Byggeskadefonden, oprettet ved lov i 1986

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Temadag om den nye lovgivning
Advertisements

Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Hvilke typer af budgetposter har boligafdelingen indflydelse på ?
Systemejer organisation.
Digitale flytterapporter
4/3/2017 Ændringer i forvaltningen af boligorganisationernes og afdelingernes økonomi.
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
1 Introduktion til Økonomiudvalgets ansvars- og opgaveområder fastlagt i styrelsesvedtægten.
Rene Boulevardbebyggelser - et børn og ungeprojekt Et forebyggende projekt med hensyn til hærværk og kriminalitet Boulevardbebyggelserne.
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
DDS Dokumenteret Drikkevands Sikkerhed i Odense Kommune
Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Bl. 3. kreds. Kredskonference 4. november 2011 Kommunesamarbejdet og styringsdialogen. v/ Kaj Jensen, Slagelse Kommune.
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Weekendkonference 8.kreds 26. oktober2012 Fondens rolle og muligheder på et trængt boligmarked med tomme boliger.
EN INNOVATIV VEJ TIL EFFEKTIV DRIFT
Boligkontoret Danmark
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Weekendkonference 3. kreds 4. november Landsbyggefondens (LBF’s) opgaver.
Ekstraordinær Generalforsamling i Støtteforeningen for Kulturstedet Lindegaarden 1.Valg af dirigent og referent (Mikael) 2.Orientering om Fonden ”Den selvejende.
Helhedsplan DIGTERPARKEN
1 SOCIALE PARTNERSKABER I UDSATTE BY- OG BOLIGOMRÅDER.
Handel med korn mellem landmænd
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Ny friplejeboligordning. Evaluering af friplejeboligordningen pegede på: Uhensigtsmæssigt med genudbud hvert 10. år Et ufleksibelt afregningssystem Nogen.
Præsentationskursus i København og Vejle den 3. og 10. maj 2016 Landsbyggefondens regnskabsindberetningssystem Evy Ivarsson Nielsen.
Dispositionsfonden Udamortiserede lån 100 % 1999.
GYMNASIEFÆLLESSKABET Byggeprojekter GYMNASIEFÆLLESSKABET Gymnasiefællesskabet – historik og formål Historik GF er et barn af kommunalreformen.
. AlmenBolig+ Beboermøde II Tømmergården. Program for beboermøde d. 13. juni 2016 ​ 1. Velkomst ​ 2. Status på byggeriet ​ 3. Hvad skal og må jeg gøre.
Bolignetværksmøde i unge hjemløse Program for temadag.
Lejerbo / EY Hvad kan vi bruge revisionen til? Jesper Jørn Pedersen og Christian Thuesen 14. november 2015.
EBAS Energi- og Bygningsrådgivning A/S Byggeskadeforsikring Energi og bygningsrådgivning A/S (EBAS) Bygherreforeningen & Ejendomsforeningen Danmark.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 53 selvstændige organisationer Fordelt på godt 680 afdelinger Hjulpet på vej af 755 ansatte Lejerbo.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Brædstrup Disposition Samfundets udfordringer – er vores udfordringer. Hvad gør vi i Lejerbo. Hvad sker der i regionerne.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Mission Statens Byggeforskningsinstitut lavede i 2004 en undersøgelse af svigt i byggeriet. Ifølge denne undersøgelse beløber omkostningerne til afhjælpning.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen KØBENHAVNS EJENDOMME Bygherreperspektiver på indkøb af ventilationsløsninger v/ Gyrithe Saltorp.
Effektivisering ?. Rapport Finansiering Nybyggeri Drift.
Baldershus Forslag til budget 2017.
ForeløbiG hELHEDSPLAN
Emner Fremlejereglerne Lejefastsættelse ved fuldstændig fremleje
Kursus i drift og økonomi 2017
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Visioner for og krav til nye boliger
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Fraflytningstvister / Katrine Kubel
Baldershus Forslag til budget 2018.
Repræsentantskabsmøde BS’61
Fra ejendomskontor til servicecenter Bedre service til færre penge – hvordan gør vi det? Beboerrepræsentantskabsmødet 2017.
De nye krav til byggeriet
Personligt Tillæg Folkepension.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
Strandbeskyttelse og klitfredning
Få mere at vide - LYT - SPØRG
Informationsmøde På Malling Kro Torsdag d. 6. december 2018
Introduktion til love og krav på bygningsområdet
Strandbeskyttelse og klitfredning
Præsentationens transcript:

