PPR og Familieindsatser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE I VESTSALLING SKOLE OG DAGTILBUD
Sanna Dragholm projektleder
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Praksis Kommunen modtager en almen genoptræningsplan fra hospital. Er kommunen enig i, at det er en almen genoptræning? Birgit Svarre, afdelingsleder PPR.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Samarbejdet mellem kommuner og krisecentre
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Systematisk risikovurdering
Et fagligt løft af folkeskolen.
Samarbejde om de unge mellem myndighed og kommune
Velkommen til Platangårdens Ungdomscenter
Indsatser med relation til rusmiddelområdet
Hjerneskadeteam Herning Kommune.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Konsultative praksisformer i PPR
Oplæg om UPPR’s virksomhed Udviklingsnetværket PPR Ringsted.
Et alternativt til en institutionsanbringelse
Arbejdet med udsatte børn i Høje-Taastrup Kommune
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Tidlig indsats over for udsatte børn Handleplaner fra ministerium og kommuner.
STC Støttecenter PPR Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
1 Mission BUC varetager hospitalsbaseret tværfaglig udredning og behandling af børn og unge fra 0-18 (21) år med psykisk sygdom og udviklingsforstyrrelse.
Afrapportering fra netværket for børn og unge Margit Næsby, Børn- og Ungechef.
Forældreinvolvering – en kvalitativ empirisk undersøgelse af PPR psykologers arbejdspraksis To interesseområder:  Psykologers inddragelse af forældre.
Temadage for PPF November 2014 Bjarne Nielsen
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Dagsorden – Hvem tager BURC hånd om? – Hvordan er det gået med udgifts- og aktivitetsudviklingen? – Hvorfor går udgifterne opad nu? – Hvad gør vi nu?
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Det Tværgående Gravidsamarbejde ved Inge Olga Ibsen, Overlæge og leder af Familieambulatorierne, Region Syddanmark og Region Hovedstaden Carina Blomholt,
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
ADMINISTRATIV STRUKTUR Pr. 1. oktober 2017 Kommunaldirektør
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Inklusionseftersynet: En revidering af den måde vi inkluderer på i skolerne i Assens Kommune. Analyser og forslag udarbejdes i januar-maj 2018 på baggrund.
Tværgående samarbejde –
KLF - konference om chancelighed
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Børne- og familie centret (BFC)
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

PPR og Familieindsatser Velfærd -Børn, Unge og Uddannelse Afd.leder Mette Lindkær

PPR og Familieindsatser Familie-hus Assens Heldags-skole Flemløse

PPR Pædagogisk Psykologisk Rådgivning 7 Psykologer (1 vakant ) 4 Tale/høre konsulenter 2 Ressourcepædagoger - Marte Meo terapeuter 1 Læsekonsulent 1 Specialpædagogisk konsulent 2 Børn & Unge psykologer (SL) Afd. leder Organisering Lovgivning Afdelingsstruktur Opgaver Udredning Rådgivning Konsultative forløb/grupper Successer Prof på Tværs Kompetenceudvikling Udfordringer Sags mængde / sags tid Kompleksitet

PPR – TÆT PÅ, TIDLIGT ! VISION: Med tidlig og tilgængelig indsats forebygger vi MISSION: At forebygge større vanskeligheder ved tidlig indsats MÅL: At frigøre og udnytte PPR`s ressourcer optimalt og forebyggende

Model for proces PPR: ” Intet er for småt - Vi ønsker ikke indstillinger på børn eller cases vi ikke kender…….” Sparring (slut) Mindre rådgivningsforløb* Ved bekymring: Ring, mail, tag fat i jeres PPR-rep. Sparringsmøde: Individ el. Gruppe -Tværfagligt fokus – og forældre SLUT Længere konsultativt forløb Status/følgeskab Indstilling KC Længere konsultativt forløb Status og følgeskab. Udredning PPV spec.pædagogisk bistand jf. FL -Sproglig vurdering

PPR – fokusområder 2018 Fortsat implementering og integrering af ”PPR – Tæt på, tidligt!” Ungeområdet – FGU Inklusionsstruktur – herunder visitation Kompetenceudvikling som indsats Balancere daglig drift med udvikling og implementering af Assens-model

Familiehus Assens 12 Familiebehandlere 5 hel / 7 deltid 1 PPF – pædagogisk praktisk funktionsstøtte 2 Støtte-Kontakt pers. 2 Fam.plejekonsulenter 1 Faglig koordinator Familiehus Leder Organisering Lovgivning Fysisk sammenlægning/satellit Opgaver Åben Rådgivning Familiebehandling (§11 og 52) – individ/gruppe Kriseberedskab Overgreb/Selfo Støtte/kontaktfunktion Familieplejeområde: Matching og Supervision PPF – mentorfunktion i hjemmet

Familiehus Assens Fokusområder 2018 Successer Prof på tværs Omlægning af indsatser og metoder Evalueringsværktøj – FIT Udfordringer Sags mængde/ sags tid Kompleksitet Rekruttering plejefamilier Fokusområder 2018 Familieplejeafsnittet Opkvalificering i fht Assens-model Indsatskatalog Nye processer med myndighed. §11-grupper (tema-grupper) Fortsat kulturarbejde i sammenlægning af Familiehus. Vold / Overgrebs-team

Heldagsskolen Flemløse 3 lærer 3 specialpædagoger Pedel/rengøring Målgruppe: alm. begavede børn m psykosociale og adfærdsmæssige vanskeligheder. Diagnoser – u el blandings diagnoser Successer Udslusning Specialpædagogisk niveau Udfordringer Daglig drift Rekruttering Eksklusion vs Inklusion Organisering Lovgivning ( FL & SL) §50 Visitationskriterier Opgaver Undervisning niveau ( FL) Udslusning Specialpædagogisk indsats Fokusområder 2018 : Eksklusion vs Inklusion – det faglige perspektiv