Hvordan kan Sønderskov-Skolen være anderledes? LEAPS 21 September 2016 Hvordan kan Sønderskov-Skolen være anderledes? Dagsorden: Sokratisk Seminar: Most Likely to Succeed
Sokratisk seminar - formål Gennem en proces med at lytte, skabe mening og finde fælles fodslag arbejder deltagerne hen imod en fælles forståelse snarere end at forsøge at bevise et bestemt argument. Det sokratiske seminar egner sig ikke til debat, overtalelse eller personlig refleksion, da fokus er på at udvikle fælles opfattelser af en idé (tekst eller film).
Sokratisk seminar - regler Tal så alle kan høre dig Lyt nøje Tal uden at signalere først – ok at gestikulere Tal med udgangspunkt i teksten / filmen Tal med hinanden, ikke med facilitatoren Bed om afklaring, sid ikke med forvirring Invitér og tillad andre at tale Overvej alle synspunkter og ideer Vid, at du er ansvarlig for seminarets kvalitet
Sokratisk seminar - roller To grupper: Deltagere og observatører Deltagere (indre cirkel): Fører sokratisk samtale om emnet Observatører (ydre cirkel): Giver feedback til partner på kvaliteten af deltagelsen Roller skifter efter 30 minutter
Sokratisk seminar - format Filmklip: 4 minutter Stille refleksion: 3 minutter Samtale: 20 minutter Hver samtalegruppe vil gennemføre to runder
Sokratisk seminar - opstilling
Sokratisk seminar - refleksion Selvrefleksion Grupperefleksion Afrapportering
Har computere med Klar til at dele på DP: Næste uge Om mig LEAPS siden Refleksion om afgangselev-profil
Udgangskort Navn Noget, der var godt i dag Noget vi bør ændre ? Et spørgsmål, jeg har