Talt med 23 ledere og medarbejdere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
LEAN Akademy.
Værdigrundlaget i Greve
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Lederudvikling.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Women in Progress – erfaringer og udfordringer Kønsbalance i finanssektoren 12. marts 2010 Bent Jespersen SVP, Group HR.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Darum skole 4. november 2013.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
Lederforum Torsdag den 10. maj 2007 Dagsorden: Generel orientering Koncernmål/ servicestrategi for 2008 Opfølgning på seminar om ledelsesværdier Medarbejdertrivsel.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
Januar 2011 Trivselsmøder.
Håndtering af Sygefravær
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Leder- og medarbejderportalen i Haderslev Kommune ved Obisoft.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Temadag for TR.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Den værdifulde arbejdsplads
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Præsentation af ledelsesværktøjet
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Medarbejder Udvikling Samtale 2015
Handlingsplan 2015.
Kulturmåling i VisitDenmark
Talt med 23 ledere og medarbejdere
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Årsplan for [arbejdspladsens navn]
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Case: Sådan skabte vi sammenhæng mellem strategi og medarbejdernes hverdag: Inspiration omkring MUS Talt med 23 ledere og medarbejdere Tak for stor imødekommenhed, åbenhed og ærlighed De resultater og overvejelser, som kommer – er fra alle. Her er der ikke forskel på leder og medarbejder. Her taler vi om Pharmabranchens bedste team!

Formål MUS Vi tror på det vigtige i, at hver enkelt medarbejder identificerer sig med sine mål og kender sit bidrag til forretningsudviklingen – og hermed ser sin egen udvikling i sammenhæng med virksomhedens udvikling. Vi tror på vigtigheden i at skabe et udviklende og inspirerende miljø, hvor der er fokus på de faglige, personlige og sociale kompetencer til gavn for medarbejdere, kunder og virksomheden. Vores MUS indeholder derfor en klar linje fra vores: STRATEGI => TIL HVER AFDELINGS MÅL => TIL MEDARBEJDERENS PERSONLIGE UDVIKLINGSMÅL  Alle medarbejdere får ved årets start en samtale med sin nærmeste leder, hvor den forgangne års udviklingsplan bliver gennemgået og evalueret, hvor det kommende års mål gennemgås, og hvor de nødvendige værktøjer og forudsætninger aftales. Leder-MUS afvikles i december måned, så alle ledere er klar til at holde samtaler med medarbejderne ved årets start. DEN ÅRLIGE MUS INDEHOLDER: En evaluering af medarbejderens udvikling med udgangspunkt i det forgangne års mål og en vurdering af medarbejderens bidrag til vores værdisæt En gennemgang af og aftale om medarbejderens personlige mål for det kommende år En synliggørelse af sammenhæng mellem strategiske indsatsområder og personlige udviklingsmål Afklaring af medarbejdernes kompetencer og evt. udviklingsbehov for at kunne nå de aftalte mål Dialog om udviklingen i det aktuelle job og kommende karrieremuligheder  Hermed vurderer vi alle ansatte på, hvad de har nået (vores mål), og hvordan målene er nået (vores værdisæt).

Tidsplan 24. okt. 2014 Ledermøde – information/dialog 5.-21 nov. 2014 Afdelingsmøder – drøftelse af afdelingsmål Her drøfter leder og medarbejder de overordnede strategiske mål i handlingsplanen for 2015 Hvilke punkter i HP 2015 er relevant at arbejde med i vores afdeling? Hvordan kan medarbejderne være med til at klæde lederne på til Leder- MUS? Vi taler om udviklingsmål (hvad kan vi som afdeling gøre for at støtte op om handlingsplanen for 2015? Der kommer forslag på bordet Vi taler ikke om salgsmål 24. nov. til 31. dec. 2014 Leder-MUS og drøftelse om forslag til de afdelingsmål, der er blevet drøftet på afdelingsmøde i perioden 5.-21. november Leder og direktion færdigdefinerer afdelingsmålene

Tidsplan fortsat December 2014/ Januar 2015 Afdelingsmål afleveres successivt til HR, som indtaster dem i Læringsportalen inden lederne holder medarbejder-MUS Januar/februar 2015 Medarbejder-MUS og udviklingsplan for 2015 Inden medarbejder-MUS informerer lederen medarbejderne om de endeligt fastlagte afdelingsmål og beder medarbejderne om at tænke over, hvor og hvordan han/hun specielt kan bidrage til at nå afdelingens mål (det kommer også som et naturligt flow i MUS-forberedelsen) Det er muligt for alle i den enkelte afdeling at se afdelingsmålene i Læringsportalen