Byggeskadefonden, oprettet ved lov i 1986 Morten Søegaard-Larsen, driftsdirektør i Byggeskadefonden pr. 1. januar 2019 49 år, uddannet tømrer og bygningsingeniør 20 års erfaring fra drift, byggeri og ledelse i den almene verden Byggeskadefonden, oprettet ved lov i 1986 33 år, 20 ansatte, bestående administrative medarbejdere, jurister, ingeniører, arkitekter og bygningskonstruktører 3 overordnede formål: At forestå og afholde udgifter til eftersyn af støttet boligbyggeri og renoveringer At yde støtte til dækning af byggeskader At bidrage til erfaringer om byggeprocessen og byggeriet til byggeriets parter med henblik på at forebygge byggeskader og fremme kvalitet og effektivitet i byggeriet

Granskning, værktøjer og tilgange v. Morten Søegaard-Larsen, Driftsdirektør i Byggeskadefonden Hvad skal vi tale om? BEK nr 70 af 26/01/2018 Gældende (Driftsbekendtgørelsen) Offentliggørelsesdato: 31-01-2018, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet Hvad har boligselskaber/administrationsselskaberne allerede har gjort for at imødekomme kravene Projekt - udvikling af værktøjer til granskning m.m.

Henlæggelser og vedligeholdelse Kapitel 14 Henlæggelser og vedligeholdelse § 62. I afdelinger, der ikke er omfattet af Byggeskadefonden, jf. § 151 i lov om almene boliger m.v., skal der én gang årligt foretages en gennemgang af ejendommens vedligeholdelsestilstand. Gennemgangen omfatter ikke de enkelte lejemål indvendigt. På baggrund af gennemgangen udarbejdes en rapport om ejendommens vedligeholdelsestilstand. Stk. 2. I afdelinger, der er omfattet af Byggeskadefonden, jf. § 151 i lov om almene boliger m.v., gælder reglerne i bekendtgørelse om bygningsdrift. § 63. Boligorganisationens afdelinger skal årligt henlægge passende beløb til følgende: 1) Fornyelse af tekniske installationer. 2) Hovedistandsættelse af afdelingernes ejendomme. Stk. 2. Boligorganisationens bestyrelse kan dog uanset stk. 1, beslutte, at en afdeling skal henlægge samlet til planlagt og periodisk vedligeholdelse af bygningsdele og installationer. Stk. 3. Henlæggelsernes størrelse efter stk. 1 og 2 fastsættes på baggrund af en vedligeholdelses- og fornyelsesplan, der pr. 1. januar 2018 omfatter mindst de kommende 15 år, pr. 1. januar 2020 omfatter mindst de kommende 20 år, pr. 1. januar 2022 omfatter mindst de kommende 25 år og pr. 1. januar 2024 omfatter mindst de kommende 30 år. Beløbsstørrelsen fastsættes efter en vurdering af bygningsdelens og installationernes anskaffelsespris på tidspunktet for genanskaffelsen. Stk. 4. Landsbyggefonden kan med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens godkendelse bestemme, at den vedligeholdelses- og fornyelsesplan, der er nævnt i stk. 3, skal udformes i overensstemmelse med et klassifikationssystem for forvaltning. § 64. Den rapport om ejendommens tilstand, der er nævnt i § 62, stk. 1, og den vedligeholdelses- og fornyelsesplan, der er nævnt i § 63, stk. 3, skal hvert 5. år granskes af en ekstern uvildig byggesagkyndig med henblik på at vurdere, om rapport og plan er retvisende og omfatter de nødvendige aktiviteter. § 65. Boligorganisationens afdelinger skal årligt henlægge passende beløb til følgende: 1) Istandsættelse af lejlighederne ved fraflytning eller betaling af et normalistandsættelsesbeløb, i det omfang udgifterne hertil ikke påhviler fraflyttende lejere i afdelinger med vedligeholdelsesordning efter § 26 i lov om leje af almene boliger. 2) Indvendig vedligeholdelse af lejlighederne i afdelinger med vedligeholdelsesordning efter § 27 i lov om leje af almene boliger. 3) Istandsættelse af lejlighederne ved fraflytning i afdelinger med vedligeholdelsesordning efter § 27 i lov om leje af almene boliger. 4) Tab ved lejeledighed og fraflytninger i det omfang, tabet skal dækkes af afdelingen, jf. § 43, stk. 1, 6. pkt. Stk. 2. Herudover kan boligorganisationens afdelinger henlægge passende beløb til nedsættelse af beboerindskud, jf. § 57. § 66. De afdelinger, som er nævnt i § 24, stk. 4, foretager årligt passende henlæggelser til konsolidering af afdelingens økonomi. § 67. Henlagte midler kan ikke anvendes til andre formål end dem, de er henlagt til, medmindre formålet er bortfaldet. Midlerne kan dog udlånes efter reglerne i § 51. Stk. 2. Der kan ikke henlægges til moderniserings- og forbedringsarbejder. § 68. Bestemmelserne i §§ 62-65 og 67 anvendes tilsvarende på almene ældreboliger og almene ungdomsboliger, som ejes af selvejende institutioner.

