete forslag til emner: Der må I snakke med jeres lærere