Administrativ organisering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Advertisements

NOST Rigspolitiet, National Operations- og Beredskabscenter /LT.
mellem Miljøministeriet og KL
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Administrative pejlemærker i BUF
It-ledelse for ikke-it-chefer
Styringskrav for jobcentre
Tillid Temadag for AMIR
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kodeks for offentlig topledelse
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Det Sociale Kapitel
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Hovedpunkterne i en ny strategi
Udfordringer i sundhedsopgaven i den enkelte kommune - temaer fra interviewrunde strategiseminar januar 2015.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Sundhedsaftale III status
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt?  Danmark og de andre  Styreformer  Problemer i udvalgsstyret  Reformer i andre lande  Strukturkommisionen.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Mål- og resultatstyring i Beskæftigelsesministeriet Rigsrevisionens nationale konference 5. november 2015 Søren Kryhlmand.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Beskrivelse af strategisk projekt: Et frugtbart forskningsmiljø Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Oktober 2008 Budget Vedtaget budget. Oktober 2008 Budget Minusmål Økonomi- og Planudvalget Budgetområde 1.01 Personalereduktion.
Strukturreformen i Danmark
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Forberedelse til kick off 7. december 2016
HL7-FHIR DK profilering – governance?
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Mere MOST - mindre fravær
Status for økonomiforhand-lingerne
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Orientering omkring Budget
Digitalisering i den offentlige sektor
Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Øget administrativ kvalitet og sammenhængskraft FASE 3 - bemandingsproces Styregruppemøde 25. maj 2018.
Status på gennemførelse – 20. maj 2008
Ned med tvang – op med forebyggelse
Fremtidig driftsorganisation for psykiatrien i Region Syddanmark
Vurderingsramme for vagtplanlægning på sygehuse
Præsentationens transcript:

Administrativ organisering Direktionens anbefalinger: Administrativ organisering

Afsæt: Budgetaftale 2018 ”Aftaleparterne ser frem til, at Direktionen i foråret 2018 vil fremlægge en plan for tilrettelæggelse af den samlede administration og omfanget af denne, herunder de tværgående opgaver, som understøtter kernedriften.”

Analyse v/ FORSKEL Analyserapport afleveret april 2018 Orientering af MED Hovedudvalg 5. april 2018 Analyse fremlagt for Forretningsudvalget 16. april 2018

Analyseresultater Den nuværende organisationsmodel er velfungerende, men kan forbedres for bedre at understøtte kernedriften og de strategiske målsætninger Administrationsudgifter udgør 4,6 % i 2017 Eksterne konsulentudgifter udgør ca. 4 % af administrationsudgifterne. På niveau med andre regioner Stigning i adm. årsværk fra 2013 til 2017 Stigningen 2013-2016 størst i tværgående centre. Stigningen 2016-2017 sker lokalt.

Stigning i administrative årsværk

Analysens anbefalinger Governance Prioritere det strategiske og forretningskritiske Tydelige mandater og anvendelse af projektmodellen Mødefora fokuseres på strategi, udvikling i kerneydelserne og implementering Sammenhængende organisation Tydeligere arbejdsdeling Udvikle servicekulturen Effektivisere understøttelsen af og samspil med sygehuse Adm. omkostninger Plan for kvalitet og effektivitet Adm. grad følges Reducere dobbeltfunktioner Inddrage resultater fra national analyse

Behandling i Forretningsudvalget Forretningsudvalget noterede sig, at analysen har fokus på, hvordan der kan skabes en mere omkostningseffektiv organisation, der i højere grad understøtter realiseringen af de politiske mål og prioriteringer og understøttelse af kerneopgaven. Forretningsudvalget har herunder fokus på dobbeltfunktioner centralt og decentralt, særligt på det økonomiske område, og på brug af eksterne konsulenter. Region Sjælland bør have en tilstrækkelig, men ikke for stor administration. Der bør derfor opstilles mål for administrationens omfang, som sikrer at administrationsandelen ikke stiger. Opgaver, der kræver nærhed til kerneopgaverne, bør løses lokalt, mens opgaveløsning, som kan give "stordriftsfordele", eller som kræver særlige fagligheder eller standardiseringer for bl.a. at sikre omkostningseffektivitet, løses fælles. Der er fokus på at sikre tilstrækkelige analysemæssige kompetencer ift. styring og planlægning.