Kapitel 14 Henlæggelser og vedligeholdelse Én gang årligt skal der foretages en gennemgang af ejendommens vedligeholdelsestilstand. På baggrund af denne gennemgang skal der udarbejdes en rapport om ejendommens vedligeholdelsestilstand. En vedligeholdelses- og fornyelsesplan skal fastsætte henlæggelsernes størrelse. Hvert 5. år skal rapport og vedligeholdelse- og fornyelsesplan granskes af ekstern uvildig byggesagkyndig med henblik på at vurdere, om rapport og plan er retvisende og omfatter de nødvendige aktiviteter. Pr. 1. januar 2018 skal vedligeholdelse- og fornyelsesplan mindst omfatte de kommende 15 år. Pr. 1. januar 2020 skal vedligeholdelse- og fornyelsesplan mindst omfatte de kommende 20 år. Pr. 1. januar 2022 skal vedligeholdelse- og fornyelsesplan mindst omfatte de kommende 25 år. Pr. 1. januar 2024 skal vedligeholdelse- og fornyelsesplan mindst omfatte de kommende 30 år. 1/

Pr. 1 år Pr. 5 år Gennemgang af ejendommens vedligeholdelsestand Rapport Vedligeholdelses- og fornyelsesplan 15-30 år Henlæggelser til fornyelse og istandsættelser Pr. 5 år

Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Rapporteringsværktøj for gennemgang af ejendommens vedligeholdelsesstand

Boligkontoret Danmark Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Boligkontoret Danmark Boligselskabet B45 Slagelse Boligselskab Mange andre

B45 Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan B45

B45 Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan B45

B45 Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan B45

B45 Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan B45

Boligkontoret Danmark Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Boligkontoret Danmark

Boligkontoret Danmark Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Boligkontoret Danmark

Boligkontoret Danmark Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Boligkontoret Danmark

Boligkontoret Danmark Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Boligkontoret Danmark

Boligkontoret Danmark Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Boligkontoret Danmark

Slagelse Boligselskab/BL Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Slagelse Boligselskab/BL

Det tekniske område: (35) Indretning (20) Udenomsarealer (10) Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Det tekniske område: (35) Indretning (20) Udenomsarealer (10) Tryghed og sikkerhed (10) Fællesfaciliteter (10) Tekniske installationer (10) Klimaskærm og bygningsdele (20) Tilgængelighed (10) Energimærkning af afdelingen (10) Krav fra Byggeskadefonden (?) Slagelse Boligselskab/ BL

Uddrag af temaer inden for det tekniske område Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Uddrag af temaer inden for det tekniske område 1. Indretning (individuel og fælles vurdering) (20) A. Rumstørrelse og placering (20) B. Altan, udestue og terrasse (20) C. Køkken (25) D. Bad (25) E. Opvask/tørretumbler (10) 2. Udenomsarealer (kun fælles vurdering) (10) Heri indgår vurdering i forhold til: Legepladser, parkeringspladser/garage/carporte, grillpladser og bord +bænksæt, beplantning, belysning. 3. Tryghed og sikkerhed (kun fælles vurdering) (10) Heri indgår vurdering i forhold til: Video, nøglebrik/briksystemer, dørtelefonanlæg, naboovervågning, skiltninger mv. Slagelse Boligselskab/ BL

