Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Ørestad Skoles værdier
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Skolebestyrelsen & værdier
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
”Smidstrup Skærup Skole i bevægelse” Skolebestyrelsen Marts 2011.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Idrætseksamen 2006 Indledning Valg af emne, problemformulering..
Alle børn er alles ansvar
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
De seks bedste billeder fra gruppen
Bevægelse i naturfagene
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Relations kompetencer
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Små glade ben i tal.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
”Bevægelse i udskolingen”
Den pædagogiske læreplan
Bevægelse på Bavnehøj Skole
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Boldbasis for idrætsusikre børn - Alle elever i spil
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Alle børn med i idrætsfaget
Barnesyn og børneperspektiv
&.
Præsentationens transcript:

Bevægelse, læring og trivsel - TLY

”Hvor meget skal vi bevæge os, Mikael?” Workshop med deltagere som har forskellige forventninger! - En didaktisk workshop - Med bold + arm

Bevægelse, læring og trivsel - TLY Er hjernen klar? - krydsbevægelserne hjælper til læringen ”Bevæg svaret til dagens program”. Formål: - Gøre hjernen klar(kognitivt mål) - Motorisk træning(fysisk mål) - Relationer(socialt mål) - Glæde(psykisk mål) Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Bevægelse, læring og trivsel - mest fra læringsperspektivet! Hvad er bevægelse? Skabelse af en (motiverende) bevægelseskultur i skolen via elevinddragelse Didaktiske redskaber Afprøvning af målstyrede aktiviteter til dansk Implementering af bevægelse i egen undervisning - HVORDAN? Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Bevægelse, læring og trivsel - TLY Hvad ved vi? For at øge koncentrationen kræver det lav eller moderat intensitet. For at øge hukommelsen kræves der høj intensitet umiddelbart efter en læringssituationen. Bevægelsen skal være struktureret og gennemarbejdet for, at den bliver meningsfuld for eleverne. Bevægelse fremmer motivation og variation i skoledagen Fysisk aktivitet kan være med til at styrke børns selvværd og selvtillid, og gerne når det dyrkes sammen med nogen. Herunder styrkes relationen til henholdsvis jævnaldrende, forældre og lærer/pædagog. Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Bevægelse, læring og trivsel - TLY Warm Up m. BIU ”Hurtig på aftrækkeren”(Legende aktivitet) Materiale: http://www.emu.dk/sites/default/ files/Eksemplariske%20aktiviteter %20med%20bev%C3%A6gelse%20int egreret%20i%20undervisningen%2 0i%20udskolingen.pdf 1 Aktivitetsleder til hver gruppe Ordklasser Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Skabelse af en bevægelseskultur Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Hvad er en god bevægelseskultur? - Kropsfænomenologi: ”Det er igennem kroppen at vi sanser og forstå fænomenernes betydning”(Ponty) - Der kan være mange forskellige motivationer hos elever, som måske ikke er ens med lærerens intentioner om læring. Vi skal derfor have skabt et trygt rum”. Det bliver også nævnt i undersøgelsen, at man skal tage udgangspunkt i elevernes nuværende ståsted CeFu, 2016 ”Man bliver aldrig for gammel til at lege , men man bliver gammel, når man holder op med at lege” Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Motivation for bevægelse Viden, mestring, involvering, præstation og relation Der kan være mange forskellige motivationer hos elever, som måske ikke er ens med lærerens intentioner om læring. Vi skal derfor have skabt et trygt rum”. - Udgangspunkt i elevernes nuværende ståsted (CeFu, 2016) ”Ingen bevidsthed uden en kropslighed”(Ponty) Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Aktive og motiverede elever? Oplevelse af at have indflydelse i undervisningen: Tages med på råd Komme med tiltag og ideer/input. Stå for en aktivitet Kilder: Eva 2014, DSE danske skoleelever 2015, Peter Hede, Sten Nilsen og Bent Vigsø ”At lytte kræver dialog – hvilket involverer, at elever og lærer arbejder sammen om spørgsmål og problemer af fælles interesse, overvejer og evaluerer forskellige måder at arbejde med og lære om disse spørgsmål på, udveksler og anerkender hinandens synspunkter og kollektivt løser problemerne” (Hattie 2013)   Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Ja, eleverne vil det gerne Søren Smedegaard (2016) Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Bevægelse, læring og trivsel - TLY Hvordan gør vi det? Jeg hører det – jeg glemmer det Jeg ser det – jeg husker det Jeg gør det – jeg forstår det (kinesisk ordsprog) Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Læringsperspektivet - 4 fokuspunkter Fysisk – Socialt – Psykisk – Kognitivt Der tages udgangspunkt i eleven før aktiviteten Der er et mål med idrætten/bevægelsen Pæd. bagdør(melde til og fra) ”Pædagogisk idræt”, Sandholm og Sørensen 2014 Krydsbevægelser hjælper på læring(Ann Knudsen, 2008) Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen(kon, 2011) Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer succes(kon, 2011) Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Læringsmål og elevinddragelse – hvordan i denne aktivitet? AKTIVITET - BIU1: Grammatik – ene/ende Nemt at organisere og forberede ;-) Refleksion: Hvilke muligheder er der i mine fag - og med min elevgruppe - for at integrere denne øvelse? Elevinddragelse; godt for stærke og specielt fagligt svage elever (Undersøgelse, J. Lund, 2007) Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Bevægelse, læring og trivsel - TLY Bevægelse og Boost Anerkendelse Socialkonstruktivistiske tilgang Viden dannes i social samspil og kommunikation Skabe en forstyrrelse ”Det handler her om, hvordan man som underviser i samarbejde med eleverne kan skabe et rum, der indeholder og praktiserer anerkendelsen af, at vi ser verden forskelligt”(Boost) Hvordan integreres en større grad af bevægelse i teknikkerne? Intelligens er ikke noget vi har. Det er noget vi gør. Børn tænker med hele kroppen(K. Fredens) Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Bevægelse, læring og trivsel - TLY Links/materialer Forskellige undersøgelser om sammenhæng mellem bevægelse og læring: http://kroppeniundervisningen.dk/?pa ge_id=35 Godt sted at hente links, som er opdelt efter de 6 typer af bevægelse: Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Egne erfaringer - didaktisk Italesætte en anerkendende bevægelseskultur Gør det tydeligt at bevægelse er sjovt, MEN IKKE KUN FOR SJOVT Klare rammer og mål for en aktivitet(husk tid til refleksion undervejs) Udvælg en aktivitetsleder til gruppeaktiviteter Overvej lærerrollen(og graden af elevmedbestemmelse) Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Gør bevægelsen synlig for elever Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Bevægelse, læring og trivsel - TLY kollegaer Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Bevægelse, læring og trivsel - TLY …og forældre Bevægelse, læring og trivsel - TLY

Hvordan anvendes BIU-aktiviteter i min undervisning? Fysisk, psykisk, kognitivt eller socialt mål? Placering? Organisering(cirkel, firkant, stafet)? Grupper eller plenum? Høj eller lav elevinddragelse? Bevægelse, læring og trivsel - TLY