Behandling i Forretningsudvalget (2) Forretningsudvalget ønsker i den forbindelse, at der udarbejdes forslag om: At de opgaver, der fremover løses af serviceassistenter, hurtigst muligt kan placeres organisatorisk på sygehusene Evt. andre opgaver som kan løses lokalt. Sammenhæng i indsatsen for kompetencer og rekruttering Evt. andre opgaver som kan løses fælles Forretningsudvalget imødeser, at direktionen på baggrund af analysen vil forelægge en samlet plan for tilrettelæggelsen af administrationsopgaverne, herunder omfanget af administrationen.

Direktionens anbefalinger (1) Bygger på analysen og Forretningsudvalgets anbefalinger Mål for administrationsgrad Organisationsdiagrammet Det nære sundhedsvæsen Sundhedsstrategisk planlægning Data og udviklingsstøtte Nationale analyser

Direktionens anbefalinger (2) 3. Konkrete opgaver jf. forretningsudvalgsmøde Serviceassistentopgaver Rekruttering og uddannelse Analysekapacitet og sekretariatsfunktioner Konsulenter på it området

1. Mål for administrationsgrad Mål: Administrationsgrad på 7,6 % ved udgangen af 2019 Nettoreduktion på ca. 45 stillinger. Noget større bruttoreduktion, da nogle funktioner skal styrkes Provenuet indarbejdes i budgetoplæg 2020 Forventet provenu ca. 25 mio. kr Besparelsen forventes indhentet ved bl.a. at fjerne dobbeltfunktioner

2.1 Det nære sundhedsvæsen Der etableres et nyt virksomhedsområde ”Det nære sundhedsvæsen” – som bl.a. omfatter alle opgaver fra det nuværende Primær Sundhed og nogle opgaver fra Kvalitet og Udvikling samt fra Produktion, Forskning og Innovation

2.1 Det nære sundhedsvæsen: Opgaver Fokus på politisk målsætning om sundhedsvæsen tæt på borgeren Ansvar for samarbejde med praksissektoren Samarbejde med kommunerne og projekter: Precare, Aktiv patientstøtte, Broen til bedre sundhed E-hospitalet

2.2 Sundhedsstrategisk planlægning Kvalitet og udvikling får en skarpere sundhedsfaglig profil og omdøbes til: ”Sundhedsstrategisk Planlægning”

2.2 Sundhedsstrategisk Planlægning: Opgaver Sundhedsstrategisk planlægning, herunder sygehusplan, specialeplan og hjemtag samt kvalitet Sygehusbyggeri og andre byggerier Sundhedsfagligt ansvar for Sundhedsplatformen Opfølgning på nationale mål og koordinering med andre regioner og staten

2.3 Data og Udviklingsstøtte Produktion, Forskning og Innovation omdøbes til: ”Data og udviklingsstøtte” - Fokus på dataunderstøttelse af sygehuse, andre afdelinger, den samlede organisation samt på at understøtte forskning og innovation

2.4 Nationale analyser m.v. Analyser af fælles løsninger nationalt: Økonomi HR Lager Apotek Patologi IT Vurdering af organisering af erhvervsfremmeindsatsen

3.1 Serviceassistentopgaver Der tages stilling til oplæg vedrørende organisatorisk forankring af serviceassistentopgaverne (hurtigst muligt til sygehusene jf forretningsudvalget) Ca. 1.000 medarbejdere flyttes organisatorisk fra Koncern Service til sygehusene. Gennemføres i løbet af 2020 af hensyn til konceptet, sygehusene m.v.

3.2. Rekruttering og uddannelse Der sker en samling og styrkelse af arbejdet med rekruttering og uddannelse Fælles mål og strategier Fælles indsatser Eventuelt organisatorisk samling af dele

3.3 Analysekapacitet og sekretariatsfunktioner Funktionerne omkring økonomisk analysekapacitet i forhold til styring og sekretariatsfunktionerne styrkes, for at sikre effektivisering og klarhed i beslutningsgange m.v.

3.4 Konsulenter på it området Der etableres en gruppe projektledere på it-området til erstatning for køb af eksterne konsulenter. I den forbindelse realiseres et provenu på 2,5 mio. kr.

Forslagets videre behandling Medarbejderorientering samt udsendelse af oplæg 9. maj 2018 MED-Hovedudvalg 16. maj 2018 Udvalg for afbureaukratisering og modernisering 22. maj 2018 Forretningsudvalget 28. maj 2018 Regionsrådsmøde 4. juni 2018 Herefter: Videre implementering på baggrund af beslutninger og med inddragelse af MED-systemet