Undervisningspligten

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation til forældremøder
Advertisements

International Linje.
Folkeskolereformen - generel information
Hvordan søger man om optagelse?
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Velkommen til forældremøde
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
Velkommen til forældremøde
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Efterskolernes mini-uddannelse i undervisning i dansk som andetsprog - En introduktion til fagområdet Mandag d. 19. september 2011 v/ Pædagogisk konsulent.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Kursus for skolebestyrelsesmedlemmer 27. oktober 2014.
Skolebetyrelsens virke. Hvad SKAL skolebestyrelsen AFGIVE BERETNING INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed BESVARE.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
NOGLE SUPPLERENDE OPSAMLINGER FRA KURSUS FOR NYE FORSTANDERE HJEMMESIDEKRAV OG LIDT OM INKLUSIONSTILSKUD OG SPS OBJ Oktober 2014Baggrundsinformation1.
Vandsektorloven Startskuddet til en ny æra Startskuddet til en ny æra……
Efterslægten – Net-HF  Tilbyder fleksibel enkeltfagsundervisning til de mange kursister, der ikke kan/vil følge normal skematilrettelagt undervisning.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
Kursus for nye forstandere 25. oktober 2012 Mere om skolernes indtægtsside v/Jørgen Lycke.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Principper for skole-hjem samarbejdet. Synlig læring -mindsæt/teoretisk afsæt (James Nottingham) -tydelig.
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om 10. klasse GYM10 torsdag den 21. januar 2016.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober Kursus for nye efterskoleledere 1 Kursusugebegrebet og årsplan V. konsulent Ole Bjerring,
UUV Køge Bugt Hvem er vi? Hvad er UUV?
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Brobygning – EUD og efterskolerne
Et pilotprojekt på naturskolen
Grundforløb for voksne
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Kursus for skolerevisorer Hotel Comwell, Middelfart 23. oktober 2012
Skolernes kvalitetsrapport
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Kursus for sekretærer Brogården 15. november 2017
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Skolernes kvalitetsrapport skoleåret 2016/2017
FÆLLES målstyring i matematik
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Tilskud Kursus for nye efterskolesekretærer
Trafikpolitik for Stoholm Skole
Forældremøde.
Nye forstander på efterskoler 2016
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Camilla Green Schwarzbach og Signe Rørdam Thomsen
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
Samtale om folkeskolen i
Efterskolen - Regler og rammer
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Skolebestyrelsens årsberetning
Nyt fra ministeriet Billeddias
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
professionsideal for lærere
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Undervisningspligten Børn - skal have en undervisning, der kan stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Undervisningspligten medfører pligt til at deltage i undervisningen i folkeskolens grundskole eller i en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i S Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018 25-12-2018 Side 1

Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

Undervisningspligt Grundloven § 76. Alle børn i den undervisningspligtige alder har ret til fri undervisning i folkeskolen. Forældre eller værger, der selv sørger for, at børnene får en undervisning, der kan stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, er ikke pligtige at lade børnene undervise i folkeskolen. Undervisningspligten er 10 års undervisning fra 6 år til og med 9. klasse, eller til den 31. juli det år man fylder 17 år. Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

Efterskoler og stå mål med kravet ….Skolernes virksomhed skal tilrettelægges ud fra deres selvvalgte værdigrundlag. § 2. optager efterskoler og frie fagskoler elever, der er undervisningspligtige i henhold til folkeskoleloven, skal skolen tilbyde disse elever en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

Slutmål/delmål og indholdsplan …. Skolen fastsætter for disse elever (undervisningspligtige elever) slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner. Tilbyder skolen undervisning for elever på 8. klassetrin, fastsætter den for sådanne elever på 8. klassetrin mål for undervisningen i geografi, biologi og fysik/kemi (delmål). Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

Slutmål Slutmål for fagområderne: det humanistiske, det naturfaglig og det praktisk musiske Slutmål for de obligatoriske emner: Færdselslære Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab Uddannelse og job. Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

