Caseseminar Kolding 14. marts 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Grundlæggende IT, niveau G
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed HTH
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Folkeskolens Afgangsprøve
HISTORIE Den mundtlige prøve
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Kulturforståelse niveau C
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed DT Group
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Hvad er portfolio? Et pædagogisk redskab, der bygger på et mappeprincip, og hvis formål er at øge elevens bevidsthed om og ansvar for egen læring. Målet.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Temadag for TR.
Forældremøde i 9. klasse
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Udkast til justering af KS
Grundfaget teknologi i EUD
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Bedømmelse og karakterer
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Naturfag.
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Valgfri specialefag på de merkantile hovedforløb
Hvorfor dansk på GF1?.
Infomøde om synteseopgaven
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
IT undersøgelse på Breum Skole
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Om prøveformen Filosofi C.
Program for dagen Ankomst og kaffe
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Caseseminar Kolding 14. marts 2017 Dansk Caseseminar Kolding 14. marts 2017 Titeldias Fagkonsulent Sarah Hedegaard Tidemand Sørensen 14-03-2017

Indhold Mulighed for caseeksamen Faglige mål og indhold Didaktiske principper Dokumentation ved prøveform a Dokumentation ved prøveform b Proces ved caseeksamen Det gode prøveoplæg Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 12-01-2019

Mulighed for caseeksamen Følgende erhvervsuddannelse udbydes med caseeksamen: 1) Detailhandelsuddannelsen med specialer 2) Eventkoordinatoruddannelsen 3) Finansuddannelsen 4) Handelseuddannelsen med specialer 5) Kontoruddannelsen med specialer Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 12-01-2019

Faglige mål og indhold Faget har i et eux-forløb en vejledende varighed på 3 uger på niveau C Faget indeholder fire hovedområder: Kommunikation Læsning Fortolkning Fremstilling På niveau C er der særligt tale om at elevens abstraktionsniveau hæves og at de i analyse inddrager historisk perspektiv samt kan diskutere og vurdere faglige emner. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 12-01-2019

Didaktiske principper Undervisningen tager udgangspunkt i skolens fælles pædagogiske didaktiske grundlag – med anvendelse af forskellige arbejdsformer. Undervisningen skal tage udgangspunkt i eleverne egen dagligdag og fagområde. Undervisningen skal tilrettelægges praksisnært og helhedsorienteret Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 12-01-2019

Dokumentation Elevens dokumentation omfatter teksttyper, som har relevans i forhold til elevens uddannelsesretning og fremtidige jobsituation i erhvervslivet, til elevens videre uddannelse og i forhold til elevens personlige udvikling. Elevens dokumentation opsamles i en arbejdsportfolio, som indgår som grundlag for dels den løbende evaluering og dels den afsluttende standpunktsbedømmelse. Eleven udvælger fra sin arbejdsportfolio før undervisningens afslutning et eller flere teksteksempler til en præsentationsportfolio. Præsentationsportfolioen udgør en del af eksamensgrundlaget ved den afsluttende prøve. Mindst én skriftlig opgave skal repræsentere skrivning på tværs af dansk og et eller flere andre fag. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 12-01-2019

Dokumentation ved prøveform A Elevens præsentationsportfolio indgår i mindst én af de ukendte caseopgaver i caseopgavesættet. Opgavesættet, der indgår som grundlag for prøven, skal dække de væsentlige faglige mål, som skolen har udvalgt til prøven. Opgavesættet samt en fortegnelse over tekster i hver enkelt elevs præsentationsportfolio sendes til censor forud for prøvens afholdelse. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 12-01-2019

Proces ved caseeksamen Udarbejdelse af opgavesæt Skolen udarbejder et opgavesæt bestående af 4-7 delopgaver Delopgaverne skal samlet dække over de væsentlige mål i dansk. Opgavesættet sendes til censor senest 5 arbejdsdage før caseeksamen. Casearbejdsdagen På casearbejdsdagen har eleven 6-8 timer til at arbejde med opgavesættet bestående af 4-7 delopgaver (der ydes ikke vejledning på casearbejdsdagen). Eleven udfylder en eksamensplan, der viser hvordan eleven vil præsentere opgaven – herunder elevens valg af hjælpemidler (fx pp) Caseeksamen Censor udvælger hvilke 2 delopgaver hver elev skal eksamineres i. Prøven afholdes tidligst på anden og senest på fjerdedagen efter arbejdsdagen. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 12-01-2019

Det gode prøveoplæg Dækker samlet de væsentlige mål i dansk. Giver eleven mulighed for at inddrage sin dokumentation, for at binde undervisning og prøve tættere sammen. Giver eleven mulighed for at anvende casevirksomheden eller mulighed for at perspektivere til virksomheden. Opgavesættet er tilpasset varigheden af casearbejdsdagen på 6-8 timer. Er konkret formuleret, så opgaven kan forstås af eleven uden vejledning Rummer åbne spørgsmål, der giver den plads til at den dygtige elev kan vise hvad han/hun kan. Er udformet i det sprog, der benyttes i undervisningen Har et godt layout Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 12-01-2019

Nyttige links Fagbilag til dansk https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=181856#id65888139-3dbd-476d-b1a9-2441091b2e90 Vejledning til faget og prøven https://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Undervisning-og-laeringsmiljoe/Grundfag/Dansk Inspiration til delopgaver ved caseeksamen http://www.emu.dk/modul/sanist%C3%A5l-dansk-og-den-merkantile-caseeksamen Inspiration til undervisningen i faget http://www.emu.dk/modul/grundfag-p%C3%A5-kontor-handel-og-forretningsservice Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 12-01-2019

Kontaktoplysninger Sarah Hedegaard Tidemand Sørensen Mail: sasor1@stukuvm.dk Tlf.: 20 84 69 25 Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 12-01-2019