Digital trivsel på gymnasiet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
At forholde sig professionelt Anne Skov
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Præsentation af materialer på personalemøde
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Seksualpolitik på specialskoler FNSS – konference 31. oktober 2011 Kim Steimle Rasmussen.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Lærerprofessionen.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Projektlederens rolle(r)
Sex & Samfunds årlige seksualundervisningskampagne Uge Sex.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Klar til selvevaluering Inspirationsmateriale til en pædagogisk dag.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Danskfaget som medskaber af et kønsblik
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Inklusion og inkluderende processer
AKT på Dybbøl Skolen.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.
De seks bedste billeder fra gruppen
Genoprettende retfærdighed
Oplæg til Symposium: Læring i bevægelse 23. november 2012
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Konference om seksuel chikane på arbejdspladsen Hulegården – botilbud for voksne med psykiske funktionsnedsættelser Oplæg v/Tina Katja Nørregaard og Janne.
En længere skoledag for de mindste med integrering af fysisk aktivitet i undervisningen.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Indre By / Østerbro LokalMED
Hvem er vi?.
Mærk dig selv.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Tag snakken – bryd vanerne
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
TÅRNBY KOMMUNE SSP Nyhedsbrev Billede- og videodeling.
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Nye muligheder og potentialer
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Digital trivsel på gymnasiet kortlink.dk/srgz Digital trivsel på gymnasiet et samarbejdsprojekt om digitale konflikter og digital trivsel i relation til køn, krop og seksualitet Trine Rølle, Københavns Åbne Gymnasium Rasmus Pöckel, Odder Gymnasium Katrine Andersen, Sex & Samfund

Digital Trivsel - Odder Gymnasium digital dannelse er også digital trivsel “Elevinitiativ” Cases: deling uden samtykke facerape/ sociale identitetstyveri Definition: afhænger af digital dannelse og af at besidde en kritisk, etisk, empatisk og respektfuld social bevidsthed i forhold til sig selv og andre.

Løsninger?? hvad er vores ansvar fokus på alle ofrene Hvordan opnår vi en tidssvarende og dynamisk politik? Hvordan bliver det mere forankret end (bare) et oplæg af Emma Holten? italesætter digital empati hvad er vores ansvar

Digital trivsel - Københavns åbne Gymnasium Lovgivning Beredskabsplan Genopbygning (“de snakker”) Det forebyggende arbejde

Digital trivsel Hvordan arbejder vi med at genetablere tillid? Hvordan stopper vi sladderen? Hvordan skaber vi en kultur, hvor eleverne ikke håner eller udstiller hinanden?

Tal med hinanden om Er det skolens ansvar at forholde sig til digitale konflikter mellem eleverne uanset om de foregår i skoletiden og/eller på skolens område? Hvilke konkrete tanker har der været gjort på jeres gymnasium i forbindelse med udformningen af beredskabsplanen og hvordan er den blevet modtaget af elever og lærere?

Offer - gernings-m/k - bystander Køn Position Analogt - digitalt Kompleksiteten i positioner jf Trines historie Nuancer ift. køn manden krænker, kvinden bliver krænket Nuancer i motiver jf begrebet “hævnporno” Ikke grænser mellem digitalt og analogt, en digital konflikt kan være startet analogt

Hvor starter og slutter skolen? Jf. Rasmus’ fortælling: Man må som skole drøfte hvor skolen starter og slutter Her er den lokale kontekst afgørende.

Fællesskabet er et af de største ofre Tryghed Venskaber Klassefællesskaber Skolekultur ...osv TRIVSEL At gøre det digitale til en del af arbejdet med at skabe stærke fællesskaber. Jf digital empati, adresser normer og lad elever og lærere forholde sig kritisk til dem og hvad de gør ved måden vi interagerer digitalt.

Det peger på indsatser, der… har blik for kompleksiteten fokuserer på fællesskabet, normer og kulturer er både præventive og indeholder klare retningslinjer for beredskab er tilpasset konteksten inddrager alle skolens interessenter start i “fredstid” Retningslinjer indbefatter også nogle klare aftaler om, hvem der “er den”, hvis der opstår en digital konflikt, og hvem der er backup, når den der er den lige er på kursus den dag konflikten opstår

Vi har udgivet disse to hæfter, som ligger gratis tilgængelige: inspirationskatalog til håndtering af digitale konflikter undervisningsmateriale afprøvet i 1.g-klasser til maj kommer en samlet pakke, som kan inddrages i planlægningen og hvor der bl.a. er mere udførlige ideer til, hvordan man i lærergruppen kan arbejde med digital trivsel

Den digitale goodiebag Odder Gymnasium - samlet digital beredskabsplan Digitale konflikter - inspirationskatalog til ressourcepersoner og ledelse Digital trivsel - undervisningsmateriale