Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Kilder i Artesis Databrønd
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Opgaven jeg fik stillet
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
Informationsteknologi: Tema & faglige mål. Informationsteknologi: Temaer Læreplan: Undervisningen organiseres omkring et eller flere temaer, hvor der.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
1 Virtuelle tjenester i gymnasiebiblioteket / Danmark Biblioteksbaser: Bibliotek.dk Gymnasiebaser Pædagogisk central.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
Inspiration og viden i din hverdag ”Kom godt i gang med Studieretningsprojektet!” SRP workshop 2013 Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen.
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Biblioteket som læringscenter
Digital skriftlig- og mundtlighed
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
God informationssøgning Udvikling af problembaseret undervisning i informationssøgning Roskilde Universitetsbibliotek 2001.
Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.
Årsplan – en kort en lang
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Forældrearrangement Tirsdag den 30. september 2014.
Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012.
Kort referat – Greve Gymnasium. Greves eget oplæg Velfungerende stor gymnasieskole – stx dominans (33 stx / 4 hf) – ca 10^3 elever Stx tilrettelagt efter.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Gruppevejledning på tæt hold
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Uddannelse – dit barns fremtid
7. klasse.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Stxstudentereksamen.
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Team Nordahl og Skibet Skole
Programmering 1 Java/C#
- Vejledningen frem til sommer
Dagens program Du skal have kendskab til:
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2012* 2012 % 2013*
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
At gøre karriere.
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
i VIA University College og University College Nordjylland
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2013* 2013 % 2014*
Licenstemadag – værd at huske
Foreløbigt valg af uddannelsesønske
Gymnasier i Aalborg Kommune
Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+ Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne.
BPI – hvad er det?.
Faglige forudsætninger – 8. klasse
Præsentationens transcript:

Gymnasiebetjening i Esbjerg -en udvikling gennem 10 år… Karin Grøndahl Sørensen

Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?

Formål At gøre eleverne informationskompetente At give dem redskaber som de kan bruge både i ungdomsuddannelsen og i deres videre studieliv At give eleverne en forståelse af at informationskompetence er en studiekompetence At vise dem hvad et moderne bibliotek kan

Baggrund 2008 Pilotprojekt Esbjerg Gymnasium 2009 Ribe Katedralskole og Esbjerg Statsskole 2010 Esbjerg Handelsgymnasium 2011 EUC Vest (HTX) 2018 Handelsgymnasiet Ribe 2018 VUC Esbjerg 2018 EUX

Gymnasietilbud Basis : Digitalt informationssøgningskursus Tilbydes alle ungdomsuddannelser gratis 3 lektioner i 1.g/2.g Tilkøb : Brush-up -1 lektion i 3.g/2.hf Lærerkursus

Basis Undervisning i forbindelse med DHO,SRO, SO eller SRP En ”type” = en forberedelse Vi tilstræber at eksempler og opgaver er relevante – gerne egne eksempler Alle klasser ledsages af en lærer Undervisningen foregår på HB eller på Ribe Katedralskole. Et forløb tager 3 lektioner

Brush-up for 3.g Pilotprojekt for Esbjerg Gymnasium i 2013 Tilkøb for alle fra 2016 Oplæg til SRP eller SSO 1 underviser pr klasse i 45 min Kort oplæg med gode råd Eksempler ud fra elevernes egne opgaver og udfordringer

Hvem undervises? Skoleåret 2017/1018: Esbjerg Gymnasium: 11 klasser stx Ribe Katedralskole: 8 klasser stx + HF Rybners Gymnasium: 5 klasser htx Rybners Gymnasium 10 klasser stx +HF 3.g Rybners Gymnasium: 9 klasser stx 3.g Rybners Gymnasium: 6 klasser hhx 3.g Esbjerg Gymnasium 10 klasser stx VUC Vest 4 klasser hf

Hvor mange undervises? Skoleåret 2017/2018: 36 klasser 1.g/2.g (ca 1000 elever) 27 klasser 3.g/2.hf ( ca 750 elever)

Hvem underviser? Underviserkorps: 9 bibliotekarer 2 undervisere pr. gang Skiftende makkere Oplæring

Basis -Program Lånerregistrering Emnesøgning i biblioteksbasen Bibliotek.dk og artikelsøgning Bibliotekets netbaser Søgestrategi Kahoot Opgaver, gruppearbejde og fremlæggelse

Licenser Access Science Biography in context Bisnode Britannica Digital artikelservice Ebook Central public Library Europa World Plus Global issues in cont. Infomedia Kompass Literature Resource C. Masterfile Premier Oxford Music Science in context

Forberedelse af undervisningen Fælles planlægningsmøde Forberedelse og opdatering af materialerne Opgaver og manuskripter på intranet Opgaver til eleverne på hjemmesiden Tovholderfunktion

Lærerkurser Opdatering af lærernes viden, især omkring digitale ressourcer Understregning af, at kurserne kun virker, hvis lærerne bruger det lærte i undervisningen Tilkøb

Nytter det? Elevernes udbytte Lærernes evalueringer Vores udbytte: Dyb viden, rutine, genbrug af materialer til videndeling med kolleger

Evalueringer fra eleverne 74 % af eleverne mener at kurset var relevant eller meget relevant   ”Det var det mest unødvendige kursus jeg har nogensinde har deltaget i. Jeg mener ikke det er nødvendigt at lære os om hvordan man søger på nettet, det kan vi altså godt selv finde ud af. Der var spild af to moduler. ” ”Jeg synes at det var rigtig godt, da der var mange af de ting de fortalte, som jeg ikke vidste. De formåede at formulere det godt så det var meget let at forstå. Det var en rigtig god måde de viste tingene på, dette gjorde at det var nemt at følge med i hvad de forklarede om. Jeg håber meget på at kunne bruge deres fremgangsmåde fremover. En stor ros fra mig og tak for et godt forløb.”

Evaluering fra lærerne ” På vegne af de involverede lærere vil jeg takke jer for jeres indsats. Vi er meget glade for, at I tager jer af vore elever og vore elever får rigtig meget ud af de kurser. Det kan vi se i de efterfølgende afleveringer, ikke kun i den konkrete opgave, eleverne arbejder med under besøget, men de får et generelt løft, når det drejer sig om informationssøgning.

Nytteværdi for os Eleverne er bedre forberedte når de kommer til os Vi har øget kendskab til baser og muligheder Kompetence udvikling for undervisere og kolleger Øger andre samarbejder med uddannelsesinstitutionerne

Tak for nu… Ved spørgsmål: Karin Grøndahl Sørensen kgs@esbjergkommune.dk