Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Digitale medier og mobning
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Unipolar depression Patienter og pårørende 6. Session - Den sociale lovgivning – ved socialrådgiver Depression og familien.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Patientundervisning 7. Session Unipolar depression Familie og netværk.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Udfordringer i ledelse på tværs Nysgerrig – udfordrende – fræk Tør DU udfordre dig selv?
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Virtuel undervisning for ’udeelever’. Brøndby Gymnasium Privat gymnasium startet i 2005 Klar profil: Idræt – it – internationalisering 240 elever Alle.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
CfL 2016 INDIKATOR™ om Organisation og HR
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
En nordjysk investering – Vejle
BOG: DEN LILLE GULE PIGE
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Relationer på arbejdet.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Grøn Puls på Hjertestierne 2017
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Byrådets temamøde 15. januar 2015
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Unge på kanten af fællesskabet
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Hvor meget hjælper familier i dag?
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Den gode tone Lse.
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2016 Pillon - KU.
Politisk kommunikation
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
SUMO - analyse.
VESTERBRO UNGDOMSGÅRD
Styrker dit salg NETVÆRK Open AdExchange er en del af
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Er græsset også grønt om natten.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkommen til forældremøde
Integrationsstrategi: RÅBN
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Og hvordan de kan påvirke top- og bundlinje
Temagruppe Alkohol Sund By Netværket 20. november 2017
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Egenomsorg for pårørende
Danskernes digitale bibliotek
Tværmedial Kommunikation 3 Forudsætninger og definitioner
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Information om Aula til forældre
Velkommen til forældremøde
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Præsentationens transcript:

Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af: 1. Personer, som interagerer med hinanden 2. Gennem digitale, sociale medier 3. Styret af både skrevne og uskrevne regler/normer 4. Fælles interesser, fælles sprog Medier Brugere Fællesskab Indhold Kultur

Vi bruger sociale fællesskaber til at kommunikere med både netværk og venner. Fra breve, telefon og aviser til digitale netværk. Uændrede formål: Budskaber, som vi mener er vigtige for mange Beskeder til bestemte personer i vores netværk Brug for samtale for at pleje vores netværk/venner Brug for at vide mere og søger hjælp hos venner/netværk

De digitale, analoge, online og offline brugersituationer er en integreret del af brugernes hverdag. Grænsen mellem ejer, producent og bruger udvaskes. Kultur/opførsel/forbrug er ”participatorisk” (styret af brugernes interaktion) Børnenes anmeldelser mere relevante end de voksnes. Vores vaner, sprog og fokus ændres af teknologi

Virtuelle fællesskaber (typer): Online forum - Tråd. Post. Profil På Biblo: Gruppe. Indlæg. Profil Online chat - Live samtale Chat er ofte børnenes første møde med et online fællesskab. På Biblo: Ingen chat Virtuel verden - Komplet ”verden”. Virtuel figur (avatar). På Biblo: Mulighed for avatar   Sociale netværk - De største virtuelle fællesskaber. Væg. - Skabe og vedligeholde personlige relationer. På Biblo: Ingen direkte kommunikation mellem børnene (@mention)

Biblo er et online fællesskab: Blanding af online forum, online bibliotek og horisontudvidende kampagner. Brugere under 14 år Bibliotekarerne er synlige moderatorer og ”medspillere” på samme tid Grupperne er specifikke og ofte oprettet af børn Samarbejde med lokale skoler

Et online fællesskab tilbyder: hurtig interaktion med netværk/venner specifik kommunikation om specifikke emner/interesser Virtuel verden som inspirerende ramme omkring selvfortælling Accept af sin person, holdninger mv. Kampplads, hvor man kan afreagere/provokere

Børnene deltager i online fælleskab som Biblo fordi: De vil dyrke interesser De vil skabe og udvide netværk De vil udvikle deres selvfortælling, accept De skal løse opgaver Alle skal møde en nysgerrig, ærlig og venlig kultur, med lyst og hjælp til at dyrke emnerne.

Med Biblo vil vi gerne gøre det muligt at: Facilitere netværk/grupper med indhold Understøtte Media literacy/digital dannelse Understøtte ”horisontudvidelse” (indhold, oplevelser, inspiration) Understøtte skolerne (almen dannelse)

Bibliotekerne vil skulle forholde sig til øgede krav til bl. a Bibliotekerne vil skulle forholde sig til øgede krav til bl.a. følgende: At tage udgangspunkt i børnenes interesser og medievirkelighed i arbejdet med nye tilbud (både fysiske og digitale). Inddrage børnene oftere i både udvikling, eksekvering og som brugere. Fokusere på og definere egne kernekompetencer (Fx udgangspunkt i viden og interesser?) Bruge endnu flere frivillige, organisationer og andre videnspersoner/netværk, når egne kompetencer og viden er udfordret. Bruge børnenes kvalitetsvurderinger som udgangspunkt for egne vurderinger.

De otte principper for moderation af netværk: 1. Definer din stemme 2. Det er ikke dit community 3. Lad communitiet moderere sig selv 4. En smule kontrovers er ok 5. Du skal vide, hvornår du smider en bruger ud 6. Klare guidelines 7. Pas på den ene procent 8. Hav en kriseplan