Det nye vurderingsskema og udviklingsplan indeholder 4 hovedpunkter: Status efter det forgangne år Opfølgning på indfrielsen af mål Resultatopnåelse Opfølgning på efterlevelsen af vores værdisæt Samlet vurdering af året, der er gået Punkt 2: Planlægning for det næste år Strategi og indsatsområder for 2015 Afdelingens mål for 2015 holdt op imod punkterne i handlingsplanen Næste års personlige mål holdt op imod afdelingsmålene Fokusområder i forhold til adfærd og værdier Eventuelle og nødvendige trænings- og udviklingsbehov for at nå årets mål Punkt 3: Evaluering af leder/medarbejderrelationen/kollegiale samarbejdsrelationer, jobtilfredshed og motivation, work-life-balance m.m. Punkt 4: Særlige forhold, fx fremadrettede karrieremuligheder

RESULTATOPNÅELSE 5 EKSTRAORDINÆR 4 MEGET TILFREDSSTILLENDE Ud fra ovenstående notater omhandlende forrige års udviklingsmål, anvendes følgende score til at vurdere årets resultater: 5 EKSTRAORDINÆR Ekstraordinær performance – medarbejderen har leveret mere end forventet 4 MEGET TILFREDSSTILLENDE Meget højt niveau. Medarbejderen performer bedre end de fleste og leverer ofte mere end forventet eller aftalt. 3 TILFREDSSTILLENDE Godt niveau. Der leveres som forventet og aftalt. Det skal her nævnes, at scoren ”tilfredsstillende” fuldstændig lever op til virksomhedens krav om resultatopnåelse 2 NOGENLUNDE TILFREDSSTILLENDE Knapt tilfredsstillende niveau. Der leveres ofte med forsinkelser og ikke altid i den aftalte kvalitet. Opfølgning aftales. 1 IKKE TILFREDSSTILLENDE Skal forbedres. Medarbejderen leverer ikke det aftalte. Forbedring skal ske inden for 3 måneder. Opfølgning aftales. - IKKE RELEVANT Indfrielsen af et defineret mål er ikke relevant, hvis kursen/opgaveporteføljen har ændret sig i det forgangne år. Samlet gennemsnitlig vurdering af årets mål/forventninger/resultater (1 – 5) – OK at bruger decimaler

KOMMENTAR UDDYBENDE KOMMENTARER TIL DEN GENNEMSNITLIGE VURDERING AF ÅRETS MÅL/ FORVENTNINGER/ RESULTATER

RESULTATOPNÅELSE OPFØLGNING PÅ EFTERLEVELSEN AF VORES VÆRDISÆT Hos os er det helt afgørende, at vi indfrier de strategiske mål, vi sætter. Herudover er måden, vi når målene på, også vigtig. Derfor ønsker vi en dialog om vores værdier, og sætter værdierne på dagsordenen i forhold til vores dagligdag. Vi har derfor nedfældet vores værdisæt og vil bruge det til at diskutere og vurdere, i hvilket omfang medarbejderen har efterlevet værdierne i løbet af året. Til mødet forbereder lederen og medarbejderen en vurdering af efterlevelse af værdierne ud fra følgende skala: EKSTRAORDINÆR Rollemodel! Uovertruffet performance og leverer konstant mere end forventet eller aftalt. 4 MEGET TILFREDSSTILLENDE Meget højt niveau. Medarbejderen performer bedre end de fleste og leverer ofte mere end forventet eller aftalt. TILFREDSSTILLENDE Godt niveau. Der leveres som forventet og aftalt. Det skal her nævnes, at scoren ”tilfredsstillende” fuldstændig lever op til vores krav om efterlevelse af værdierne 2 NOGENLUNDE TILFREDSSTILLENDE Knapt tilfredsstillende niveau. Der leveres ofte med forsinkelser og ikke altid i den aftalte kvalitet. Opfølgning aftales. 1 IKKE TILFREDSSTILLENDE Skal forbedres. Medarbejderen leverer ikke det aftalte. Forbedring skal ske indenfor 3 måneder. Opfølgning aftales. - IKKE RELEVANT Efterlevelsen af en given værdi kan være uden relevans for den konkrete medarbejders jobfunktion.

