Vision Børn og unge oplever glæden ved at deltage i fællesskaber Værdigrundlag Fællesskaber er en styrke – Forskellighed er et potentiale Målsætning Vi har fællesskaber med forskellighed Rammevilkår Økonomisk bevidsthed er et rammevilkår Principper og kriterier for udvikling af børne- og ungemiljøer Vi har børne- og ungemiljøer med kvalitet, nærhed og deltagelsesmuligheder Prioriterede indsatser - Vi har et tydeligt ansvar med klare roller, og vi samarbejder - Vi udvikler kompetencer til flerfagligt samarbejde - Vi har gode overgange med sammenhænge
Kernen i strategien! Flere børn og unge oplever glæden ved at deltage i fællesskaber i dagtilbud og skoler Flere børn og unge i udsatte og sårbare positioner oplever glæden ved at deltage i fællesskaber så tæt på almenmiljøet som muligt.
Fællesskabsstrategien - paradigmeskifte Alle børn er et fælles ansvar Forskellighed er et potentiale – ikke en udfordring Medarbejderne vil aldrig kunne blive klædt godt nok på i forhold til specialviden Fra kompetence- til kapacitetsopbygning
Hvorfor er der behov for et paradigmeskifte? Hvilke tendenser ser vi?
= Tendenser Stigning i elever der visiteres til skolevisitationen Øget kompleksitet i elevernes udfordringer Begrænset tilbageslusning til almen-området = Stigende udgiftspres
Fællesskabsstrategien – implementering = ledelses- og skolebestyrelsesfokus
Bestyrelser: Er med til at udfolde strategien og implementere den Sætter fællesskab systematisk på dagsordenen og italesætter forventninger til forældrene gennem hele forløbet i institutionen og skolen Er sparringspartner for ledelsen
Forældre Udviser holdninger og handlinger, der fremmer fællesskaber med deltagelsesmuligheder i de fællesskaber, deres børn deltager i Udviser åbenhed over for de andre børns forældre og indgår i de forældrefællesskaber, der knytter sig til de fællesskaber, deres børn og unge deltager i Inspirerer deres børn til at være imødekommende, interesserede og nysgerrige overfor andre børn Er med til at sætte de konkret retningslinjer for de fællesskaber, deres børn indgår i
Dilemmaer – hvor mange skal med på vognen?
Defintion - inklusionsbegrebet Alle har lige ret til at definere og præge fællesskabet Alle har lige ret til at være aktive deltagere i fællesskabet. Fællesskabsstrategien (Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut 2011)
Materiale til strategien www.gentofte.dk/fællesskabermedforskellighed Strategi Indsatsplan Dialogpostkort Inspiration til tilrettelæggelse af to forældremøder om fællesskaber
”Som led i inklusionseftersynet var ekspertgruppen på studietur ”Som led i inklusionseftersynet var ekspertgruppen på studietur. Her blev gruppen præsenteret for en elastikbold som et billede på arbejdet med inklusion og inkluderende læringsmiljøer. Hver elastik i bolden repræsenterer et tiltag i forhold til dette arbejde. Der ligger ikke nødvendigvis noget nyt i det enkelte tiltag, ofte er de kendte i forvejen. Det særlige ligger i kombinationen af de mange gode indsatser, der tilsammen fletter sig sammen til den gode og helhedsorienterede indsats – repræsenteret ved elastikbolden.”