ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori & metode
Det Internationale Område Studieområde 3/
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Almen studieforberedelse
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Filosofi – Almen Studieforberedelse
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori og faglige metoder
Almen sTudieforberedelse - AT
Almen sTudieforberedelse AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
AT - Viden i spil.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Videnskabsteori & metode
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Synopsis VIP13 HH3.
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
Biologi i AT.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Indhold Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling
Videnskabsteori og metode
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Synopsis.
Undersøgelsesbaseret naturvidenskabelig undervisning
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
  Forside med navn, klasse, emne, fagkombination med niveauer, vejleder  En kort indledning, der fanger læserens opmærksom hed ift. problem/emne 
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
SRO SKRIV!.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Den naturvidenskabelige metode
Engelskfagets metoder
Velkommen til Metode i DIO.
AT-eksamen 2018.
1. Trin – Problemstilling
Naturvidenskabelig metode
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
Synopsen skal indeholde
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb

De 3 hovedområder og Synopsis-skrivning Dagens Emne De 3 hovedområder og Synopsis-skrivning

Dagens Program 1. modul: Med Jacob. Hvad er en synopsis? Hvad er naturvidenskab? Gruppearbejde – søg litteratur til synopsis 2. modul: Med Anders. Hvad er samfundsvidenskab? Gruppearbejde – arbejd videre med synopsis. 3. modul: Med Bente. Hvad er humaniora? Gruppearbejde – arbejd videre med synopsis. Logbog og studierapport.

Synopsis Muligvis anderledes fra synopser i folkeskolen. En slags mini-opgave, hvor ”mellemregningerne” er skåret fra. Omfang: 3-5 sider

Indhold af synopsis Indledning Problemformulering Problemstillinger Delkonklusioner Diskussion af metode, teori og materiale Konklusion Litteraturliste Perspektivering Synopsis-skabelon (skrivemetro)

Hvad er naturvidenskab?

Vi starter med en lille film… Mythbusters tester Kviksølvfulminat (Mercury Fulminate)

Naturvidenskabs Genstandsfelt Naturen. Den virkelige verden. Naturens opbygning. Naturens processer. Stof, stofs opbygning. Energi. Kræfter. Levende organismers opståen, påvirkning af hinanden og naturen.

Naturvidenskabs kendetegn Stræber efter almengyldige/universelle lovmæssigheder. Teorier skal kunne afprøves eksperimentelt. ”diamanter er hårdere end stål” (naturvidenskab) ”diamanter er pænere end rubiner” (ikke naturvidenskab). Eksperimenter skal kunne gentages med samme resultat. Alle (der er villige til at gøre tilstrækkelig indsats) skal kunne teste teoriens forudsigelser.

Naturvidenskabs empiri Empiri er de observationer/data/kilder, vi bruger, når vi bedriver videnskab. I naturvidenskab kan empirien enten iagttages direkte eller indirekte vha. forsøgsapparater Direkte: Stjerner, menneskelige organer, vulkanudbrud. Indirekte: Atomer, DNA,

Naturvidenskabs metode Eksperimenter er centrale Teori holder kun, indtil eksperimenter modbeviser den.

Hypotetisk-deduktiv metode Falsifikations-metode 3 forskellige metoder Induktiv metode Hypotetisk-deduktiv metode Falsifikations-metode Man foretager observationer. Man generaliserer observationer til en teori. Teorien kan komme med forudsigelser, der kan testes. Man formulerer en teori/hypotese for at løse et problem. Man udleder konsekvenser, der testes eksperimentelt. Teori holder, hvis eksperimenter stemmer overens. Man fremsætter en teori som et (dristigt) gæt. Man prøver alt hvad man kan at modbevise det vha. eksperimenter. Teori holder til den falsificeres.

Induktiv metode

Hypotetisk-Deduktiv Metode

Falsifikationsmetoden

Resten af timen Sæt jer ud i grupper fra sidst Søg materiale og litteratur (SkoDa, infomedia, Studiecenter, www.dst.dk , … ) der kan bruges til at besvare jeres problemstillinger (fra sidst). Tænk over hvorfor det er nogle gode materialer I vælger. Tænk over at få mere end et hovedområde repræsenteret i jeres litteratur.