Indretning Vurdering af rumstørrelse/placering er: Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Indretning Vurdering af rumstørrelse/placering er: Dårlig: Utidssvarende rumstørrelser og dårligt lysindfald Mindre god: Enkelte tidssvarende rumstørrelser/rum og dårligt lysindfald God: Enkelte tidssvarende rumstørrelser/rum og godt lysindfald Meget god: Tidssvarende rumstørrelser og godt lysindfald Tidssvarende rumstørrelser: Børneværelser (10-12 m2), Soveværelse (12-16 m2), Stue (minimum 20 m2), Bad (minimum 5 m2), Køkken (ingen vurdering). Slagelse Boligselskab/ BL

Indretning Vurderingsmodellen for altan/udestue/terrasse er: Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Indretning Vurderingsmodellen for altan/udestue/terrasse er: Dårlig: Ingen altan/udestue/terrasse Mindre god: Dårlig størrelse, dårlig placering og dårlig stand God : Enten god størrelse, god placering eller god stand (2 ud af 3 skal være opfyldt) Meget god: God størrelse, placering og stand. Vurderingsmodellen for køkken er: Dårlig: Gammelt (over 25 år) Mindre god: Ældre (mellem 10 – 25 år) God: Nyere køkken (mellem 5 – 10 år) Meget god: Nyt/nyere køkken (max. 5 år) Slagelse Boligselskab/ BL

Uddrag af bemærkninger Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Uddrag af bemærkninger Slagelse Boligselskab/ BL

Visning af afdelinger Slagelse Boligselskab/ BL Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Visning af afdelinger Slagelse Boligselskab/ BL

Oversigtsdiagram Slagelse Boligselskab/ BL Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Oversigtsdiagram Slagelse Boligselskab/ BL

Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan

Leve op til kapitel 14 i driftsbekendtgørelse Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Leve op til kapitel 14 i driftsbekendtgørelse Solide overbevisende rapporter Ensarte værktøjer så benchmarking er mulig Minimere udgifter til ekstern granskning Opgradere drifts-og vedligeholdelsesplaner Efterleve krav fra Byggeskadefonden

Fastsættelse af ressourcer og bemanding Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Intro i Jylland Fastsættelse af ressourcer og bemanding Fastsættelse af rammer og snitflader Udvikling af værktøj Testperiode med frivillige selskaber Tilretning I luften

Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan At skabe et værktøj, tilgængelig for alle boligorganisationer og boligadministrationsselskaber, der kan bidrage til at kravene fra driftsbekendtgørelsen kapitel 14 efterleves og udgifterne dertil minimeres.

Seniorkonsulent Klaus Kramshøj Byggeskadefonden BL Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Seniorkonsulent Klaus Kramshøj Byggeskadefonden BL Frivillig boligorganisation

Alle som skal leve op til driftsbekendtgørelsen Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Alle som skal leve op til driftsbekendtgørelsen Kommunerne som tilsynsførende enhed Beboerne ?

Hjælp Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Hjælp

Ressourcer og bemanding Tilretning og markedsføring Titel og introduktion Baggrund og ide Formål Projektforløb Mål og resultater Organisation og samarbejde Målgruppe og interessenter Formidling og markedsføring Tidsplan Udvikling af værktøj Udvikling, udvikling, udvikling Ressourcer og bemanding Hvem skal være med? Tilretning og markedsføring Testresultater indarbejdes 04 06 02 2019 2020 2021 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 03 07 05 Rammer og snitflader Kort beskrivelse I drift Projekt færdigt 01 Testperiode Værktøjet testes Intro i Jylland Er det en god ide?

Pr. 1 år Gennemgang af ejendommens vedligeholdelsestand Rapport Vedligeholdelses- og fornyelsesplan 15-30 år Henlæggelser til fornyelse og istandsættelser Udvikle et nyt modul til BL´s afdelingsanalyse Brugervenlig platform, inkl. opload af billeder Relevante bygningsdele med forventet levetid Karakterskala Vægtning til benchmarking Præsentation/ rapportlayout Pr. 5 år TAK FOR ORDET