Hvad er slutmål? Fagets undervisningsmæssige pejlemærker Skal tydeliggøre, at eleven har samme muligheder for tilegnelse af faglige kompetencer Kan stemme overens med overbevisning Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

Slutmål for fagene Praktiske/musiske fag: Naturfag Humanistiske fag: Idræt Naturfag Matematik Geografi Biologi Fysik/kemi Humanistiske fag: Dansk Engelsk Kristendomskund-skab Historie Tysk eller fransk Samfundsfag Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

10. klasse Obligatoriske fag i 10. klasse med fp10 Dansk Matematik Engelsk Selvvalgt opgave Uddannelsesplan og vejledning Brobygning Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

10. årgang! Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

At stå mål med og almindeligvis At være lige så god som… Lede frem mod ungdomsuddannelse.. Mhp FP9 eller FP10 Det samme som.. Skal ikke stilles ringere… Samme prøveresultat… Samme omfang og samme fag… - et begreb der vurderes og ændrer sig Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

Tilsyn med stå mål med Indholdsplaner Undervisningens indhold Undervisningsmetoder Standpunkt Omfang af undervisningen Kommer eleverne til undervisningen, deltager de Rammerne for undervisningen, klasseledelse, 21 timer og 5 dage, Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

Hvilke muligheder har efterskoler for at tilrettelægge en undervisning, der lever op til kravene om at stå mål med? Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

Tilsyn med stå mål med Indholdsplaner Undervisningens indhold Undervisningsmetoder Standpunkt Omfang af undervisningen Kommer eleverne til undervisningen, deltager de Rammerne for undervisningen, klasseledelse, 21 timer og 5 dage, Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

Forenklede Fælles Mål efterskoler og undervisning Kompetencemål Færdigheds- og vidensmål Vejledende læseplaner Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

Færdigheds- og vidensmål Kompetencemål Nationale fastsatte mål Kompetencer i løbet af skoleforløbet Fagets opbygning og faglige progression Færdigheds- og vidensmål Undervisningens tilrettelæggelse Elevernes faglige progression Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

En efterskoles slutmål vurderes i forhold til fagenes samlede kompetencemål. Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

Muligheder for mål og planer Formulere og fastsætte egne slutmål/delmål og obligatoriske emner i forbindelse med udarbejdelse af indholdsplanen. Lade folkeskolens Fælles Mål gælde for alle fag med kompetencemål, færdigheds- og vidensmål og læseplaner. Anvende Fælles Mål delvist, fx ved at lade kompetencemål, færdigheds- og vidensmål og evt. også ministeriets vejledende læseplaner gælde for nogle fag/fagområder eller for dele af fag/fagområder. Skolen kan udarbejde egne mål og undervisningsplaner for den øvrige del af et fag/fagområde. Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

Indholdsplan – beskrivelse af skolens tilbud Hvorfor skal man have en indholdsplan? Hvad er forholdet til Fælles Mål? Hvad er forholdet til praksis? Hvad er forholdet til andre regler? Signe Rørdam Thomsen 25-12-2018

Indholdsplanen § 22 i tilskudsbekendtgørelse Indholdsplanen er en samlet beskrivelse af det enkelte kursus. Èt dokument! Godkendes af bestyrelsen eller ved bemyndigelse af forstanderen Skal være godkendt inden kursets start, opdateres løbende. Indholdsplanen skal lægges på skolens hjemmeside Skolens dokumentation for at kurset overholder tilskudsbetingelserne Se nærmere: Ministeriets vejledning på uvm.dk

Indeholder er en beskrivelse af kursets samlede indhold: Ugeskema(er) Undervisningen Pædagogisk tilrettelagt samvær Særlige forløb: Studieture, ekskursioner, temauger vejledning, brobygning, m.v. Beskrivelse af hvordan hovedsigtet opfyldes gennem undervisning og samvær Hvilke lærere der varetager aktiviteterne Ændringer indarbejdes undervejs, så det faktisk gennemførte er beskrevet! Skal forefindes på skolen, lægges på hjemmesiden og kun indsendes på forlangende Signe Rørdam Thomsen Oktober 2016