- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Advertisements

SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Ungdommens Folkemøde
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Landsdækkende virksomhedskampagne
Studieretningsprojektet
Læring gennem registrering og indberetning
Efter Karl Henrik Flyums modeller
JobFirst Seminar om samarbejdet med borgere i JobFirst 11. maj 2016
Höstmöte i Stockholm dag 2 den 21. oktober 2009
ÅRHUS AFDELING.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Netværksmøder - Drejebog
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
SUMO - analyse.
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Karl Henrik Flyums model
Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje
Sådan bruger du præsentationen
Demokrati og medborgerskab
Børne- og undervisningsudvalget den
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Dialogspil om lærerarbejdsliv
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
1½ times arbejde i gruppen
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Indsæt billede af din skole
Institut/afdelingssparring på AAU afdelings/institutnavn
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven. Del 3 - Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne, så sæt dig grundigt ind i drejebogen til del 3, som du finder på hjemmesiden Denne PowerPoint -præsentation fungerer som understøttende materiale til den praktiske udførsel af Del 3. Materialet kan tilpasses, således det passer ind i fx igangværende arbejde omkring kerneopgaven. Under hvert slide er der skrevet kommentarer. Kommentarerne udgør ikke et manuskript, men nogle forslag og opmærksomhedspunkter, som proceslederen kan vælge at anvende i sit brug af materialet. Formålet med øvelsen er at sætte fokus på løsningen af kerneopgaven – ud fra drøftelser af emner, der hver især har betydning for løsningen af kerneopgaven.

Nu er der styr på kerneopgavedefinitionen, der er styr på hvad de enkelte ord i kerneopgaven betyder i arbejdsfællesskabet – og der er styr på, hvordan interne og eksterne samarbejdspartnere bidrager til løsningen af kerneopgaven. Nu er det tid til at sætte fokus på selve løsningen af kerneopgaven. Del 3 er den delproces, som tager længst tid, da den ikke bare kan afsluttes på én dag. Del 3 er en kontinuerlig proces, som arbejdsfællesskabet hele tiden skal fokusere på at optimere på.

Kerneopgaven i fokus Hvis vi virkelig skal lykkes med vores kerneopgave og skabe større tilfredsstillelse i vores arbejde, så er det ikke nok at forstå kerneopgaven. Vi skal i fællesskab kontinuerligt arbejde på at optimere rammerne for løsningen af vores kerneopgave. Nogle rammer ligger fast, men der er meget, som vi selv kan være med til at påvirke og optimere på i arbejdsfællesskaberne.

Vores definition af kerneopgaven: (Indsæt jeres definition af kerneopgaven) Til proceslederen: Proceslederen starter med opsummering af arbejdsfælleskabets kerneopgavedefinition og forståelse heraf. Formålet er at binde tråde tilbage til de 2 første delprocesser, for dermed at skabe en rød tråd.

9 emner Til proceslederen: I Hjørring Kommune er der udvalgt 9 emner, som i flere kombinationer, har indflydelse på arbejdsfællesskabets muligheder for at løse kerneopgaven. Proceslederen præsenterer de emner, der er udvalgt, som arbejdsfællesskabet skal bruge tid på at dykke ned i. Proceslederen begrunder, hvorfor netop disse emner er aktuelle/relevante for arbejdsfællesskabet. OBS: Bemærk at udvælgelsen af emnerne skal drøftes i arbejdspladsMED. Sæt dig derfor grundig ind i drejebogen.

Dialogspørgsmål (Indsæt de valgte dialogspørgsmål) Til proceslederen: Forslag til fremgangsmåde af del 3: Der arbejdes i mindre grupper, som kan være sammensat på forhånd. Spørgsmålene kan vælges på tværs af emner, og måske ønsker I selv at formulere nogle spørgsmål. Grupperne får emnerne præciseret, og de tilhørende dialogspørgsmål udleveres. Hver gruppe kan med fordel få udleveret forskellige spørgsmål, som der bliver fulgt op på i plenum. Det er vigtigt at grupperne i deres besvarelser af spørgsmålene, kommer med forslag til konkrete løsningsforslag/handlinger, som kan iværksættes – med henblik på at skabe en bedre kerneopgaveløsning. OPSAMLING PÅ NÆSTE SLIDE

Opsamling Forslag Kvalificering Udvælgelse Aftaler om opfølgning og evaluering Til proceslederen: Opsamling: Gruppedrøftelser og forslag til handlinger fremlægges for de resterende kollegaer, som udgør et panel. Panelet kommer med feedback efter hver gruppefremlæggelse. Proceslederen/lederen sikrer, at forslagene til handlinger kvalificeres ud fra kriterier såsom ressourceforbrug, ydre rammer og regler, hensyn til borgere osv. De udvalgte handlinger noteres undervejs, og der laves klare aftaler om, hvordan og hvornår de udvalgte handlinger implementeres. Del 3 er en kontinuerlig proces. MED-udvalget skal derfor løbende vurdere, om nye emner skal bringes i spil. Derfor anbefales det, at MED-udvalget følger op på processen – hvad gik godt? Hvad gik skidt? Og tilretter processen til næste gang drøftelserne skal finde sted i arbejdsfællesskabet.