BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias 03-04-2019.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Advertisements

Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Mærsk Nielsen HR EPOS konference Styrket indsats overfor deltagere med læse- og skrivevanskeligheder EPOS formidlingskonference Mandag d. 25.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Målet for virksomhedsindsatsen 2014 v/ Beskæftigelsesregionen Roskilde, 24. september 2013.
Hvor kommer ideen om læringsplatform fra? Regeringen og KL har indgået en aftale om en fælles brugerportal. Læringsplatformen er en del af den fremtidige.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 10. december 2014.
Mærsk Nielsen HR IKT i arbejdsmarkedsuddannelserne - Resultater af en analyse Workshop-seminar 19. september 2012 Lizzie Mærsk Nielsen.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
1 Social Pejling Evaluering 2011 Hvilken effekt?.
19.4 Grønne regnskaber 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler Erhvervsskolerne September 2015.
Efterspørgslen i den maritime industri
Godkendt i Samvirkets styregruppemøde den 18.januar 2017 Point System
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Grafikrapport Unges brug af tandpleje
Den virksomhedsrettede integrationsindsats
Fra Dansk Golf Union Juniorugen Landsseminar Juniorkonsulenter
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
DUBU Superbrugerrollen
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Landsdækkende virksomhedskampagne
Ny risiko-bekendtgørelse
Velkommen.
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
En forenklet beskæftigelsesindsats
Velkommen til generalforsamling Dato mdr. 2018
i Dansk Arbejdsgiverforening
Tro på dig selv - det gør vi
Handlingsplan for øget gennemførelse
Kursus for nye efterskoleledere
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Tilsyn med Produktionsskolerne
Briefing vedrørende indsatsen omkring det psykiske arbejdsmiljø
Paradokser og skismaer i voksenuddannelsessektoren
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Projektleder Jan Hauerslev
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
EASY-P Konference Digitalisering.
RAR Sydjyllands indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Sydjylland – august 2018.
RAR Fyns indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Fyn – august 2018.
Hvad betyder det på efterskolerne?
Nye forstander på efterskoler 2016
Hvor en UNI-C på vej hen? -og hvad betyder det for Elevplan?
Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
Ændring af EU’s registerforordning
Hvad betyder det på efterskolerne?
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
Det kommende udbud – refleksioner og debat
Mere ansvar til a-kasser Informationsmøde
En forenklet beskæftigelsesindsats
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Nils Agerhus Direktør Uddannelses- og Forskningsministeriet
Målopfølgning – Økonomi- Erhvervs og Planudvalget
Drøftelse i VEU-rådet om AMU-udbudsrunde i 2019
Lige adgang til lejligheder og sæsoner for alle
AMU og trepartsaftalen - et perspektiv
Per Clausen, Uddannelsesnævnet
PROCESTEKNIK – Procesrørføring med CNC-Rørbukning AMU XXXXX
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias 03-04-2019

Dagsorden Nye muligheder i AMU: AMU-udbudsrunden, herunder friere adgang til at udbyde AMU Fjernundervisning National strategisk indsats for digitalisering af VEU Ændret VEU-godtgørelse Prøver 03-04-2019

Tidsplan for udbudsrunde   November 2019: STUK har netop orienteret nuværende AMU-udbydere og andre interessenter om proces, kriterier og udbudsvilkår. Medio januar 2019: STUK igangsætter AMU-udbudsrunden med indkaldelse af ansøgninger. Medio marts 2019: Frist for indsendelse af ansøgninger. 03-04-2019

Tidsplan for udbudsrunde marts – juni 2019: Efteruddannelsesudvalg og VEU-rådet afgiver indstillinger om antal udbydere med henblik på forelæggelse for ministeren. September 2019: Orientering om nye udbudsgodkendelser.   Oktober 2019: Nye AMU-udbudsgodkendelser træder i kraft. Januar 2020: Gamle AMU-udbudsgodkendelser udløber. 03-04-2019

Udbudsrunden 2019 Friere adgang til at udbyde AMU, også for nye udbydere. En udbudsgodkendelse giver ret til at udbyde alle uddannelser, der er tilknyttet den specifikke FKB. Og som noget nyt: Udbud og markedsføring kan ske hvor som helst i Danmark – alle udbudsgodkendelser bliver landsdækkende. Udbudsrunder som minimum hver 4 år + mulighed for nye udbudsansøgninger imellem udbudsrunderne. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-04-2019

