Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Efterskolen - Regler og rammer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Efterskolen - Regler og rammer"— Præsentationens transcript:

1 Efterskolen - Regler og rammer
Kursus for nye efterskoleledere Oktober 2018 Oplæg v. Ole Bjerring Oktober 2018 Nye efterskoleledere

2 Overskrifter Den frie skole Efterskolebegrebet
Efterskolelovens overordnede bestemmelser Hovedsigte, værdigrundlag, åbenhed, stå mål med Undervisning og samvær Indholdsplan Derefter: Konkrete regler for tilrettelæggelse, årsplan m.m. Oktober 2018 Nye efterskoleledere

3 Den frie skole Åndsfrihed – at kunne vælge et andet tilbud end statens
Pædagogisk frihed – at kunne tilrettelægge og indholds­bestemme undervisning efter andre principper end folkeskolen Økonomisk frihed – som giver de frie skoler ret til selv at prioritere brugen af deres penge. Ansættelsesfrihed – som giver skolerne ret til at afgøre, hvilke lærere, de ansætter Elevfrihed – som betyder, at skolerne selv må vælge sine elever. (Fem frihedsprincipper v. Thorstein Balle) Oktober 2018 Nye efterskoleledere

4 Efterskolebegrebet - tre historiske perioder, inspiration: DANNELSE DER VIRKER
”Selvtillidens periode” – udvidelse af hjemmet Højskole for de årige Civilsamfundet del af ”systemet” Den klassiske GK: Højskolefag, praktiske fag, boglige fag 2.  ”Selvværdet periode” - uddannelsens skole Prøvefejden i 1960’erne Fra GK til holdningsmangfoldighed og land til by ”Folkeskole med kost og logi”!? Ungdomskultur markedsgørelse (Succes i et rum af valgfag, profiler og linjer) Værdigrundlag evalueringskultur Oktober 2018 Nye efterskoleledere

5 Efterskolebegrebet - tre historiske perioder, inspiration: DANNELSE DER VIRKER
Det nye årtusinde 3. ”Selvagtelsens periode” Togo-Chokket. Konkurrencesamfundet Fremdriftstænkning pres på 10. klasse. Der skal derefter kæmpes for friheden Hvad er efterskolens samfundsmæssige bidrag? (”Efterskolen er en god investering for samfundet” og ”Bløde værdier er hård valuta”) Evidens som præmis Folkeskolereformen Oktober 2018 Nye efterskoleledere

6 Efterskoletyper Pr. aug. 2018: 241 efterskoler i alt
Heraf 39 specialefterskoler (Godkendt med ”samlet særligt undervisningstilbud”, 20 ordblindeefterskoler og 19 efterskoler for elever med særlige behov) Af 241 efterskoler er 209 ”rene” efterskoler Dvs., at 32 efterskoler indgår i kombinationer med andre skoleformer: En fri grundskole (18) Højskole (6) Fri fagskole (4) Flere af ovenstående/andre kombinationsmuligheder (4) Oktober 2018 Nye efterskoleledere

7 Tilbud, klassetrin Specialefterskoler Ofte ikke årgangsdelte
Alle tager fra 8. klassetrin og mange af dem t. o. m. ”11. årgang” ”Almene” efterskoler 47 af 202 tilbyder 8. klasse De fleste tilbyder en kombination af 9. og 10. klasse. 12 skoler tilbyder kun 10. klasse. 22 skoler opererer med et ”11. årgang”- begreb Oktober 2018 Nye efterskoleledere

8 Lovens karakter - en ramme- og betingelseslov
Betingelser opfyldt = OK/”Du kan søge” Inden for rammen fuld frihed, bla. oprettelses- og dødsret Forstanderen skal kende grænsen. (Bestyrelsen kun helt overordnet!) Nogle steder klare grænser, - andre steder Loven hviler på virkeligheden/skolerne i form af Efterskoleforeningen At komme ”langt ud”, ex.: Kan ikke andet Uvidenhed ”Reglerne er dumme” Oktober 2018 Nye efterskoleledere

9 Lovens §1 § 1. Loven omfatter efterskoler og frie fagskoler, der tilbyder undervisning og samvær på kurser, hvis hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse, og som er godkendt af undervisningsministeren til tilskud. Undervisningen skal have en bred almen karakter. Enkelte fag eller faggrupper kan have en fremtrædende plads, men aldrig på bekostning af det almene. Skolernes virksomhed skal tilrettelægges ud fra deres selvvalgte værdigrundlag. Oktober 2018 Nye efterskoleledere

10 Lovens hovedsigte Livsoplysning
Universelle, almenmenneskelige problemstillinger. Godt/ondt/retfærdigt. Respektere elevens synspunkter og søgen. Folkelig oplysning Oplysning om fællesskaber samt forholdet til det individuelle. Det fælles forpligtende. Historisk og kulturel kontekst. Demokratisk dannelse At forberede til engagerede og aktive medborgere. Styrke lyst og evne hertil. Oktober 2018 Nye efterskoleledere

