Danmarks Vejlederforening

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
UTA –KONFERENCE 2011 Flere unge i uddannelse og job Den 31. august 2011 kl – Danhostel Herning Konsulent Lars Lundgreen, Den Nationale Ungeenhed.
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
STRATEGIEN FOR SOCIALT UDSATTE GRØNLÆNDERE Afsluttende konference Onsdag den 8. juni 2016.
24. November 2014 Ved Arbejdsmarkedschef Torben Bahn Petersen.
Jobcenter Høje-Taastrup Ungeindsatsen i Jobcenter Høje-Taastrup Beskæftigelsespolitisk konference på fredag den 24. april 2009.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Vejlederkonference BR Midtjylland 3. februar 2011, Viborg Kirsten Sværke & Lars Lundgreen.
Måske for bredt? UURS konference 2016 EGU vejleder Søren Krabbe UU Roskilde/Lejre.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Konkrete samarbejdsflader mellem UU og Jobcenter Jens Folman, jobcenterchef Kalundborg Kommune Jørgen Dan Pedersen, centerleder UU Nordvestsjælland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
1 Den Nationale Ungeenhed Roskilde Kongres & Idrætscenter Onsdag d. 12. maj 2010.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Ungdommens Folkemøde
Præsentation af resultaterne fra
Social Mobilitet Er der et problem?.
En nordjysk investering – Vejle
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Alle rettigheder forbeholdes
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Frivilligheden i Vordingborg
1. Arbejdskraftreserven
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Organisering af procesarbejde
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Investeringsstrategien ”Flere i job og uddannelse”
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
En god start på lægelivet
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Vision Det skal være let at etablere og udvikle sin virksomhed på HR-området i Mariagerfjord Kommune Det gør vi på følgende måde: Du får hurtig og effektiv.
Voksenvejledningsnetværk Delresultater fra evalueringen
Hvor en UNI-C på vej hen? -og hvad betyder det for Elevplan?
Sådan bruger du præsentationen
Samarbejde Kommune, Borgere & Udvikler (Private Aktører)
Region Midtjyllands opgave
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Alle rettigheder forbeholdes
Alle rettigheder forbeholdes
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Velkommen Dette ansøgningsskema er første skridt mod en deltagelse i projektet “Øget Vækst gennem cirkulære forretningsmodeller I SMV’er”, eller “CØ SMV”.
Velkommen Dagens program.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Tryg sjove og brugbare løsninger . Vi har brug for jeres hjælp til
Skole-hjemsamarbejde
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Præsentationens transcript:

Danmarks Vejlederforening Middelfart den 08. september 2011 Konsulent Lars Lundgreen

”Hjælp” Hvilke paralleller er der til ungeindsatsen? ”Du ligner ikke en der har brug for hjælp?” Første tanke: ”Sikke en antagelse!” Anden tanke: ”Hvordan ser et menneske ud når det ikke har brug for hjælp?” Tredje tanke: ”Hvordan ser et menneske ud når det har brug for hjælp?” Hvilke paralleller er der til ungeindsatsen?

”Hjælp” Vi er samlet om unge, som har brug for hjælp uden, at vi nødvendigvis kan se det med det blotte øje! Vi er også samlet om unge, som giver udtryk for, at de ikke har brug for hjælp, men måske i virkeligheden godt kunne bruge en hjælpende hånd! Vi er også samlet om unge, som giver udtryk for, at de har brug for hjælp! …og en masse andet!

Præsentation af Den Nationale Ungeenhed Samarbejde med kommuner herunder; Jobcenter, UU og andre relevante aktører 16 puljeprojekter for de 15-17 årige er sat i gang Website: www.bmunge.dk er udarbejdet og taget i brug Projektet afsluttes marts 2012

Hvad er vi samlet om i dag? Ungepakkerne har givet kommunerne et særligt incitament for at tænke ungeindsatsen på tværs Jobcenteret og UU er to af de væsentligste omdrejningspunkter i dette samarbejde Arbejdet kræver at opmærksomheden skærpes omkring de kommunale snitflader – men også snitfladerne til de statsligt styrede uddannelsesinstitutioner skal være i fokus Hvad er det for nogle unge vi taler om? Mange unge klarer sig rigtig godt Stor interesse for ungdomsuddannelserne (E-vejledning) og relativ stor tilmelding

Hvad er vi samlet om i dag? I alt snakken om organisering, strategi osv. er det ikke uvæsentligt at vi ikke glemmer de unge …og hvilke unge er det så vi taler om? ”De udsatte unge – ”Gråzone unge” – ”Restgruppen” der findes mange betegnelser Psykisk sårbare, socialt udsatte/sårbare, faglige problematikker, misbrugsproblematikker m.v. Unge som har brug for en håndholdt indsats

Varierende organiseringer Der findes ikke én simpel og enkelt opskrift på hvordan man løser udfordringerne i ungeindsatsen – der findes ikke et quick fix Arbejdet med ungeindsatsen kræver modige og visionære ledere og medarbejdere der tør tænke rundt omkring hele indsatsen og vil gå langt for at favne det brede samarbejde herunder også nye ukendte veje Kendetegnene for de gode indsatser er at de er håndholdte og tværgående Lysten, evnen og vilje til at samarbejde er stor – kendskabet til hinandens kompetencer er stort Informationsniveauet er højt De rettet kompetencer er til rådighed …og meget andet!

Varierende organiseringer Ungeindsatsen er alt fra én samlet enhed (ét ungehus – én indgang) til forvaltningsopdelte indsatser hvor medarbejderne hører hjemme i deres faglig bagland og arbejdet beror på samarbejdsaftaler Ungeindsatsen rummer specialiserede indsatser med lang varighed og en håndholdt indsats for særligt ”udsatte” målgrupper og små forløb som på kort tid afklarer de unge til at komme i gang med en ungdomsuddannelse Ungeindsatsen handler om samarbejde i forhold til massiv fastholdelse og motivation – men handler også om kort og konkret vejledning og et kærligt ”skub” bagi

Udfordringer i den offentlige sektor ”…offentlige organisationer er sjældent toptunede innovationsmaskiner. Tværtimod bærer mange af dem stadig rundt på den type hierarki og bureaukrati, som de fleste private virksomheder har kæmpet for at kaste af sig i årtierne, efter vi forlod industrisamfundet. Traditionelt har den offentlige sektor i sig selv været stærkt sketoropdelt……mulighederne for at samarbejde på tværs har ikke altid været til stede, selv om behovet er voksende…” ”I den offentlige sektor står faglighed – heldigvis – utrolig centralt. Men fagligheden kan også medføre en monofaglig kultur der ikke giver plads for den brydning mellem forskellige fagligheder, som kan udløse radikalt nye løsninger og service.” Bason, Christian: ”Velfærdsinnovation – ledelse af nytænkning i den offentlige sektor”

Spørgsmål?? Hvilke virkningsfulde forandringer har I mærket i forbindelse med Ungepakkerne? Hvilke krav stilles der til jer i samarbejdet med Jobcentret og omvendt? Hvordan kan jeres kompetencer og handlemuligheder sammentænkes med deres? Hvordan kommer samarbejdet de unge til gode og hvilke unge har fortrinsvis fordel af samarbejdet? Hvilke områder ser I som særlige udviklingsområder i samarbejdet og hvor vil I prioriterer jeres indsats på den ”korte” og ”lange” bane?

Rammen Små grupper på 3-4 ”summer” om spørgsmålene – ca. 10 min. Træk de væsentligste pointer frem, så vi får en række handleanvisninger, som vi kan bruge fremadrettet