Hvordan får jeg indflydelse?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Arbejdspladsudvikling
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. OVERENSKOMST – FAGLIGHED – TRIVSEL OG SYGEPLEJEFAGLIG.
Supervision og faglig feedback
Kvantitative metoder
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Tillid Temadag for AMIR
individuel lønforhandling
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Mødeledelse og deltagelse
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Implementering af systemer Inspiration og erfaringer fra Post Danmark ved chefkonsulent.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Indre By / Østerbro LokalMED
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
SUF - gevinstrealisering
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
3-timersmødet 2017.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Hvem har magten over holdninger og viden?
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Fra anledning til udvikling
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Hvordan får jeg indflydelse? Konceptaktivitet

Hvad får vi ud dagen i dag? Lidt teori og betragtninger om at få indflydelse Øvet at bruge værktøjerne Vi har klippe-klistret ud fra vores egne erfaringer, Karsten Brask Fischer og Sven Madsen

Dagens program Oplæg 30 minutter Gruppearbejde 45 minutter Opsamling på gruppearbejde + dagen i plenum 15 minutter

Tre overordnede faser Proaktiv vs. Reaktiv 2. ”Aktivitet” Forhandling, høringssvar, MED, kaffemøde, arbejdsgruppe, kredsen, ansættelsesudvalg, budgetseminar 3. Opfølgning Hvad kom der ud af det? Det der blev lovet? Egentlig implementering? Kan du stå inde for resultatet? 1. Forberedelse Samle data, alliancer, argumentere, interessentanalyse, kredsen Proaktiv vs. Reaktiv

Hold det ”simpelt” og hjælp hinanden Det er en stor opgave – det har jeg slet ikke tid til…! Del ansvaret imellem jer og med de andre tillidsrepræsentanter ”Fokus og fravalg skaber fremdrift” Hjælp hinanden med at prioritere

Interessenthåndtering

Hvordan? Perspektivskifte!

Interessentanalyse Hvordan? Hvem?! Brug evt. disse spørgsmål, når I skal finde frem til interessenterne: Hvem bestiller projektet, opgaven eller lign.? Hvem betaler? Hvem er brugeren? ”Kunden”? Hvem skal acceptere eller godkende resultatet? Hvem berøres, bemærker, generes, lider afsavn, får udbytte, får ændrede forhold pga. dine handlinger/beslutninger? Hvem leverer indsats, viden, kunnen og ressourcer? Hvem er med til at løse opgaven?

Argumentation, timing og tid Timingen er vigtig! Hvornår er din sag aktuel? Fx budgetåret, ”møder”, opfølgning på strategier og handleplaner, valgår, og dagsordner i pressen Men husk også at ”åbne døre” ind imellem! Indflydelse tager ofte lang tid, kræver vedholdenhed og en fælles indsats…

Argumenter og løsninger Lærerige (sygeplejefaglige) historier som et bredt anvendeligt redskab Personaleoplevet kvalitet Forventningsafstemning. I skal ikke ud og indsamle statistisk materiale der underbygger jeres argumenter. Spil jer stærke på den sygeplejefaglige bane. Brug erfaringer og lærerige historier fra jeres (og kollegernes) hverdag. Husk mellemregningerne! Hvorfor er det lige, at et givent forslag er skidt for trivslen? Hvorfor er et givent forslag godt for produktiviteten? Jo flere emner/hensyn du kan få med jo bedre! Godt for medarbejder Godt for leder Godt for patient

Argumenter og løsninger Aftalerum Dialogrum Individuelle rum Overvej hvilket ”rum” du er i? Hvilket du gerne vil være i? Og hvornår I bevæger jer imellem dem? Forventningsafstem / Italesæt Mod og tillid… Skal vi pege på andre mulige ”rum”? – eksempelvis dialog med ledelse, dialog med kolleger, gå i medierne, løft problemstilling til FTR/kreds-niveau? Der vil ofte være forskel på mulighederne for at være reaktiv hhv. proaktiv afhængigt af hvilket rum, man er i.

Gruppearbejde 5 grupper – 45 minutter i grupperne – 15 minutter til sidst i plenum Holdning: ”Arbejdsmiljøproblemer angår hele arbejdspladsen og skal løses i fællesskab – også når problemerne rammer individuelt” Fx stressramte medarbejdere… Find én interessent der er i ”Ressourceperson/nøgleaktør”-feltet. Brug de tre overordnede typer af argumenter. Find en sygeplejefaglig historie, der underbygger jeres holdning. Derfor vil jeg påvirke XXXX ved at gøre YYYY. Jeg vil bruge historien ZZZZ.

Opsamling Forberedelsen er den mest centrale fase! Fordi du har mulighed for at være proaktiv og dermed dagsordenssættende Hvad og hvordan skal jeg forberede mig? Hvad vil du gerne opnå?! – altså fokuser også på opfølgningen Timing er vigtigt – Bed om at få udleveret ”Årshjulet” Forventningsafstemning – ”brainstorm” eller forhandling? Relationsdannelse – Snak med ”de vigtigste” både løbende og ad hoc Argumentér og overvej gode sygeplejefaglige løsninger Vi må godt sige ”at det er for dårligt” men… Forudsigelighed Skingre, klynkende Romantisering af fortiden Usikkerhed omkring ”fakta” Vi går lidt i lobbyist-modus. Tænkningen er jo den samme. Årshjulet – jf. vores egne drøftelser om, hvornår vi skal søge indflydelse på regionens budgetlægning Relationsdannelse – interessentanalysen Kan I tænke det i sygeplejefaglige termer? - Proaktiv Forebyggelse - observation - relationsarbejde - helhedsorienteret fokus