11 Værdigrundlag Selvvalgt – et afgørende kendetegn for den frie skole
Bestyrelsen er ansvarlig Værdigrundlag skal ikke godkendes af UVM Ikke længere krav om at det tages med i vedtægterne Skal på hjemmesiden Grundlag for skolens selvevaluering Fra lovbem.: Værdigrundlaget er det fundament, som skolens formål, praksis og selvevaluering bygger på. I værdigrundlaget for skolen skal derfor beskrive sine værdier, ikke sin praksis eller sit formål Oktober 2018 Nye efterskoleledere

12 Hvad er værdier? Filosof Ole Thyssen
Værdier er usynligt til stede i ting vi gør Indeholder præmisser for handlinger Værdier har en binær struktur (enten/eller, sandt/usandt)... Når værdier støder sammen, er der ingen løsning Værdier har normativ karakter Vi ser med værdier og ser ikke værdien selv ”En værdi er præmis for beslutninger” Oktober 2018 Nye efterskoleledere

13 Bred almen § 1. Undervisningen skal have en bred almen karakter. Enkelte fag eller faggrupper kan have en fremtrædende plads, men aldrig på bekostning af det almene. Det almene er perspektiver af fx filosofisk, historisk, kulturel, politisk, samfunds- eller naturvidenskabelig karakter, hvori der indgår et menneske-, samfunds- eller natursyn. § 15. Undervisningen i et fag eller en faggruppe på et kursus kan højst omfatte halvdelen af undervisningen for den enkelte elev, medmindre undervisningen i faget eller faggruppen er af bred almen karakter. Ren færdighedstilegnelse kan højst udgøre op til halvdelen af den enkelte elevs undervisningstid. Oktober 2018 Nye efterskoleledere

14 ”Åbent for alle” § 15. Stk. 2. Kurset skal være åbent for alle, der opfylder betingelserne i § 13, stk Deltagelse i et kursus kan dog gøres betinget af højere alder, men ikke af bestemte kundskaber, uddannelser, stillinger, erhverv eller ansættelsesforhold i en virksomhed og lign. eller af medlemskab af bestemte foreninger eller organisationer. Oktober 2018 Nye efterskoleledere

15 Går/går ikke?? - udsagn fra hjemmesider, andre opdigtede
Efterskolen prioriterer de boglige fag meget højt. Dette er med til at sikre, at vores elever opnår et karakter-gennemsnit, der ligger i den bedste tiendedel af alle skoler. Over 90 % af vores elever vælger en gymnasial videreuddannelse (Gymnasiet, HHX, eller HTX) efter et skoleår. Vi har en meget klar forventning om, at alle elever kan gen-nemføre 4 kilometer uden problemer ved starten af skoleåret… Hvis du spiller badminton på højt niveau, kan vi tilbyde nedslag i skolepengene… Alle vore elever kan læse noder… Vi har ikke plads på håndboldlinjen, men du kan komme på fodboldlinjen Oktober 2018 Nye efterskoleledere

16 Åbenhed Alle, der opfylder aldersbetingelserne
Undtagelse: ”SST”- skoler – alene for elever med særligt tilrettelagt undervisning Kurset udformes og annonceres således, at det ikke afholder andre end en snæver målgruppe fra at henvende sig, også selv om skolen ikke har til hensigt at afvise andre deltagere Der skal være adgang med forskellige forudsætninger, men der kan stilles krav til engagement. Niveaudeling er mulig. Fx musik for øvede og ikke-øvede Oktober 2018 Nye efterskoleledere

17 Særligt for efterskoler
§1 stk. 2 Efterskoler tilbyder unge elever kurser efter stk. 1 med henblik på elevernes hele menneskelige udvikling og modning samt deres almene opdragelse Oktober 2018 Nye efterskoleledere

18 Aldersbetingelser § 13. Eleverne skal for at kunne medregnes i årselevtallet opfylde følgende betingelser ved kursets begyndelse: 1) Elever på efterskoler skal have afsluttet 8 års skolegang, 7. klasse eller være fyldt 14 år. Elever, der er fyldt 18 år, kan i særlige tilfælde medregnes efter regler fastsat af ministeren for børn, undervisning og ligestilling. Tilskudsbekendtgørelsen: § 9. Efterskoleelever, der er fyldt 18 år ved kursets begyndelse, kan medregnes i årselevtallet, hvis opholdet er anbefalet i en skriftlig udtalelse fra pædagogisk-psykologisk rådgivning eller ungdommens uddannelsesvejledning i elevens tidligere skolekommune. Oktober 2018 Nye efterskoleledere