EFTERLEVELSE Efterlevelse af Værdisæt Vurdering Baggrund for evaluering (Brug eksempler og vær specifik) ANSVAR Vi er en god arbejdsplads med loyale medarbejdere, der gennem en resultatorienteret adfærd tager fælles ansvar for udviklingen KUNDEN I CENTRUM Vi er en uformel serviceorienteret organisation, der sætter kunden i centrum For stabsafdelinger kan det være svært at forholde sig til kunden i centrum, men kunder er også vores kolleger TROVÆRDIG Kunder, medarbejdere og lokalsamfund har tillid til os i ord og handling INDIVIDUELLE LØSNINGER Veluddannede medarbejdere sikrer de rigtige løsninger på den enkelte kundes behov VÆRDISKABENDE Vi har fokus på tiltag, der skaber værdi for såvel kunder som os selv Samlet gennemsnitlig vurdering af hele værdisæt (Skala 1 – 5)

KOMMENTAR UDDYBENDE KOMMENTARER VEDRØRENDE DEN SAMLEDE VURDERING AF ÅRET

EVALUERING AF LEDER-/MEDARBEJDERRELATION M.V. Lederen og medarbejderen vurderer inden MUS-samtalen deres samarbejdsrelation, ledelsesform, kollegiale samarbejdsrelationer, medarbejderens samlede jobtilfredshed og motivation, work-life-balance m.v. SOM FORBEREDELSE TIL MUS-SAMTALEN INDFØRER LEDEREN OG MEDARBEJDEREN NOTER I NEDENSTÅENDE TEKSTBOKS. EVENTUELLE AFTALER EFTER DRØFTELSE AF OVENSTÅENDE EMNER, INDFØRES I UDVIKLINGSPLANEN, SOM LEDEREN UDARBEJDER UMIDDELBART EFTER MUS-SAMTALEN

SÆRLIGE FORHOLD Her vurderer medarbejderen og lederen eventuelle særlige forhold, som ikke er blevet vurderet på de foregående sider, fx medarbejderens fremadrettede karrieremuligheder eller andre vigtige emner, der ikke er spurgt til SOM FORBEREDELSE TIL MUS-SAMTALEN INDFØRER LEDEREN OG MEDARBEJDEREN NOTER I NEDENSTÅENDE TEKSTBOKS. EVENTUELLE AFTALER EFTER DRØFTELSE AF OVENSTÅENDE, INDFØRES I UDVIKLINGSPLANEN, SOM LEDEREN UDARBEJDER UMIDDELBART EFTER MUS-SAMTALEN

HANDLINGSPLAN 2015 – DIALOG OM MÅL FOR ÅRET Her drøfter medarbejderen og lederen de afdelingsmål den respektive afdeling har udarbejdet inden MUS-samtalen. Ydermere drøftes medarbejderens personlige mål i forhold til afdelingsmålene, herunder hvad er det helt konkret den enkelte medarbejder kan bidrage med i forhold til afdelingsmålene. Medarbejderen har forinden MUS-samtalen gjort sig tanker herom. Disse mål indsættes efter MUS-samtalen i udviklingsplanen under overskriften ”dine primære indsatser”. Udviklingsplanen udarbejdes af din leder. NOTATER

Eksempel på nedbryd-ning af mål Forretningsstrategi Medarbejderstrategi Kundestrategi Overordnede mål Afdelingens mål Individuelle mål Effektivisering (Lean) Trivsel Nye kunder Der er centralt behov for øget Der gennemføres en trivsels- Nye kunder er bedste mulighed for effektivisering, og minimering af undersøgelse, og der iværk- vækst med vilje, og derfor ønskes administrative byrder, hvorfor sættes forbedringstiltag på der flere kunder tilført ved målret- der skal fokuseres endnu mere baggrund af resultaterne tet aktiv indsats. Indsatsen mål- på det område, og det er målet, fastsættes at der er i 2015 findes store besparelser, bla. ved brug af digitale muligheder og ved at administrative byrder nedbringes Eksempel på nedbryd-ning af mål Vores afdeling vil gå i spidsen i Vi vil udarbejde en arbejdsplan Vi holder 2 ringeaftener i januar forhold til digitale løsninger for ”overlap” ved kollegers måned fravær Vi vil sætte digitale løsninger på Den første udsalgsdag i januar uddeler dagsordenen på vores morgen- Vi sætter 1 gang om måneden vi visitkort/flyers på Torvet møder, så alle er opdateret på trivsel på dagsordenen. de nyeste muligheder På mødet udpeger vi ét Vi deltager i XX antal aktiviteter i byen fokusområde, vi vil arbejde (byfester, gadeløb, børnedyrskuer (m.m.) med den følgende måned Jeg vil ændre vaner, så jeg anvender Jeg bidrager med fokusemner, Jeg deltager i begge FKS i stedet for Kerne, fx fjerne kerne når trivsel er på dagsordenen på ringeaftener (min rolle fra autostart vores møder er at kontakte kunderne) Jeg vil anvende rådgivningsværktøjerne Jeg deltager aktivt i arbejdet vedr. Jeg deltager på 1. målrettet i forhold til kundehen- forbedringstiltag i vores afdeling udsalgsdag vendelser, fx KOP og den optimale låne- indstilling