Fjernundervisning Dispensation til at deltagelse i AMU tilrettelagt som over 75 pct. fjernundervisning kan udløse VEU-godtgørelse, hvis undervisningen afsluttes med en centralt stillet prøve. Dispensationen trådte i kraft den 1. september 2018 og løber til udgangen af 2021. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-04-2019

Fjernundervisning Der kan være myndigheds- eller branchecertifikater, som har bestemmelser, der er fastsat af anden myndighed eller branchen, der bevirker, at undervisningen ikke kan gennemføres som fuld fjernundervisning. Forsøget vil blive evalueret løbende og afslutningsvis. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-04-2019

National strategisk indsats for digitalisering af VEU Analyser skal afdække erfaringerne med læringsplatforme og læringsteknologier i VEU. Formålet er at afdække de pædagogiske og indholdsmæssige aspekter af, hvornår digitale forløb fungerer godt og mindre godt, og for at kunne identificere forløb som evt. kan opskaleres. Analyse af muligheder og barrierer for e-læring i VEU med henblik på forslag til nye forretningsmodeller. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-04-2019

National strategisk indsats for digitalisering af VEU Der er netop igangsat en analyse af virksomheders og arbejdsstyrkens behov for og brug af digital voksenefteruddannelse. Formålet er at se, om og hvordan digital VEU bruges og efterspørges. Analysen gennemføres som en survey blandt et repræsentativt udsnit af arbejdsstyrken (beskæftigede og ledige) og virksomheder. Offentliggøres sandsynligvis primo 2019. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-04-2019

National strategisk indsats for digitalisering af VEU Deloitte er ved at færdiggøre en analyse om forretnings- og betalingsmodeller for udvikling og udbud af e-læring i VEU. Den er ikke offentliggjort endnu, men de foreløbige resultater viser: 03-04-2019

National strategisk indsats for digitalisering af VEU At de adspurgte skoler ser store muligheder i e-læring – nemlig at e-læring (både fuld fjernundervisning og blended learning) har potentiale til at øge aktiviteten, at virksomhederne efterspørger sådanne forløb, og at det øger fleksibiliteten for skolerne selv ved, at de fx tilrettelægge lærernes tid til forberedelse og undervisning bedre. At store etableringsomkostninger (udvikling af indhold, opkvalificering af lærere og investeringer i it-infrastruktur) samt mangel på samarbejde mellem institutionerne udgør barrierer for at udvikle og udbyde mere e-læring. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-04-2019

National strategisk indsats for digitalisering af VEU STIL skal fra 2019 igangsætte forsøg med forretningsmodeller for udbud og udvikling af e-læring på baggrund af Deloittes resultater. Processen med at designe forsøgene er ikke i gang endnu, men der er umiddelbart stort potentiale i netop at øge samarbejde om udvikling af indhold og/eller udbud af forløb. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-04-2019

Ændret VEU-godtgørelse Hensigten med VEU-trepartsaftalen var bl.a. at gør det mere attraktivt at deltage på AMU og gøre det nemmere at søge om VEU-godtgørelse. For at øge det økonomiske incitament til at deltage på AMU er VEU-godtgørelsen hævet fra 80 til 100 procent af højeste dagpengesats. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-04-2019

Ændret VEU-godtgørelse For at øge incitamentet til at søge VEU-godtgørelse forenkles ansøgningsproceduren for ansøgning af VEU-godtgørelse. Dette gøres bl.a. ved at flytte administrationen af VEU-godtgørelsen til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB). Forenklingen af ansøgningsproceduren forventes at have en positiv effekt på antallet af VEU-godtgørelsesudbetalinger. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-04-2019

Prøver Centralt udviklede prøver, det er efteruddannelsesudvalgene der har ansvaret for udviklingen af prøverne. Mulighed for en vis lokal toning, hvor rammerne og emnet fastsættes centralt. STUK forventer ca. prøver på 1000 nye uddannelser inden udgangen af 2019. Kursister vil kunne afvises ift. manglende deltagelse. 03-04-2019

Spørgsmål? Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-04-2019