19 Indholdsplanen 1 Indholdsplanen er en samlet beskrivelse af det enkelte kursus. Èt dokument! Godkendes af bestyrelsen eller ved bemyndigelse af forstanderen Skal være godkendt inden kursets start, opdateres løbende. Indholdsplanen skal lægges på skolens hjemmeside Skolens dokumentation for at kurset overholder tilskudsbetingelserne Se nærmere: Ministeriets vejledning på uvm.dk Betingelser og forudsætninger omkring indholdsplanen Oktober 2018 Nye efterskoleledere

20 Indholdsplanen 2 Ugeskema(er) Undervisningen
Indeholder er en beskrivelse af kursets samlede indhold: Ugeskema(er) Undervisningen Pædagogisk tilrettelagt samvær Særlige forløb: Studieture, ekskursioner, temauger vejledning, brobygning, m.v. Beskrivelse af, hvordan hovedsigtet opfyldes gennem undervisning og samvær Hvilke lærere, der varetager aktiviteterne Ændringer indarbejdes undervejs, så det faktisk gennemførte er beskrevet! Skal forefindes på skolen, lægges på hjemmesiden og kun indsendes på forlangende Oktober 2018 Nye efterskoleledere

21 Undervisningen Planlagte fremadskridende og målrettede aktiviteter uden direkte forbindelse til kostskoleformen. Alle elever skal have 21 timers undervisning hver uge (eksklusiv pauser) Skal beskrives i indholdsplanen som undervisning. Systematik anbefales. F.eks. minimum mål, indhold, struktur og evaluering. Lærerne deltager, er ansvarlige og aflønnes. Hvis skolens praktiske medarbejdere forestår undervisning, skal de kombinationsansættes. Oktober 2018 Nye efterskoleledere

22 Tilrettelæggelse af undervisning
Traditionel undervisning, Gruppe- og projektarbejde, Studieture og ekskursioner, Temauger, erhvervspraktik, Brobygning, Kortere introduktion til rengøring. Afhængig af tilrettelæggelsen: Morgensamlinger, sangtimer mv Oktober 2018 Nye efterskoleledere

23 Samvær Kurserne omfatter både undervisning og samvær
Samværet knytter sig til kostskoleformen Samværet kan opdeles i Pædagogisk tilrettelagt samvær for alle elever Pædagogisk tilrettelagt samvær for nogle elever Anden form for samvær Kun pædagogisk tilrettelagt samvær for alle elever kan indgå i de 5 hele undervisningsdage. Oktober 2018 Nye efterskoleledere

24 Pæd. tilrettelagt samvær
Planlagte, fremadskridende og målrettede aktiviteter i forbindelse med kostskoleformen Lærerne har ansvar og deltager Fællesmøder og møder i husgrupper regnes som en del af kostskolelivet og er derfor pædagogisk tilrettelagt samvær og ikke undervisning Skal beskrives i indholdsplanen som pædagogisk tilrettelagt samvær Andre eksempler: Fælles, obligatorisk rengøring, hyggeaftner, tilrettelagte fester, familiedage MEN: Måltider indgår ikke! Oktober 2018 Nye efterskoleledere

25 Pædagogisk tilrettelagt samvær Undervisning
Tre pædagogiske praksisformer Pædagogisk tilrettelagt samvær Undervisning Øvrigt samvær Oktober 2018 Nye efterskoleledere

26 Livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse
Undervisning og samvær Bred almen karakter Åbenhed på kurser Oktober 2018 Værdigrundlaget Nye efterskoleledere

27 ”Stå mål med” § 2. Optager en skole elever, der er undervisningspligtige i henhold til folkeskoleloven, skal skolen tilbyde disse elever en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Skolen fastsætter for disse elever slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner. Stk. 4. Undervisningen på 10. klassetrin kan tilbydes som 10. klasse. Tilbuddet skal stå mål med kravene til undervisningen i de obligatoriske fag…………. Oktober 2018 Nye efterskoleledere

28 Krav til undervisningen i 9. klasse
Obligatoriske fagområder: Humanistiske og sproglige fagområder (Dansk, samf., hist., eng., (krist.),(andet fremmedsprog) Naturvidenskabelige fagområder (Mat, bio., fys.,geo.,) Praktisk-musiske fagområder (Idræt) Obligatoriske emner (Trafik, sexualu., og vejledning) For alle fagene skal skolen i indholdsplanen beskrive fagområdernes mål. Disse mål skal stå mål med målene på 9. klasse i Fælles Mål. Ikke bundet af folkeskolens timetal. Oktober 2018 Nye efterskoleledere

29 Krav til undervisningen i 10. klasse
Obligatoriske fagområder: Dansk Engelsk Matematik (Andet fremmedsprog) Ikke krav til omfang, men fagene skal stå mål med folkeskolen og det skal fremgå af indholdsplanen Andet: Uddannelsesplan, Brobygning Obligatorisk selvvalgt opgave Oktober 2018 Nye efterskoleledere


Download ppt "Efterskolen - Regler og rammer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google